• små fötter

Ni som har fött barn kring v30 - snälla hjälp!

Jag har, efter många svårigheter, blivit gravid med tvillingflickor och är nu gravid i v28+4. Det har varit en ganska jobbig graviditet. Tidigt så konstaterade man att jag har cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals) och i v14 opererades jag och fick cerklage (stygn som håller ihop livmoderhalsen). Sen har tiden flytit på ganska bra och tjejerna i magen har vuxit i jämn takt och legat lite över kurvan hela tiden. Vi fick datum för "klippning" av cerklaget, 23/4, och då kommer förlossningen att starta med en gång eller inom de närmsta dagarna.

Tills för två helger sen. Då fick jag åka in akut för prematura värkar. Dom kunde stoppas och både tjejerna och cervix var opåverkad, som tur var! Efter det blev jag beordrad sängläge tills tjejerna vill titta ut, jag får bara gå upp på toaletten/duschen. Men ikväll hände det igen, jag fick värkar och fick åka in. Nu hade cervix förkortats med 1cm sen sist, och läkaren sa att vi ska verkligen ha turen på vår sida om tjejerna vill stanna kvar till cerklaget klipps. Det är verkligen jättepåfrestande och oroligt, han verkade tro att dom kommer att komma inom den närmsta veckan..

Nu till min fråga - ni som har fått barn kring v30, hur gick det för er och barnen? Hur pass stora var dom? Hur länge fick ni stanna kvar? All hjälp behövs!

Två i min mage (v29), tre i himlen
  • Svar på tråden Ni som har fött barn kring v30 - snälla hjälp!
  • små fötter

ingen?

• mammaNena

hej. jag fick mia i v 32+5, dom lyckades stoppa det hela i 5 dagar. detta va pga vatten avgång. Hon vägde 1785 och va 43 cm lång. Hon har varit pigg och frisk alltid. hon har legat strax över kurvan som sina jämnåriga, fast att vi tom blev satta i en föräldra grupp där barnen va 4-6 månader yngre än Mia, för Mia skulle vara efter iom att hon va prematur.. Men men.
    Sen har jag en vän som fick sina tvilling pojkar runt v 34 om jag inte minns fel. dom hade något konstigt, så den ena tvillingen fick mycket mer näring än tvilling 2. Men den 1:a vägde runt 2 kilo, men den andra vägde 1200g. den större är frisk, medans den mindre har fått både de ena och det andra bekymmret. astma, mycket sjuk och förkyld osv.

Det kan nog gå hur som..

• mammaNena

har du nära till sjukan? det låter ju lite som att om det är dax, då är det dax nu! Så va det för mig. Nu vill jag inte skrämma upp dig, men du verkar ju gå mot dagen Förlossning. Från att jag fick första känningen om att nu känns det värre än vad det gjort innan, så tog det 2 timmar tills hon va ute. Då låg jag ändå inne på BB röd, som det heter i halmstad och hade varit på vul på efter middagen, utan att det då syntes..

• små fötter
    helenas83: Vad härligt att höra att det gick så pass bra för er! Din väns pojkar led nog av TTTS. Jag har ca 15 minuter till sjukhuset, så det går snabbt att ta sig dit om något händer.
    Det låter läskigt att det kan hända när som helst.. dom är ju inte redo än!
  • LykkeLee

Har en kompis som fick tvillingar i vecka 30+3 och visst var dom små som skruttar, gulsot och sånt, men idag är dom friska pigga killar på tio år Så visst kan det gå bra

• skrutte07

Min son föddes i vecka 29. Han var 41cm lång och vägde strax över 1600g. Han mådde jätte bra från början. Låg i kuvös några dagar sen värmebädd. Vi fick komma hem från neo när han var i v.33+ . Då med hemsjukvård som vi hade tills han lärt sig äta själv och slapp sonden.
    Idag är han 9 månader och mår jätte bra. Har "vuxit ikapp" sina jämnåriga. Ligger på normalkurvan för en 9 månaders bebis och allt flyter på.

Jag har också cervixinsufficiens och märkte inte ens att jag öppnade mig. Åkte in till förlossningen för att det kändes konstigt och då var jag öppen 5 cm.

• mammaNena

Men det ordnar sig ska du se! Dom fixar ju det mesta nu. Gå inte och tänk oroliga tankar, det gör bara det hela värre! Tänk på min mia. frisk som en nötkärna

små fötter skrev 2008-03-20 00:11:45 följande:
    helenas83: Vad härligt att höra att det gick så pass bra för er! Din väns pojkar led nog av TTTS. Jag har ca 15 minuter till sjukhuset, så det går snabbt att ta sig dit om något händer.Det låter läskigt att det kan hända när som helst.. dom är ju inte redo än!
  • små fötter
    Svartfågel: Tack för en solskenshistoria! Såna behöver jag Glad

skrutte07: Åh vilken liten skrutt, men så härligt att höra att allt har gått bra!
  • cloudberry79

Vidar är född i 28+3, han har klarat sig jättebra! Vi låg nio veckor på sjukhus, han var väldigt sjuk i början, men nu är han fullt frisk. Jag kan sätta mig in i hur det känns för dig nu, jag låg inlagd i över en vecka med värkar och konstant kornande tapp.. Med den historia man har i bagaget är det såklart ännu värre. Visst önskar jag att Vidar fått ligga där inne fulltid, men nu i efterhand är jag så tacksam för vår svenska neonatalvård, den är superbra!

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • små fötter
    cloudberry79: Skönt att höra om ännu en som det har gått bra för! Vad var han för sjuk i början? Härligt att du är nöjd med den vård ni fick, det är ju guld värt.
Svar på tråden Ni som har fött barn kring v30 - snälla hjälp!