• Solros77

Byta dagis, erfarenheter?

Min son började på dagis i januari (vårt andra val) och hade inskolning på två veckor, det gick relativt bra men det dröjde nog 1 - 2 månader innan han kände sig hemma och slutade vara ledsen när vi lämnade. Och nu Älskar han sitt dagis - verkligen! och allt fungerar jättebra, förutom att det är ganska långt dit från där vi bor så vi fick skaffa en extra bil.

Nu till min fråga, nu har vi fått plats på vårt förstahandsval, ligger 5 min promenadavstånd från där vi bor. Vi ska dit på besök nästa vecka och få en uppfattning om hur det dagiset fungerar.
    Men, dels är jag lite osäker på om jag vill byta dagis, då han trivs så himla bra, sedan undrar jag om ni har några erfarenheter från att byta, bra/dåliga? hur gick inskolningen då, är det lättare eller blev det likadant då?

• Svar på tråden Byta dagis, erfarenheter?
  • Solros77

*puffar* INgen med erfarenhet av att byta dagis?

• Mamma igen 07

Vi bytte dagis när sonen var ca 3 år och det funkade hur bra som helst! Om din son är social och inte har några problem av att ni lämnar honom på dagis så är det nog inga problem, barn är bättre på anpassa sig än vad vi vuxna är! Se till att få minst 2 veckors inskolning så ser ni om han kan anpassa sig eller inte!
    Lycka till!

Pierre & Saga forever!
  • Kristin24

Vi bytte dagis efter 6 månader pga  avståndet.
    Det gick jätte bra, Elsa fick kompisar direkt och inskolningen tog bara 2 dagar.
    Det där med lämning o gråt har mer med ålder och utveckling att göra.

Är jätte bra att ni får komma och hälsa på , det gjorde vi med.

Go och glad Kexchoklad
  • Klurix

Skulle precis skriva ett inlägg om exakt samma sak. Vi funderar på att flytta min 3-åriga dotter till ett dagis, vårt förstahands val för ett år sedan, som ligger 5 minuter från oss. Det hon går på nu ligger 30 minuters promenad bort. Vi köpte också en bil till. Nu är det också dags för lillebror.

Min dotter trivs väldigt bra på dagis, men det tog tid innan hon blev riktigt trygg. Hon skuttar in och leker glatt hela dagarna med många av barnen. Vi är nöjda med hennes dagis, valde att inte flytta henne då det var nytt dagis och skulle ha uteprofil. Tyvärr visar det sig nu att de är ute mindre än vad de är på dagiset nära oss. Trots sin uteprofil!

Så, alltså funderar vi på att byta för dottern. Men jisses, vilken beslutsångest. Ett byte skulle vara mer praktiskt för oss, min man jobbar hemifrån och får kanonnära för promenad till och från dagis. Men TÄNK OM hon inte trivs där... Värsta mardrömmen med ett barn som gråter på mornarna och inte vill till dagis... Det viktigaste är ju att hon har det bra. Vi vet vad vi har men inte vad vi får...

• Maria med 3

GÅ dit och hälsa på och verkar det minst lika bra skulle jag nog byta. Det är ändå ett tag kvar tills de ska sluta och gå över till skolan.

• Kristin24

Alltså barn i den åldern anpassar sig fort....så det är ju bara att be att få komma på besök.

Go och glad Kexchoklad
  • munschkin

Min 2-årings dagis ligger 30min bort och var inte förstahandsvalet. har nu gått där ett år och han älskar det och vi tycker det är ett bra dagis oxå men nu har vi blivit erbjudna ett som ligger på vårt område. (grannhuset ;) och det kommer bli så smidigt med hämtning och lämning.
    men precis som er andra är jag lite orolig. tänk så avskyr han sitt nya dagis? börjar få lite beslutsångest. nuvarande dagis är personalen underbar. Är rädd att dom nya ska se ner på mig eller nått för att jag är så ung(21år)...är väl bara vänta å se..

• Maria med 3

HÄlsar man på så brukar man få en ganska bra känsla för om man gillar stälelt eller inte. Be att få komma dit på förmiddagen när de är ute (om de är ute då) så kan ni vara där och leka lite och se hur pedagogerna är med barnen, prata med några stycken så märker du om de är välvilligt inställda till dig oavsett ålder.

Det är itne åldern som avgör om man är en bra förälder.

• Solros77

Ja, precis - Tänkt Om han inte trivs.. usch, det är ju inte direkt så att man kan byta tillbaka...
    Sedan har vi inte bestämt om Filip ska få följa med när vi ska besöka det nya dagiset, å ena sidan kan man koncentrera sig bättre om han inte är med och å andra sidan vore det intressant att se hur han reagerar på att vara dår... Hur hade ni gjort?

• Kristin24

men vadå inte trivs? Barn mellan 1 och 2 år leker inte med andra barn utan med sig själv runt andra barn.

Min bror har flyttat några gånger pga jobb och utbildning, då har deras dotter fått byta dagis 3 ggr från ålder 2-4.
    Inga problem alls.

Är nog mer vi föräldrar som tänker för vuxet ur den synpunkten.
    När Elsa bytte dagis vid 1,5 år så tänkte jag aldrig att hon kanske inte skulle trivas, bara att det blev smidigare,och roligt för henne med kompisar i samma område sen.

Som om man flyttar utomlands när barnen är små, så får de snabbt komisar och lär sig även nya språket ganska så snart.

