Inlägg från: Maraschino |Visa alla inlägg
  • Maraschino

Sockerpullornas tråd

Nu äntligen har jag lite tid att lägga in min tårta som jag gjorde när jag fyllde år i onsdags!! Det var kul att pröva något annat nu efter barntårtorna jag gjort! Det som inte blev så bra är spritsningen, provade att göra kristyr på chokladflorsocker och det gick inget vidare.. Den blev hård och konstig, tillsatte man vatten blev den som glasyr!! Slöt med att jag körde den i micron för att kunna spritsa alls!!

Jag 28 (2) kopiera.jpg

• Maraschino
    Ankmor skrev 2008-03-23 19:58:51 följande:
    Jag tror jag blir tokig!Jag har totalt räknat fel när det gäller allt med min tävlingstårta till Taxens...Fyllningarna blev fel, för hårt och för löst, jag har inte grädde kvar till att spackla med och jag har tappat inspirationen till dekoren till på köpet!TYCK SYND OM MIG!!!
    Nä, tycker synd om!!!!! Ledsen

Men res dig och fixa det nu vi behöver ju lite konkurens!!!
  • Maraschino
    Ankmor skrev 2008-03-23 20:14:27 följande:
    Tack förresten!
    Mitt bidrag är inte någon höjdare heller!! Blev inte riktigt som jag tänkt mig, fast det blev inget annat den här påsken heller..

Men huvudsaken är ju att vi har kul när vi tårtar!! Cool
  • Maraschino
    greeneyes skrev 2008-03-24 09:01:00 följande:
    nämen tussa, har du ett litet pyre på gång?! det har jag missat - grattis i såna fall!! hm, om det är nån som förstår kräkningar så är det lilla jag... *s* ett tips kanske kan vara att ta en postafen (åksjuketablett) innan du går och lägger dig? testa! hade jag inte jobbat hela helgen hade jag nog tänkt att tårta, men nu var det väl lika bra att jag inte planerat eller börjat på nåt när lillskruttan här hemma fick maginfluensa hela helgen.. blir lite nojig för hur man ska göra om sånt händer i närheten av att man har en stor beställning. hur gör ni, bakar ni på annan plats trots att ni själva skulle kunna vara smittobärare (inte brutit ut än?).
    Jag har sagt av mig beställningar när barnen blivit sjuka, det känns inte rätt att riskera att andra blir sjuka bara för att jag vill tårta!! Mitt samvete fixar inte det iaf... Om inte annat skulle man få stora problem om någon blir sjuk av en tårta jag gjort...
  • Maraschino
    greeneyes skrev 2008-03-24 10:33:33 följande:
    marachino: förlåt, glömde säga att det var en jättefin tårta! syns inget av dina kristyr-problem i alla fall! smart, tänkte inte ens på att man kunde använda färgat/smaksatt florsocker! okej, nu ytterligare en fråga: har så smått börjat fundera på att skaffa FA-skattesedel, men jag har förstått att det är en massa regler kring livsmedelsförsäljning och hantering. Nån som vet vad som krävs för det?  har försökt läsa mig till, men hittar inget konkret utan bara en massa paragrafer.. 
    Du får ta kontakt med miljö och hälsa de har all info du behöver!!
  • Maraschino
    Pannkakan skrev 2008-03-30 19:13:24 följande:
    Vad kul att ni hade det bra på kursen!När vi ändå är inne på namn och sånt så funderarde jag lite på vilka som gärna undviker sina riktiga namn på nätet?Jag är sånn, så ni som vet vad jag heter - kalla mig helst bara Pannkis.Tack så mycket för allt beröm förresten. Nu ska jag försöka komma igång och teckna lite elller åtmindstonde få klart en massa brev som ska skickas iväg, men som jag har så svårt att hitta den bästa möjliga formuleringen till.
    Jag undviker oxå helst att gå ut med mitt riktiga namn på nätet i öppna forum och så, ser inte att det finns någon vettig anledning till det heller.

