• Chessie2008

Vad säger lagen...semesterdagar?

Enligt lagen måste man ju ta ut 20 dagar om året, man får bara spara 5. Men om jag bara tänkt vara hemma 3 veckor innan, eller om barnet kommer tidigare (BF 28 augusti), vad händer då? Jag vill ju hellre spara dagarna än att få ut denm i pengar. Och eftersom jag kommer att vara hemma så mycket sen, vill jag gärna arbeta så länge som möjligt, om jag orkar. MÅSTE jag ta semester i juni då?

Jag menar om jag och min chef skulle komma överens om att jag kan spara... Kan någon fånig lag stoppa det då?

• Svar på tråden Vad säger lagen...semesterdagar?
  • therese

Ni kan alltid komma överens om annat. Det är om ni INTE kommer överens som man får luta sig mot lagen. De flesta arbetsgivare brukar väl bli glada om deras anställda vill ta semester på lite "udda" perioder?
    Prata m chefen och kolla. Ni vill nog båda lösa det på bästa sätt.
    Du kan ju också ha semester även sedan barnet är fött. Då får du semeserersättning/semesterlön isf FP udner semesteperioden. Man kan inte få både FP och ha semester samtidigt.

Är du osäker så ring el maila till FK.

/Therese

• Ell

Jag vill tipsa om att semesterdagarna sjunker i värde (även sparade) efter ett år så det är smartare att ta ut de INNAN du börjar ta föräldradagar. Semesterdagarnas värde är baserat på din årsinkomst och då du har FP sjunker (antagligen?) din årsinkomst. Jag visste inte det och när jag skulle ta ut mina sparade semesterdagar i somras för att vara hemma längre med sonen hade de sjunkit till halva sitt värde!!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer ♥¸.?°´¯) ♥
  • Malin321

Ell.... oh shit gör de det?? Hade ingen aning.
    O jag som tänkt ta tre veckor nu i sommar och sen resten nästa sommar, men då är de alltså mkt mindre värda nästa sommar...
    Hur många semesterdagar "tjänar" man in när man går hemma o är mammaledig? Nån som har nån aning?

• Ell

Är inte helt säker men jag tror att du får 9 dagar för första året du är hemma och inget efter det.

Kolla med personalavdelningen (om det finns en sån) på ditt jobb!

• Emmamartina

Jag vet inte vilken bransch du jobbar i Ell, men så vitt jag vet kan inte en intjänad semesterdag sjunka i värde. Hur mycket du får utbetalt när du har semester baseras ju på den lön du har just då.

För att få reda på hur många dagar av föräldraledigheten som är semesterlönegrundande brukar det vara säkrast att ta en koll i sitt kollektivavtal. För egen del är det 120 dagar som gäller, vilket ger mig 10 dagar.

I mitt kollektivavtal finns också en trevlig grej om att jag får föräldralön från arbetsgivaren under fyra månader när jag är föräldraledig (ca 10% av min vanliga månadslön)

• louiselangberg blogg se

vilken bransch jobbar du i Emmamartina?

jag har oxå d här me 120 dagar.. d me föräldralön låter ju hur bra som helst.. d vill jag oxå ha hehe

jag får inte ta ut någon semester alls i pengar utan jag måste ta ut dagar elelr spara dem.. tyckte d va lite taskigt faktsitk.. men nu löste d sig bra ändå för jag har en månadsinnestående lön o så d blir ändå extra pengar en månad.. har lyckats pussla me fpn..

• Emmamartina

Jobbar i en ideell organisation som tillhör Arbetsgivaralliansen. Och jag gillar vårt kollektivavtal!

