• Madreh

Kan hundar ha magsjuka???

Hej!
    Vi har en hund på 2 år och hon har kräkts med jämna mellanrum under istort sett hela tiden sen hon var valp. Vi vet inte vad det beror på, när hon var mindre hade hon diareér oxå men då kom vi fram till med hjälp av en veterinär att hon var stressad. Idag har den situationen ändrats och hon är inte stressad, men hon fortsätter att kräkas då och då...även en del diareér men inte så mycket.
    Det här kräkandet är jättejobbigt och det är ungefär 1-2 ggr i månaden.

Nån som vet eller har tips???

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Svar på tråden Kan hundar ha magsjuka???
  • Kickiliina

Hundar kan har magsjuka... Men ajg tycker det låter som om din hund lide av något annat.
    Tycker du ska ta din hund till veterinären som för undersöka vad det kan vara för fel.
    Kan ju var något med magen, tarmar eller dyl.
    En hund har inte magsjuka så ofta som din hund kräks...

¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ Lucas & Liam - Mammas Trollungar ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸
  • LiCaNo

Visst kan hundar få magsjuka, men det verkar inte din hund ha. Det smittar precis lika mellan hundar som mellan oss människor och de blir sjuka ett par dagar och sen blir de bättre.
    Din hund verkar ha någon annan åkomma...
    Är det bara 1-2 ggr/månad kanske den just är känslig med maten? Hur ofta äter den per dag? Kan vara så enkelt att den inte ätit på länge och sen motioneras den och då blir den för "tom" i magen och då är det inte ovanligt med kräkning. Oftast då bara slem och galla.
    Om den inte är stressad längre, kan det vara att den har en katarr eller liknande som gör sig påmind då och då. Kräkning/diarré kan vara många olika grejer... Upplever du det som ett problem ska du söka veterinär för det, tycker jag.
    När den blir dålig i magen... hur gör du då med maten? Bäst och snällast för magen är svält i ca 24 timmar och sen äta sönderkokt fisk, ris, vitt kycklingkött och mkt kokt spad från detta i små portioner i någon dag och därefter blanda in "hundmat" allt eftersom hunden blir bättre igen.
    Lycka till!

• Madreh

Jag har oxå fått för mig att det är något annat än magsjuka.

Hon äter 2 ggr/dag och hon hade problemmed maten från början, vi gav då RoyalCanin men hon kunde inte äta det, när hon var som värst köpte vi burkar hos veterinären med nån risblandning i, men hon blir helt tokig med ris i maten.
    När hon är dålig så får hon "svälta" men vi har låtit henne svälta nån dag till för har vi gett henne mat så kräks hon igen och det är mest bara skum och galla.

Ja jag upplever det som ett problem för det är ju jobbigt för både henne och oss, hon ligger bara orkar knappt röra sig.

Hon brukar vara ute först sen få mat på morgonen runt 8, sen är det bara småkissar fram tills stora pojken kommerhem och då tar han henne på en riktig tur, när sambon kommer hem tar han oxå henne på en ordentlig ur i skogen så hon får rasa av sig. Jag tar bara småturer så hon får kissa, (hon går så dåligt i koppel och jag har vagn och en lite större som går bredvid, plus mycket sjuka barn, men dt har ju inte med saken att göra) så jag tror inte hon får för lite motion iaf, kan ju vara så att vi faktist får dela upp maten igen under dagen i mindre portioner då.

Kyckling äter vi ofta och jag är lite känslig så jag rensar bort öven sån som vi kan äta egentligen.....och det kokar jag till Blenda så hon brukar få det även att hon inte är dålig.

Men visst, jag har funderat på att ta henne till veterinären för jag tycker ju synd om henne....

Kevin, Oscar och Noahs mamma
Svar på tråden Kan hundar ha magsjuka???