Måste oxå säga att dina tårtor blev jättefina, gitarren var jätte läcker!!
  • Maraschino

Nån av er som vet om det finns en amerikansk sida med tårtprylar?? Tänkte att man kanske skulle passat på å handla lite nu när dollarn ligger lågt!! 

• Maraschino
    greeneyes skrev 2008-04-08 14:05:13 följande:
    tjena tjejer! ni som funderar på att betsälla från usa, tänk på tullavgiften bara! (jobbar ju själv på arlanda, så jag vet att många inte tänker på det).. brukar vara ca 25% plus en exp avgift.. kan kolla på tullverkets hemsida..
    Blir det verkligen tullavgift på det?? Jag har handlat böcker från amazon.com och inte betalat tullavgift på de!!

Tips på var man kan läsa om det!?
  • Maraschino
    greeneyes skrev 2008-04-08 16:59:10 följande:
    ...hela länken verkar inte få plats, så gå in här och klicka på "internethandel från land utanför eu" www.tullverket.se/sokordao.4.4ab1598c11632f3b... jag brukar handla smink från usa, och oftast tar tullen paketet. då blir det typ 25% i extra avgifter tyvärr... men allt ska stå på tullens sida.
    Ska kika på den!
  • Maraschino

Hade oxå gärna kommit med på träffen men jag får nog hålla mig hemma då. Blir lite jobbigt att åka iväg så långt ensam med liten bebis i släptåg!

rimmis: det är lika knöligt att bo på en ö mitt i havet!!

• Maraschino
    Maria: Tittar och blir stum av beundran!!!  

Idag vaknade jag med världens förkylning, sambon jobar den här veckan och jag är ensam hemma med lillkillen.. Känner mig inget vidare just nu men det ger sig förhoppningsvis, tyvärr har min rygg fått för sig att spöka just idag oxå... Bara sex veckor kvar tills man blir rörlig igen går jag över tiden kommer jag krevera!!!
    Varför hjälper inte alvedon idag....
    BLÄ....................

Hoppas att alla andra har en bättre dag än mig!!
  • Maraschino

Nu hoppar jag in med en fånig fråga till er!!! Flört

Kan man byta ut strösocker mot florsocker?? Tänkte baka en tårtbotten men insåg att strösockret är slut..
    Om man kan byta ut det hur mycket flor istället för socker??

• Maraschino

Någon som vet hur många gram 1dl margarin är!?

Hittade ett recept på cookies och där har de margarin i dl istället för gram..

• Maraschino
    Ankmor skrev 2008-05-30 15:30:00 följande:
    1 dl flytande margarin är ca 90 gram , om det kan vara till någon hjälp.
    Tack!

Hittade i en av mina kokböcker och där är 1dl fast margarin ca 95g!! Kakorna blev jättegoda!!

Ska lägga in länken till de om det är nån som vill testa!!
  • Maraschino
    http://skrubba.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=505

Receptet till Cookisarna!!

Här har det även bakats bröd idag, sambon och minstingen har glatt hjälpt till!! Lillkillen har bakat ut brödbullar alldeles själv och ätit kakdeg!! Flört

Några tårtor är inte på G här, fast det är lika bra vet inte om jag skulle orka, har bara 8 dagar kvar till BF nu!!
  • Maraschino
    Smiter förbi och berättar att igår kl 18.49 kom en liten kille till världen!!!

Vi kom in till förlossningen vid 17 pga vattenavgång, värkarna började först därinne efter ett tag. Tog två krystvärkar så var lillen ute, ingen lustgas fick jag!!

Ska berätta mer sen nu är det nån som vill ha mat!
  • Maraschino

Hej tjejer, vad ni hinner mycket och vilka underbara tårtor som produceras här inne!!  

Lägger in en bild på mitt senaste modelleringsjobb, tror ni han duger till en tårta!!!

Thim

• Maraschino
    Tussa76 skrev 2008-06-09 15:14:56 följande:
    Nämen, jösses vilken liten goding!!! Måste vara gjord i ädlaste marsipan!! STORT grattis!!(sånna där bilder får ju mej att längta extremt mycket efter November... *suck*)
    Ja, endast de finaste ingredienserna har använts här!!
Svar på tråden Sockerpullornas tråd