Oroa er inte så mycket.

Go och glad Kexchoklad
  • Klurix

Jag tänker ta med min dotter och besöka det ev. nya dagiset.

Om vi nu byter tror jag säkert att hon kommer att trivas. Men någonstans känner jag ändå att tänk om inte... För att vi skulle få enklare hämtning och lämning. Det skulle det aldrig vara värt. Fast detta kan man ju aldrig veta. Det är "bara" att fatta ett beslut och anpassa sig därefter.

Usch, vad jobbigt.

• Sagofe

Bra tråd. Har funderat mycket på samma sak. Min son går på dagis 30 min härifrån, och jag har varken bil eller körkort och världens problem med foglossning.
    Men vi kommer nog byta till dagiset här i området om vi får en plats, det blir så mycket enklare.

Kristin24: Min son är 18 månader och han busar och leker med andra barn på sitt dagis, inte för sig själv bredvid dem.
    Och småbarn kan ju trivas eller vantrivas också, om de inte känner sig trygga på platsen eller människorna de är med.
    Sen kanske man oroar sig för mycket, men det gör nog de flesta föräldrar

• Miffomorsan

En tråd för mig ser jag!
    Vi flyttade i höstas och var då tvungna att byta förskola till vår 4-åring. Tyvärr fick vi inte vårt förstahandsval utan fick en plats på en förskola 4 km bort. Inskolningen gick bra, men det kändes som det tog ett bra tag innan sonen verkligen trivdes, inte för att han protesterade eller så - men han pratade länge om sitt gamla dagis och kompisarna där.
    Nu trivs han jättebra, men som föräldrar är vi mindre nöjda då det är stor omsättning på personalen och därmed otroligt oorganiserat. Förskolan är dessutom mkt nedgången och ofräsch - ligger i ett hyreshusområde där ungdomarna använder förskolans gård som soptipp osv...
    Till hösten finns chans att han får en plats på vårt förstahandsval, den ligger 3 minuters gångväg härifrån och verkar mkt bättre. Ur-och-skur pedagogik, fräschare osv.
    Men, ska vi verkligen byta igen? Visserligen är kommunens mål att placera alla barn i rätt område - dvs i de område där de kommer att gå i skolan så för vår son kommer ju flytten ändå fast inte förrän hösten -09 då han ska gå på 6-års verksamheten.

Hur skulle ni resonerat? Låta honom gå kvar med de kompisar han har nu (som f ö inte kommer att gå i samma skola) eller flytta över honom redan i år så att han hinner få nya vänner till skolstarten?...

• Anna1980

Min son bytte dagis då vi flyttade till en annan kommun. Han började på sitt 1:a dagis som 18månaders. Han gick där från sept 2004 till maj 2007. Han älskade sitt dagis och hade många kompisar, det var som gjorde att det kändes så svårt att behöva ta honom därifrån.
    Men vi hälsade på nya dagiset 2 ggr innan det var dags att börja.
    När han började 20/8 i fjol så hade han efter typ 1-2 dagar redan hittat en ny kompis.
    Dock har vi bra kontakt med de gamla kompisarna. Särskilt hans bästa kompis från gamla dagiset som dessutom bodde på samma gata som vi.

• Solros77

Nu har jag varit och besökt det nya dagiset, jag fick gå själv för sonen var sjuk, men det gjorde inte så mycket. Fick mycket tid att gå runt och fråga frågor i lugn och ro.
    Men jisses va svårt ändå, det nya dagiset är varken bättre eller sämre utan väldigt likt det han går på. Positivt är att det är likadana grupper (1 - 5 års) och det är han van vid och de har exakt likadana rutiner och schema.

Så nu har vi helgen på oss att bestämma, hon som jag pratade med på "nya" dagiset sa att det oftast går lättare med inskolningen av barn som redan gått på dagis så det känns ju hoppfullt.
    Men min son är inte särskilt lättflirtad och väldigt blyg, men man får väl försöka göra så gott det går.
    Lutar nog åt att vi byter ändå...

• Solros77

Usch, nu känner jag mig som en skurk..
    Vi har valt att byta dagis och skickat in papper på det. Så imorse berättade min man för Filips dagisfröken att han kommer att byta i augusti - och hon blev jätteledsen! sa att det var ju många som fick erbjudande om sitt förstahandsval men att det inte var många som brukade ta det, och så la hon till att han trivs ju så bra...
    usch usch usch, nu känns det inte alls roligt..
    Hur har ni andra gjort?

• LoveMyFamily

Solros77: Samma sak var det för oss.
    Vi trivdes superbra med sonens gamla dagis, han älskade att gå där och hade sina bästa kompisar där. Superbra fröknar dessutom.
    Men så skulle vi flytta 4,5mil bort och då skulle han börja på nytt dagis, denna gång tillsammans med sin lillasyster.
    Men till saken, när vi sade att vi skulle flytta sade typ alla att de inte skulle tillåta det och att de kommer att sakna oss. DÅ var det jättesvårt. Jag undrade massor av ggr om vi verkligen gjorde rätt.
    Nu idag så går det jättebra på nya dagiset. De trivs och vi trivs med personalen där.
    Dock kommer gamla dagiset alltid ha en plats i våra hjärtan för det var ett superbra dagis med jättebra engagerade fröknar.

Lycka till

Svar på tråden Byta dagis, erfarenheter?