• Anonym

Ensamstående mammor hur är eran ekonomi?

Jag läser ofta att ensamstående mammor har det så dåligt ekonomiskt. Jag är själv en ensamstående mamma på 3 barn i åldrarna 2-6 år och studerar utan lån och får i snitt ut varje månad 19 000 kronor och har en hyra på 5 400 kronor. Så jag anser inte att jag har det knapert men jag lever inte i lyx heller.

Ni andra ensamstående mammor hur har ni det rent ekonomiskt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-20 18:18
    Ni som tror att jag får ut 19 000 kronor för att jag studerar har missufffattat det helt fel.

Jag får totalt ca 19 000 kronor och då får jag CSN, barnbidrag, bostadsbidrag, underhåll, vårdbidrag.

Jag har valt att inte ta lån hos csn som att jag klarar mig ekonomiskt utan behöva ta ett lån som måste betalas tillbaka i framtiden och istället har bara bidrag.
  • Svar på tråden Ensamstående mammor hur är eran ekonomi?
  • Anonym (medel)

Jag tycker också jag klarar mig bra, ensam med 2 barn, hyra på 6 900.
    Arbetar 80% får ut ca 19.000 i månaden (lön)
    Sedan barnbidrag, och underhållsbidrag.
    Det är ju inte fett bra, men hyffsat...men det hade ju inte skadat med 2 löner

• Anonym (klarar mig)

Jag är helt ensamstående till 2 barn efter att barnens pappa har gått bort.
    Jag får omställningspension, barnpension, barnbidrag plus min lön som inte är så mycket eftersom jag inte kan jobba heltid.
    Men jag får ut (beroendes på hur mycket jag jobbat) mellan 17 000- 19 000 kr i månaden. Har en hyra på 4 400 kr.

Men hade jag inte haft omställningspension så hade jag nog gått under ekonomiskt. Men då hade jag nog säkert fått bostadsbidrag o kanske fixat det ändå..

• Anonym (ok..)

hej, jag är ensamstående med ett barn. har en lön på ca 12000 sen bostadsbidrag 2500,underhåll o barnbidrag. Jag har en hyra på 5428. klarar väl mig..

• kjempejente

Betalar 5000 till huset varje månad
    Jobbar som uska och får ut ca 16000 i snitt.
    Två tonårssöner på halvtid som äter en ur huset dock
    Klarar mig.

• Anonym (Farsa)

Man klarar sig fasen så mycket bättre än den parner som inte har barn boende vid sig.

Jag vet av egen erfarenhet hur det ser ut då jag provat båda varianterna.

Som pappa vid boendet:

Rena pengar

Lön 15000
    Barnbidrag 1000 ( ungefär, minns inte)
    Underhåll 1173:-

Inkomst totalt 17173:-

Som pappa utan boendebarn:

Lön 15.000

Minus 1173 i underhåll.

Totalt 13827:-

Diff 17173-13827 = 3346:-

Jag har alltid betalat kläder som behövs vid boendet vid mig och skillanden på 3346:- är betydligt mer än vad barnet kostar i mat som är enda skillnade mot boende vid mig.

Så att Mammor alltid har det så väldans svårt med ekonomin fattar jag inte. Aldrig i livet att en unge käkar för 3346.- i månaden eller har fritidsaktiviteter för dessa pengar.

Jag ser ju själv hur mycket bättre jag har det som boendeförälder. Allt annat är skitsnack.

• Anonym (OT)

Jag har räknat på hur jag skulle ha det om jag lämnade min man, vilket jag vill göra, jag skulle få det BÄTTRE. Dagisavgiften blir mindre, jag får då även bostadsbidrag och underhåll. Det skulle vara fantastiskt men mannen vägrar röra på sig och att betala något annat än maten då han har mkt skulder och prioriterar dem.

• Anonym

Det är ju inte bara mat och kläder.

Det är sjukhusbesök, medicin, nöjen, större boende (ja det ingår i underhållet)
    Min största kostnad är att jag har gått ner i tid för att min dotter inte ska behöva vara heldagar på dagis. Och visst är det mitt eget val men jag utgår från vad som är bäst för mitt barn, vill pappan inte vara delaktig får han stå ut med att jag gör valen.
    Sen är det dyrt att VABBA också.
    Dessutom är kvinnolönerna ofta lägre än manslönerna vilket drabbar ensamstående mammor mer än ensamstående pappor.
    Anonym (Farsa) skrev 2008-03-20 10:59:15 följande:

Man klarar sig fasen så mycket bättre än den parner som inte har barn boende vid sig.Jag vet av egen erfarenhet hur det ser ut då jag provat båda varianterna.Som pappa vid boendet:Rena pengarLön 15000 Barnbidrag 1000 ( ungefär, minns inte)Underhåll 1173:-Inkomst totalt 17173:-Som pappa utan boendebarn:Lön 15.000Minus 1173 i underhåll.Totalt 13827 iff 17173-13827 = 3346:-Jag har alltid betalat kläder som behövs vid boendet vid mig och skillanden på 3346:- är betydligt mer än vad barnet kostar i mat som är enda skillnade mot boende vid mig.Så att Mammor alltid har det så väldans svårt med ekonomin fattar jag inte. Aldrig i livet att en unge käkar för 3346.- i månaden eller har fritidsaktiviteter för dessa pengar.Jag ser ju själv hur mycket bättre jag har det som boendeförälder. Allt annat är skitsnack.
  • sötkaka

OJ OJ OJ...... så bra ni har det. Chockad och mkt avis

Själv har jag ett barn, får underhåll 1273 och barnbidrag 900 kr.

Arbetar heltid och får ut ca 10.000 efter skatt.

Boendekostnader är 6300 kr/mån och inget bostadsbidrag. (elen tillkommer)

Vi går på knäna hela tiden, köper ALDRIG något till mig själv, men ser till att sonen har kläder m.m så han klarar sig iaf.

Fruktansvärt att vara ensamstående med barn anser jag!!!
    Då menar jag enbart ur ekonomisk synvinkel!

• Anonym

Hur kan du studera utan lån? Är det en betald utbildning? Det hade ju varit drömmen:)

Anonym skrev 2008-03-19 10:23:14 följande:
    Jag läser ofta att ensamstående mammor har det så dåligt ekonomiskt. Jag är själv en ensamstående mamma på 3 barn i åldrarna 2-6 år och studerar utan lån och får i snitt ut varje månad 19 000 kronor och har en hyra på 5 400 kronor. Så jag anser inte att jag har det knapert men jag lever inte i lyx heller.
    Ni andra ensamstående mammor hur har ni det rent ekonomiskt?
  • Anonym (OT)

Sötkaka: Du har rätt till bostadsbidrag med den låga inkomsten och höga hyran, ska du söka det?

Svar på tråden Ensamstående mammor hur är eran ekonomi?