• Anonym

Ensamstående mammor hur är eran ekonomi?

Jag läser ofta att ensamstående mammor har det så dåligt ekonomiskt. Jag är själv en ensamstående mamma på 3 barn i åldrarna 2-6 år och studerar utan lån och får i snitt ut varje månad 19 000 kronor och har en hyra på 5 400 kronor. Så jag anser inte att jag har det knapert men jag lever inte i lyx heller.

Ni andra ensamstående mammor hur har ni det rent ekonomiskt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-20 18:18
    Ni som tror att jag får ut 19 000 kronor för att jag studerar har missufffattat det helt fel.

Jag får totalt ca 19 000 kronor och då får jag CSN, barnbidrag, bostadsbidrag, underhåll, vårdbidrag.

Jag har valt att inte ta lån hos csn som att jag klarar mig ekonomiskt utan behöva ta ett lån som måste betalas tillbaka i framtiden och istället har bara bidrag.
  • Svar på tråden Ensamstående mammor hur är eran ekonomi?
  • mjukisvicki

jag är ensam med ett barn. får ut ca 13000kr i lön (mer vissa månader) och sen underhåll och barnbidrag och sen bostadsbidrag. vi klarar oss jätte bra. hade varit bättre om jag inte hade haft kronofogden men det blir bra sen

• Anonym (mamma)

Ja om man är mamma eller pappa är ju oväsentligt, det är ju ekonomin som ensamstående förälder som är det viktiga. Jag har en nettolön på 22500, barnbidrag 2200 samt underhåll 2600 vilket ju är en helt ok inkomst men...jag har också en hyra på nästan 11 000 kr. Jag och min man (är bara seprarerade än så länge) har valt att göra så att barnen bor hos mig förutom varannan helg av olika orsaker men en är ekonomisk. Vi vill att barnen skll kunna bo kvar i ett bra område och gå i en bra skola. Min man har flyttat till ett betydligt sämre område och ingen av oss vill att barnen går i skola där... Så i den bättre ekonomin för boende föräldern måste man ju också väga in en ev. högre boendekostnad speciellt om man bir i Sthlm.. Den högre hyran gör att min mans ekonomi blir mycket bättre än min trots att han bara har umgänge. Kan tillägga att vi båda tjänar för mycket för att få bostadsbidrag.

• Anonym (Kämpar)

Jag valde att vara ensamstående då jag numera tror på att leva särbo. Var och en sköter sitt men ekonomiskt är det kämpigt. Jag har en inkomst på ca.14.000 efter skatt med lön,barnbidrag,underhåll,bostadsbidrag.

Har fasta utgifter på ca.9000-10000 i månaden(hyran 6700 kr.)

Har en 3-åring och en 11-åring.

Även om jag skulle börja arbeta ännu mer så får jag inte mer pengar för det i månaden. Bostadsbidraget sänks, barnomsorgsavgiften höjs, lånet av csn blir mer osv...
    Och mindre tid för barnen till ingen nytta.

Klarar mig nätt och jämnt. Handlar mycket billigt nytt och begagnat på Tradera,säljer av mig plagg som är för små mm Handlar på loppisar
    Söker fonder genom diakonin
    Handlar på Lidl,Netto el.andra billiga butiker

Men det är inte lätt när ens 11-åring vill börja spela golf,badminton,köpa dyra spel,månadspeng,ladda mobilen,kalas som alla andra..

En dag ska vi oxå kunna ta en resa utomlands till sol och värme och ha råd att köpa en bil.

• sötkaka

Anonym (OT) skrev 2008-03-20 11:12:57 följande:

Sötkaka: Du har rätt till bostadsbidrag med den låga inkomsten och höga hyran, ska du söka det?
    Nej, jag är inte berättigad. Har sökt och fått avslag med tillägget att jag inte får söka igen!

Jag har en BR så det har väl med den saken att göra antar jag?!
    Har däremot räknat ut på FK´s hemsida att jag ÄR berättigad till bostadsbidrag, men vad hjälper det när jag inte FÅR söka igen.

Tackar iaf.
  • Anonym (Kämpar)

Tillägg till mitt förra inlägg...

Jag levde tidigare sambo och både han och jag har barn sen tidigare.
    Då var situationen ännu värre. Vi var typiskt moment 22..

