Är det vitvins vinäger man har i sallad?
Vad är det man brukar ha i sallad så den inte ska bli så torr? Är det vitvinsvinäger eller blandar man det med något annat också? Vad för kryddor?
Vad är det man brukar ha i sallad så den inte ska bli så torr? Är det vitvinsvinäger eller blandar man det med något annat också? Vad för kryddor?
Jag brukar ta hälften vitvinsvinäger och hälften olivolja, men det är nog vanligare att man tar mer olja än vinäger. Olika örtkryddor är väl bra, det finns ju färdigblandade salladskryddor också.
vi brukar ha rödvinsvinäger, olja och salladskrydda.
Tycker bättre om den röda, den känns inte lika stark
Jag gör dressing på 2 delar olja och 1 del balsamico vinäger, salt + peppar.
Prova dig fram. Jag brukar ta lite olja, vatten och vit- eller balsamvinäger och valfria kryddor. Pröva att exprimentera med kanel, curry, cayennepeppar, soltorkade tomater, paprika, basilika, oregano, svart- vitpeppar och örtsalt. Bara fantasin sätter gränser.
Du kan ha ättika och vatten salt och peppar i en pizzasallad...
Eller rödvinsvinägerdressing...
Eller bara salt och peppar och olja.
Saltet gör att salladen mjuknar.
Men hur mycket ska man ha i? Jag tänkte bjuda på en räksallad till ungefär 8 personer. Eller kanske bäst att ha på sidan så de får hälla på själv?
ha vid sidan om för det är inte alla som tycker om sån dressing.
men annars är ju det grymt gott med rhode island dressing till räksallad
Gör några olika och ställ brevid. Ta en med bas citron/dionsenap, en med vitlök basilika och en med bas cayenne curry t.ex.
Jo jag tänkte ha rhode island dressing till också, men en jag var hemma hos flrut hade först satt på en sån här annan dressing och sedan fick man ha på rhode island efter smak.
Balsamvinäger funkar bra i sallad.
Jag häller över matolja, citron och italiensk salladskrydda, mycket gott!