medicin mot kolik?
Någon därute som provat de där recept belagda drp mot kolik som doktor skriver ut? fungerade dom? törs man använda dem låter läskigt med biverkningar!
Någon därute som provat de där recept belagda drp mot kolik som doktor skriver ut? fungerade dom? törs man använda dem låter läskigt med biverkningar!
ingen som provat?
Vet inte av nån receptbelagd kolikmedicin
nähä ok,jag läste om dom på internet
heter tydligen dicyklyverinklorid
katta79: Ok, aldrig hört talas om tyvärr men nån borde nog veta av dom.
har du testat sempers magdroppar? de sägs kunna hjälpa bra
Var bor du?
www.aqpunktur.se/
vi behövde aldrig testa den för vi gick till kiropraktor och fick en helt ny pojke.
jag bor i uppsala skulle gärna prova akupunktur eller dylikt men vet ej någon som gör sånt i närheten av uppsala
jag fattar inte vad en kiropraktor gör på en liten bebis som kan hjälpa förklara jättegärna
han var lite sned i höften och hade lite olika lång ben pg av det + nackspärr (låg med huvudet åt höger hela tiden) detta såg kiropraktorn, jag gick dit pg av koliken.
kiropraktorn förklarade att fungerar inte höft och nacke kan inte det emellan fungera eller nåt sånt. det var ljuvligt första gången han fes och rapade utan att bli ledsen.
hur kom du i kontakt med kiropraktor då? sökte på internet eller? vet ej vart man ska vända sig,bvc vet inget heller och akupunktur finns väl inte överallt direkt och vi kan ej åka iväg ner till skåne eller nåt sånt
Akupunktur mot kolik går att få i stockolm. www.akupunktur.se.
Det är ju närmre än skåne i alla fall
katta...det var en i föräldragruppen som varit där med sin pojke och som tipsade mig.
jag gick här www.ystad-kiropraktik.se/ möjligt att de känner till någon där du bor.
Jag fick ett recept som är ett gammalt husmors tips, jag var skeptisk för det lät väldigt konstigt, men om man haft barn med kolik, kommer det en tid där man är villig att prova allt. Så jag prova och det hjälpte. Man tar och värmer upp ljus sirap i varmvattenbad, blandar i lite mjöl så det ser ut som sockerkakssmet. Detta masserar man in sitt lilla barn med på ryggen och magen, spruta över så mycket bröstmjölk man kan, och massera i cirklar ungefär en 15 minuter på vardera sida, min dotter skrek, och jag ville ge upp, helt plötsligt vart hon alldeles lugn och avslappnad, det blir kletit, så gör mysigt på toaletten, och lägg barnet på en handuk. Jag var tvungen att upprepa efter 2 dagar, och sen ytterligare efter 7, men otroligt nog så hjälpte det. Det kommer ut som vita pormaskar lite varstans, och detta sägs då vara venix fettet som barnet fått i sig i magen. Låter detta absurt?! Är man desperat provar man allt, detta fungerade otroligt nog för oss.
Vi hade dicykloverinklorid till vår lille. Barnkliniken skriver ut, de sa att det inte finns risk för hemska biverkningar om man följer doseringsanvisningen. Förr gav man tydligen tio ggr mer och det var då som det hände att barn drabbades av biverkningar. Medicinen var ett mirakel för oss:)
Min son fick de dropparna när han var 2,5 mån gammal. De hade effekt efter första dosen och jag fick en helt ny bebis. Använde dem i 2 veckor då han fick kramper av dem då så då slutade vi med dem och koliken var helt borta då. Detta infon har jag fått av apoteket som gör de dropparna. Det läkaren missade att upplysa mig om var att det är jätte viktigt att ge dropparna 15 min innan måltid. För att de ska ha rätt effekt.
Egenskaper
Antikolinergikum med kramplösande effekt på glatt muskalutur i mag och tarmkanalen. Effektet antas bero på en ospecigfik, direkt påverkan på glatt muskalutur. Medlets farmalogiska effekt är dåligt komenterad
Användning
Vid spädbarnskolik enligt klinisk erfarenhet. Preparatet bör användas med stor försiktighet, ej till barn under 6-8 veckors ålder (beräknat efter fullgången tid) och endast då sedvanliga återgärder mot kolik är vidtagna
Dosering
barn 6-8 veckor: 2,5 ml 15 min före måltid (viktigt) högst 3 gånger per dag
Biverkningar
Trötthet, kräkningar, muskulär hypotoni, kramper, andningsproblem, apné, oregelbunden hjärtverksamhet, nedsatt svettningsförmåga, miktionssvårigheter, oro samt andra antikolinerga biverkningar
Kontraindikationer
Obstruktiiva sjukdomar i mag-tarmkanalen eller urinvägarna, Hypertyreoidism, leverproblem
Obsevera
Endast barnläkare bör förskriva preparatet. Allvarliga bivekningar som somnolens och enstaka fall av kramper, apnéattacker och medvetslöshet finns rappoterade, framför allt efter höga doser. Läkemedelsveket anser att användningen bör begränsas till mycket besvärliga fall av spädbarnskolik och att noggrann information skall ges till föräldrar om medlets biverkningar