Jag hade lägsta föräldrarpenningen och han var arbetslös. Sammanlagt 15.000 i månaden med en hyra på 7000 kronor. Två barn ena veckan och fyra andra. En sambo som åt som en häst! :)

Vi hade ändå för hög inkomst enlig soc för att få hjälp av dom, fick inget bostadsbidrag,min inkomst räknades in i hans när han skulle betala underhåll för sina två barn han har sen tidigare mm

Saken blev ju inte bättre av att vi sen dessutom prioriterade olika. Han var inte ekonomiskt överhuvudtaget.
    Nu kan jag åtmintonne få ha kontrollen över den ekonomiska situation själv.

Ska iväg o handla mat nu och kanske har man råd att köpa lite påskris, påskliljor o nå`ra påskharar. haha

Glad Påsk allihopa!

• Anonym

Oj, hur kan du få ut så mycket pengar när du studerar utan lån?

Jag studerar också på heltid, får ut 8.000 kr/månad. Har 3 tonåringar på heltid. Får underhållsstöd med 1.273 kr per barn = 3.800 kr. Barnen får sina barn-/studiebidrag själva att handla kläder, godis och nöjen för.
    Så jag har alltså ut 11.800 kr per månad.

Vi lever inte i fattigdom men har inte råd med några dyrare nöjen precis.

Inkomsten = 11.800 kr

Hyran är 5.000 kr
    El 500 kr
    Tv-licens, telefon, hemförsäkring, barnförsäkring, facket och a-kassan går på ca 1.500 kr
    SL-kort 690 kr

Kvar till mat och övriga utgifter blir alltså ca 4.000 kr vilket ska räcka till 1 vuxen och 3 tonåringar.

Vill gärna ha tips på hur man kan få ut så mycket när man studerar!

• Anonym

TS: hur kan du få ut så mycket som studerande utan lån???

Jag studerar på högskolan på heltid, tar lån för halva tiden och har 3 barn (5, 10, 12 år) på 100%.
    Med CSN, barnbidrag, underhållsbidrag och bostadsbidrag får jag ut ca 12000 kronor...

Har fast månadskostnad:
    hyra på ca 4000
    El ca 600
    TVlicens ca 200
    Fack 500
    Försäkringar 350
    Telefon 300
    mat 5000
    Bredband 169

Överskottet går till kläder o nöjen o fritidsintressen för oss 4...
    Men inte lever vi gott på det heller!!

• Anonym

Det går ju inte att tala generellt om att ensamma mammor har dålig ekonomi. Den bilden tror jag många har för att det är vanligare att förhållandet inte håller om man fått barn tidigt och alltså inte hunnit utbilda sig, etablera sig på arbetsmarknaden etc, och då ofta även pappan har dålig ekonomi så det inte blir högre underhåll än FK:s underhållsstöd.

Min mamma var ensam med mig; vi hade det inte överdrivet gott ställt men hade aldrig särskilt dålig ekonomi heller (och då betalade pappa väldigt lite underhåll ändå). Ensamstående läkarmamman på mitt gamla jobb och en datakonsultmamma jag känner hör inte till fattiglapparna. Medan jag själv idag av olika anledningar har väldigt begränsad ekonomi trots att jag inte är ensamstående och en kompis som försörjt sig och dottern på studielån under fyra år inklusive pendling till högskolan ifråga förstås har det mindre fett.

Självklart är det dyrare att vara ensam om utgifterna än att dela dem men bara om man är ensam mamma bestämmer inte hela den sociala situationen.

• Anonym

Men hur många studerar på heltid utan lån och får ut 19.000!

Jag tror inte att TS är särskilt representativ som ensamstående studerande mamma.

Hur får du så mycket pengar utan att ta något lån?

• Anonym

Det handlar nog mycket också om var i landet man bor, i storstäderna är det oftast högre boendekostnader.

Och hur gamla barnen är, små barn kostar inte så mycket pengar. Barn i tonåren är mycket dyrare, samt att de endast har studiebidrag under terminerna, under sommarloven får de inga pengar alls. Och det är inte alla ungdomar som har turen att få tag på ett sommarjobb.

Svar på tråden Ensamstående mammor hur är eran ekonomi?