• lily2007

Hur länge kan man lämna fiskar ( slöjstjärtar) utan mat?

Vi ska åka bort torsdag lunch och komma hem på lördag eftermiddag. Om jag matar dom innan vi åker, klarar dom sig till lördag då?

• Svar på tråden Hur länge kan man lämna fiskar ( slöjstjärtar) utan mat?
  • Bebis

Kan man inte köpa såna där stora vita matklumpar för sånt`?

Eller är jag helt fel ute nu.

Don't Panic
  • MammatillSimon

till min mamma så sa de på djuraffären att fiskarna klarar sej utan mat i en vecka eftersom de äter maten som är på botten åxå

• missteddy

jag har köpt vecko mat  till mina fiskar kostar omkring 30 kr

• Barbabok

En vecka (om de är välnärda sen) innan är inga problem.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • lily2007

Tack för alla svar. Då vet jag att det inte är några problem. Var lite orolig, även om hon sa i affären när jag köpte dom att dom skulle ha mat varannan dag. Men mina sötisar är såna matvrak

• Odile

Det finns foderblock att köpa i djuraffärer och mataffärer. Det finns små block för ett par dagar och större block för längre tid. Dessa block lägger du i vattnet, så klarar sig fiskarna bra.
    Jag skulle inte riskera att åka utan att köpa ett foderblock först.

• Odile

Oj nu såg jag att du bara skulle vara borta två dagar. Då är det nog inga problem!

• Barbabok

Foderblocken är bara "bulkmedel", ej näring (bukfylla). En välnärd fisk har inte mat varje dag i naturen. De klarar sig bra.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • LordHawk

skaffa en "fiskvakt"! Djuren har inte bestämt att du ska skaffa dom! Jag lämnar aldrig ett djur längre än MAX 1 dygn. men hunden ordnar jag hundvakt åt.

• Majuni
    LordHawk skrev 2008-03-20 16:55:15 följande:
    skaffa en "fiskvakt"! Djuren har inte bestämt att du ska skaffa dom! Jag lämnar aldrig ett djur längre än MAX 1 dygn. men hunden ordnar jag hundvakt åt.
    Det finns mat på botten av akvariumet och när jag köpte fiskar så sa de att det är BÄTTRE att inte ge dem för mycket mat och att de faktiskt går att lämna dem några dagar.. Faktiskt inte jämförbart med en hund?!
  • LordHawk
    Majuni skrev 2008-03-20 17:15:31 följande:
    Det finns mat på botten av akvariumet och när jag köpte fiskar så sa de att det är BÄTTRE att inte ge dem för mycket mat och att de faktiskt går att lämna dem några dagar.. Faktiskt inte jämförbart med en hund?!
    Jo jag anser faktiskt det! Är inte en fisks liv värt lika mycket som en hunds? Ett liv är ett liv!
  • Majuni
    LordHawk skrev 2008-03-20 17:29:16 följande:
    Jo jag anser faktiskt det! Är inte en fisks liv värt lika mycket som en hunds? Ett liv är ett liv!
    ok... hahahahaha
  • LordHawk
    Majuni skrev 2008-03-20 17:35:13 följande:
    ok... hahahahaha
    Å det roliga är? Jag anser att ett liv är ett liv oavsett om det e en liten guldhmster, vandrandepinne, hund fågel.. ja listan kan göras lång. å det e roligt?
Svar på tråden Hur länge kan man lämna fiskar ( slöjstjärtar) utan mat?