• Susiepie

Weekend i Göteborg

Ska ju  nite åka med barn men kom inte på nåt annat ställe att skriva på :)
    JAg ska ha en helt egen helg i GBG med shopping sedan ska jag på ett seminarie och Maine Coon katten osv....

Det är undrar är jag flyger till Landvetter och ska ta bussen in till city där jaghoppas på att hitta massa roliga affärer! :)
    JAghar ju inte varit så mkt i GBG inne i city, vart ska man hoppa av Airportbussen?

Vart ska man ta sig och handla om man vill hitta fina barnkläder och barnsaker?

Sedan undrar jag om någon vet om det finns någonstans i city man kan låsa in väskoa jag har ju ingen lust att släpa en väska heladagen på shoppingen :)

Hoppas någon har något roligt att komma med :)

Våran älskade familj Stoffe Susie Makke och Lillibebis
  • Svar på tråden Weekend i Göteborg
  • Susiepie

Putt ingen som vetn åt ?

• april79

Hej! Ta bussen in till avenyn eller Kungsportsplatsen. Centralstationen går också bra. Sen finns det mängder av shopping! Vid centralstationen ligger ju Nordstan, som jag tror är Skandinaviens största shoppingcenter. Där kommer du kunna shoppa massor, finns mycket kedjor etc (bl a Guppy). Sedan kan du ta dig upp längs shoppinggatan Fredsgatan, med shoppingcentret Arkaden och sedan NK mm. Vid Kungsportsplatsen kan du gå vidare på Kungsgatan, där det också finns massor av butiker och då främst kedjor. På gatan i jämte, Vallgatan, finns det högst upp en del inredningsbutiker som t ex Bolagret och Designtorget. Polarn o Pyret ligger även där. Alla dessa områden/gator ligger väldigt nära så du kommer att hitta lätt och du kan ta dig fram till fots. Sedan har du ju naturligtvis Avenyn, som du inte kan missa när du står vid Kungsportsplatsen (här finns även en turistbyrå). Mitt tips för fina barnkläder/leksaker är Haga. Det är det mysigaste området i hela Göteborg - tycker såklart jag som bott här :)med en massa mysiga fik och kullerstensgator, trähus etc. Fina leksaker hittar du på "Liten Karin" (träleksaker mm) och sedan har du bl a Villervalla med en massa fina barnkläder inte långt därifrån. Haga är helt enkelt ett måste, särskilt om du vill shoppa fina barnleksaker/kläder. Det finns även en liten gullig barnaffär som heter Tant Grön vid Skanstorget, som också ligger i Haga. Men Liten Karin har ungefär samma utbud.

Mitt förslag är alltså att du utgår från centralstationen, för där kan du även låsa in dina väskor - finns skåp i källaren. Du hittar dit med hjälp av skyltar (även toalett mm). Till Haga tar du enklast Spårvagn, som bl a går från Centralstationen, Nordstan, Västra Hamngatan eller Avenyn. Tar inte många minuter. Du kan hoppa av antingen vid Hagakyrkan eller Järntorget och fråga dig fram. Vasastan är också fint, men svårare att hitta "runt" där till butiker och sedan Linné, som har en mysig restauranggata (Linnégatan) men egentligen inte så mycket bra shopping.

Mycket information här på en gång! Hoppas du kan få lite nytta av det i vart fall :D Hör gärna av dig igen om du vill få fler tips!

• tjejligan

Hej!
    Väskorna kan du låsa in på centralstationen. Ligger nära Nordstan(STORT köpcenter) med en massa affärer. Vill du ha lite mysigare barnaffärer så finns det i Haga,Linnéstaden fast det är svårare att hitta om man inte är hemma i stan. Skall du till Nordstan så ligger ju Kungsgatan , köpcenter Arkaden etc mkt nära. Säg till busschaffören att du skall till Nordstan. Busshållplats Brunnsparken/centralen vet inte riktigt vad flygbussen stannar men du kan ju kolla på nätet...
    Hoppas att du får en trevlig shoppingdag i Göteborg.

• Susiepie

Tack så mkt nu ska jag börja kika hur bussar och spårvagnar går :):)

Svar på tråden Weekend i Göteborg