• Billabong
    Ell skrev 2008-03-19 19:15:35 följande:
    Jag vill tipsa om att semesterdagarna sjunker i värde (även sparade) efter ett år så det är smartare att ta ut de INNAN du börjar ta föräldradagar. Semesterdagarnas värde är baserat på din årsinkomst och då du har FP sjunker (antagligen?) din årsinkomst. Jag visste inte det och när jag skulle ta ut mina sparade semesterdagar i somras för att vara hemma längre med sonen hade de sjunkit till halva sitt värde!!
    Hur menar du? Har inte hört talas om detta förut och blev väldigt nyfiken...
  • Ell

Jag kanske beskrev det lite otydligt men det är bara för att jag inte är hundra på reglerna då det var ett tag sen jag fick dem beskrivna för mig. Som Emmamartina sa baseras semestern på den lön man har just då - den årsinkomst man haft det senaste året. Så fick jag det beskrivet för mig. Detta gäller även i omvänt fall så om du får höjd lön men väntar med att ta ut sparade dagar ökar deras värde.

Jag vet inte om det påverkade att jag gick in och arbetade två dagar i veckan under ett halvår då jag täckte upp med föräldradagar resterande.

Jag har också dessa 10% extra i föräldralön fast under sex månader och dessa måste tas ut innan barnet är 18 månader. Jag arbetar inom hotell- och restaurang om det spelar nån roll för alla regler? Men det tror jag inte då mina regler står i kollektivavtalet.

• Anne69

Föräldralön får man vanligtvis bara när man är föräldraledig. Dvs om du tar ut semester får du semesterlön, är du föräldraledig får du föräldralön. Det betyder att det kan vara smart att lägga semestern efter att de 18 månaderna har gått, om du nu tänker vara hemma så länge.

• Billabong
    Ell skrev 2008-03-20 06:34:08 följande:
    Jag kanske beskrev det lite otydligt men det är bara för att jag inte är hundra på reglerna då det var ett tag sen jag fick dem beskrivna för mig. Som Emmamartina sa baseras semestern på den lön man har just då - den årsinkomst man haft det senaste året. Så fick jag det beskrivet för mig. Detta gäller även i omvänt fall så om du får höjd lön men väntar med att ta ut sparade dagar ökar deras värde. Jag vet inte om det påverkade att jag gick in och arbetade två dagar i veckan under ett halvår då jag täckte upp med föräldradagar resterande. Jag har också dessa 10% extra i föräldralön fast under sex månader och dessa måste tas ut innan barnet är 18 månader. Jag arbetar inom hotell- och restaurang om det spelar nån roll för alla regler? Men det tror jag inte då mina regler står i kollektivavtalet.
    Men ersättningen för dina semesterdagar (som jag uppfattar att du menar att du inte tar ut i dagar utan i pengar?) från din arbetsgivare blir INTE beräknade på vad du får i ersättning genom föräldrapenning utan vad du har i lön! En arbetsgivare kan aldrig sänka ersättningen för innestående dagar o välja att beräkna dem på din fp!
    Jag tror det är ngt du missuppfattat. Det är INTE min mening att vara dryg på ngt sätt, bara informativ och hjäpande - i detta fall genom ifrågasättande.
  • Ell
    Billabong skrev 2008-03-22 18:31:08 följande:
    Men ersättningen för dina semesterdagar (som jag uppfattar att du menar att du inte tar ut i dagar utan i pengar?) från din arbetsgivare blir INTE beräknade på vad du får i ersättning genom föräldrapenning utan vad du har i lön! En arbetsgivare kan aldrig sänka ersättningen för innestående dagar o välja att beräkna dem på din fp!Jag tror det är ngt du missuppfattat. Det är INTE min mening att vara dryg på ngt sätt, bara informativ och hjäpande - i detta fall genom ifrågasättande.
    Ingen fara! Nej alltså jag tror inte det är fel (i mitt fall just då) då jag jobbar på ett stort svenskt företag med över 10 000 anställda och en stor personalavdelning. Värdet på mina semesterdagar sjönk då min årsinkomst sjönk. Detta var då efter 1.5 års ledighet varav sista halvåret jobbade jag deltid och var föräldraledig deltid. Jag tog inte ut ersättningen i pengar utan ledighet (med betalning).
  • Billabong
    Ell skrev 2008-03-22 18:36:17 följande:
    Ingen fara! Nej alltså jag tror inte det är fel (i mitt fall just då) då jag jobbar på ett stort svenskt företag med över 10 000 anställda och en stor personalavdelning. Värdet på mina semesterdagar sjönk då min årsinkomst sjönk. Detta var då efter 1.5 års ledighet varav sista halvåret jobbade jag deltid och var föräldraledig deltid. Jag tog inte ut ersättningen i pengar utan ledighet (med betalning).
    Aha! Ja men visst är det så att om man bara jobbar deltid så får man även inarbetade semesterdagar utbetalda även baserade på deltid! Det har ABSOLUT inget att göra med att du tar ut fp - utan att du gått ner i tid! Rättare sagt så får du en annan ledighetskoefficient vilket gör att det går åt fler av dina semesterdagar för varje dag du tar ut samt att du får en lägre ersättning för dem om du tar ut dem i pengar.
    Du hade inte nämnt ngt tidigare om att du inte längre jobbade heltid... Med den upplysningen blev allt glasklart!
  • Ell

