-
Den blev inte för mycket och inte för lite... Jag tycker den är lagom och romantisk. Jättefin!MariaX m 2 skrev 2008-05-01 11:20:30 följande:Hej girls Nu är svärmors födelsedagstårta klar, den höll på att inte bli för jag var såå oinspirerad. Fast jag blev ganska nöjd ändå, lite väl gullig kanske Den är fylld med kokoskolaganache och mangomousse.Ha en skön och trevlig helg -
Det måste vara dessa bokstäver/denna utstickare som Maria använt...
http://www.tartdecor.se/product.asp?product=3993&sub=1
-
Nämen fy vad tråkigt Maria , det är ju A&O att få veta om tårtan "föll i god jord" eller inte. Usch vad taskigt!
Det låter gott ialla fall
-
Tussa Jag tycker du skall göra lite både ock, det blir mest naturligt då. -
Det är nog enklast att göra murgröna i en färg...
-
mooogn skrev 2008-05-06 14:55:29 följande:Förlåt att jag bara stövlar in i tråden men har "tjuvläst" den ett tag nu... *S*Jag har själv tänkt att baka en tårta med flädermousse och gröna äpplen (även om jag inte klurat ut hur än). Det kanske kan vara något...? Idéen har jag fått från vår handtvål på WC!
Min första tanke; PUCKO!
Men sedan... nee tanken är ju inte helt fel! Tvål brukar ju lukta gott och tårta är gott, alltså inte långt i från varandra.
-
Hittade ett recept på denna sidan; http://www.kkuriren.se/hermes/article/KK_19961114_SID_17_1_5.html
Kanske kan vara något??
Äppelmousse
8-10 äpplen
2 1/2 dl socker
2 1/2 dl vatten
1 citron
15 g gelatin
3 1/2 dl vispad grädde
3 msk fruktlikör
Skal och kärna ur äpplena, skär i bitar och koka till ganska fast mos med socker, vatten och rivet skal från citronen.
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten, krama ur och smält på svag värme. Tillsätt gelatinet medan äppelmoset är hett. Blanda väl och tillsätt därefter saften från citronen.
Vispa moset mycket skummigt med elvisp och ställ att svalna i kylskåp. Ta fram moset efter en halvtimme och rör ner den vispade grädden. Smaka av med likör.
Servera kyld.
-
Hoppas inte du tog illa upp förut!mooogn skrev 2008-05-06 22:24:13 följande:Tack JFL och Ankmor! Har hittat ett recept på äppelfromage också (på Pannkakans forum...)
Lycka till med ihopknåpandet av tårtan och det förväntas smakrecension + bilder! -
När det gäller text på "pergamentet" så har du ett par idéer härMariaX m 2 skrev 2008-05-06 22:50:58 följande:mooogn - Jaa fläder/äpple kanske är gott Jag kör på hallon/fläder tror jag så kan vi byta erfarenheter sen Välkommen förresten JFL - Tack så mkt för tipsen, det där med ett halsband låter jättefint !!! Nåt sånt vore en jättebra idé! Jag tänkte ha liljekonvaljer och murgröna, sen ett litet sidenband i rätt färg blir nog jättefint. Och ett pergamentsblad, lånar idén från tussa, med namn och datum... kanske nåt kort bibelord, mkt bra idé ... kanske inte får plats med nåt halsband, får fundera på det... Man kanske kan lägga ett litet halsband på sidan av pergamentet... hmmm... Vad glad jag blir, så fort man behöver lite hjälp så går man in här och får genast hjälp av er goa sockerpullor
http://www.kmbornelings.se/dubblakonf/konfirmation.htm -
Citerar för jag kunde inte sagt det bättre själv!MariaX m 2 skrev 2008-05-06 23:12:15 följande:rimmis - Är det din nya tårta? Supervacker ros och underbar tårta !! Asså jag förstår inte hur du gör när du målar så vackert??!!
Aiwendil; allstå dina 1-års tårtor är supersöta, jag önskar att jag kunde modellera lika bra som du!