• Pollyman

fika till diabetes

ska bjuda på fika men en av gästerna är diabetiker... Jag tänkte bjuda på fruktsallad men vet att det inte alltid är så nyttigt med all frukt...för en diabetiker alltså... Försöker ju också vara lite nyttigare själv... så kan någon komma med ett förslag... frallor låter bara så trist...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-21 09:44
    skönt med så många snälla människor som man kan fråga till råds.... tack snälla ni!

• Svar på tråden fika till diabetes
  • MiaP

Finns inget bättre än frallor till fikat. Ja, om man nu inte har kakor som alternativ . Räkmackor? Köttbullmackor? Eller bara en äggsmörgås så här i påsktider? Finns massvis med smarriga smörgåsar att göra.

• Maria40

De flesta diabetiker har medicin så de kan i små doser äta allt som alla andra.

Tycker MiaP förslag om smörgås med gott pålägg är bra + fruktsallad (eller fruktfat så alla kan välja själv).

• annca

När jag var yngre var fruktsallad det bästa man kunde ge oss till fika. Mackor var absolut inte bra, ett riktigt stort no-no.
    Men jag vet ju att rönen förändras...

Som Maria40 säger så har ju alla typ1 diabetiker insulin som kan regleras efter vad och hur mycket man äter. Typ2or har jag sämre koll på...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Glad i hågen

Har samma problem då min sambo och felar av våra bekanta är inne i GI-racet. Vad bjuder man på för fika??? Det är ju lite liknande diabetes, kan jag tänka, ska ju helst vara sockerfritt.

Vi har gjort sorbet på björnbär med lite honung i. Det var jättegott! Och så en ruta mörk choklad till det.

Torkade aprikoser, mandel, nötter och mörk choklad är annat "plockgodis" vi har haft.

Annars är det fruktsallad som gäller här också.

Men fler idéer tas tacksamt emot.

• FruStolpe

Min son är diabetiker och riskaka och honung är bland det värsta man kan ge en diabetiker.

Mörkt bröd(utan sirap) med pålägg är jätte bra. Vill man ha något sött till så finns det ju en hel del s.fria småbröd i affären. Vill man baka så gör något med fruktsocker... t.ex en chokladkaka.

Lycka till!

(men vuxna diabetiker äter ofta samma som andra, och vill inte ha t.ex en egen sockerfri bakelse, utan smakar hellre av den vanliga kakan.)

• nicke nyfiken76
    FruStolpe skrev 2008-03-20 15:06:38 följande:
    Min son är diabetiker och riskaka och honung är bland det värsta man kan ge en diabetiker.Mörkt bröd(utan sirap) med pålägg är jätte bra. Vill man ha något sött till så finns det ju en hel del s.fria småbröd i affären. Vill man baka så gör något med fruktsocker... t.ex en chokladkaka.Lycka till!(men vuxna diabetiker äter ofta samma som andra, och vill inte ha t.ex en egen sockerfri bakelse, utan smakar hellre av den vanliga kakan.)
    Varför kan han inte äta riskakor?
  • FruStolpe

Riskakor höjer blodsockret jätte fort. man äter många för att bli mätt...Men har massor av kolhydrater.

• Larsgubben

Lite upptinade osockrade bär med en klick grädde på är super. En fruktsallad är väl okej.

Jag ser till att alltid ha nötter för att balansera blodsockerkurvan med. MEN ibland vill även en diabetiker äta en vanlig glass eller ta en öl och då kan det bli jobbigt om värden har gjort "nåt extra" för ens skull.

Glöm riskakan och bjud på en ostbit istället.

Jag är typ 1-diabetiker.

• dellelgarin

Min sambo är diabetiker och han doserar efter det han äter.

Han vill INTE att man anpassar efter honom. Men så är ju inte alla.
    Tänk iallfall på att ge samma fika till alla och inget speciellt till just den med diabetesen.

• Pollyman

oki då blir det fruktsallan med nötter och en smaksatt yoghurt.... det verkar ju ok.... tack för alla idèer och tips... som sagt det är svårt det här med socker, fett och kolhydrater....

• FruStolpe

Låter JÄTTE bra!
    Och jätte snällt också att du tänker så långt att du vill anpassa maten. :o)

• Larsgubben

nicke nyfiken76 skrev 2008-03-20 15:13:22 följande:

Men det räcker ju med en? Man fikar ju inte för att bli proppmätt.
    En riskaka har ungefär samma effekt på blodsockret som att äta socker.
  • Pollyman

ja vi tänker lite nyttigare här hemma sedan jul med... det har blivit några kg lättare för egen del själv och det är ju inte fel...*ler*

• nicke nyfiken76
    Larsgubben skrev 2008-03-20 15:27:20 följande:
    nicke nyfiken76 skrev 2008-03-20 15:13:22 följande:
    En riskaka har ungefär samma effekt på blodsockret som att äta socker.
    Man lär sig nåt nytt varje dag.
Svar på tråden fika till diabetes