Sara 75: Jo i inlägg 9.

• Billabong
    Ell skrev 2008-03-23 07:58:41 följande:
    Sara 75: Jo i inlägg 9.
    Ok. Jag läste inte det som att det var under den perioden du tog ut semesterdagarna i pengar utan bara att du trodde att det sänkte din årsinkomst och det var det som påverkade i efterhand. Nåväl, missuppfattningen är utredd.
  • vilsen

Det spelar ju ingen roll när babyn kommer, du kan ha semester så länge du har tänkt för att sedan börja med föräldraledigheten.

• Karriärmamman

hej!

Blir förvirrade av alla inlägg som inte alltid stämmer.
    Om din arbetsgivare inte har annat avtal gäller för privata sektorn att
    - endast 120 dgr är sk semesterlönegrundande. Dvs endast 120 dgr under din föräldraledighet ger dig rätt att beäkna semester på. 120 dgr= 4 mån, 2,08 dgr/mån*4 mån=8,33 semesterdagar när du är föräldraledig.(föräldrapenning-regler)
    - Du har rätt att ta ut minst 4 veckor sammanhängande sem under perioden jun-aug, men ingen skyldighet (sem.lagen)
    -du har rätt att ta ut föräldrapenning upp till 3 månader innan beräknad förslossning.
    - semestern kan aldrig bli mindre värd! Du minskar ju inte din lön, utan har exakt samma rätt som andra att få lönehöjning under föräldraledigheten, och då ökar dina semesterdagar i värde.
    - Du får spara alla överskjutande semesterdagar över 20 dgr/år, om du inte nått företagets max-gräns för sparade semesterdagar.
    - Väljer du att ta ut semesterdagar i pengar är de MER värde, som en kompensation på att du inte varit ledig.Gäller för alla avtal jag arbetat under.
    -Föräldralön: är ett tillägg som många arbetsgivare har. det innebär att du får en liten snudd pengar även från arbetsgivaren, trots att du är tjänstledig för barn. Ibland får man 10 % av sin lön om man tar ut full föräldrapenning (FK-lapp måste skickas till arbetsgivare) ibland får du en summa pengar. Ibland gäller detta 3 månader ibland upp till 6 mån. Statsanställda får minst 10 % i 360 dgr. Vissa arbetsgivare fyller upp till 90 % av din lön, beräknat på att du tar ut full föräldrapenning.

Vissa arbetsgivare, bla staten ger dig 360semesterlönegrundande dagar, andra kan ha andra villkor. Ofta hänger även pensionsinbetalningen från din arbetsgiviare med i samma period som vad som är semesterlönegrundande. Dvs de betalar bara in full pension för dig för de 120 första dagarna.

För att veta vad som gäller dig så får du fråga personal-sidan på ditt jobb, eller facket (o lokala avtal), i annat fall gäller semesterlagen, och lagen om föräldrapenning.
    www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM
    www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM
    www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM

Lycka till!

Svar på tråden Vad säger lagen...semesterdagar?