Inlägg från: Tussa76 |Visa alla inlägg
  • Tussa76

Sockerpullornas tråd

Ankmor skrev 2008-04-18 09:00:31 följande:
    *vinkevink* Tussa!!Mås det idag då?
    Hejje ankmor *pössar lite* 
    Joda, här är helt ok idag! Vackert väder och leeeedig hela helgen nu!! Perfekt ju!
    MariaX m 2 skrev 2008-04-18 09:07:07 följande:
    Tack så mkt , vad glad jag blir!! Det bråkade så himla mkt att jag vet inte vad, det jag skrev förut var bara en droppe i havet... Mitt superbraiga recept är det med gelatin och vit sirap, jag tror det finns i JFLs blogg men jag kan inboxa det till dig om du vill Fp gör jag oxå själv, ballinas är alldeles för kladdigt och nu när jag testar Diamond paste (som jag älsakde innan) tycker jag att min hemgjorda t o m är bättre! Man vänjer sig, det är nog det som är svaret DP är alldeles för dyrt, om man gör själv får man iofs köpa CMC eller gum tragacanth men det blir mkt billigare ändå! Jag inboxar !!
    Mm.. det är ju sådär.. vissa tårtor VILL bara inte bli till, och har det väl börjat strula så slutar det visst ALDRIG!!
    Skulle bli jätteglad för recepten! Bättre än DP? JIPPIE!!  

Tänk vad kul vi ska ha på sockerpullsträffen i sommar!! Massa massor att kladda med och pullor att babbla med Kan det bli bättre?? Hur många dagar vill ni stanna??
  • Tussa76
    MariaX m 2 skrev 2008-04-18 09:30:25 följande:
    Ååå vad kul det ska bli, bara massa snack och blommor och god mat kan vi väl äta oxå Jaa jag tycker den är bättre dock torkar den FORT så man måste vara snabb som tusan Jag fixar fp-receptet när jag kan sen, måste göra nån nytta nu. Sp-receptet är skickat
    Tack, tack!! Det är ingen brådska med receptet.. jag har en del ballinas hemma som jag måste göra slut på först ..

Jo.. lite mat får vi ju se till att få i oss också... grilla på altanen... mmmmm *drömmer*

I morgon får vi nycklarna till "lilla" delen!! Jippie!!
  • Tussa76

Men Hallåå!!! Klart att ALLA sockerpullor är välkomna!!  Det finns gott om plats för övernattande!!

Första helgen i Augusti var det väl sagt, ja. Jättekul om så många som möjligt kan komma!
    Det låter väl väldans praktiskt att ni från Sthlms-området samåker?

Och Solaika har alldeles rätt.. strax utanför Örebro.. i Nora!

Mer detaljerade planer kan vi ju fundera på lite närmare.. är ju några månader kvar.. men boka in helgen i era almenackor!!

• Tussa76

Solaika: Jättefin! Jag tycker nog att rött blev bättre än svart... det blir ju lätt lite mörkt och trist till småpojkar!

Rimmis: Åååhhhh... Så vacker!! Har längtat efter att få se en ny tårta från dej!

Jag är också nyfiken på lavendelmoussen... Recept?

• Tussa76

Supersöt, maria! Inte alls för mycket! Måste få fråga... använder du utstickare till de bokstäverna? För inte kan du skära till så fina kummelurer för hand??  Skulle inte jag klara, men man vet ju aldrig med dej    OM det är utstickare... vilka?? Har aldrig sett med den typen av bokstäver...

• Tussa76

MariaX: Ahh.. de där utstickarna hade jag missat! Gillade dem... blir nog att införskaffa!

Och du är INTE fånig.. jag hade också blivit riktigt ledsen i ögat om man inte fick en endaste kommentar om en tårta... det är ju liksom halva grejjen!!

Rimmis: Jättevackra! Så enkla och stilrena och ändå supersöta! Du har verkligen öga för det där!

Här tillverkas det orkideer på löpande band... eller ja... så löpandr det nu blir med tre barn som vill ha mat och uppmärksamhet, samt ett jobb som kräver närvaro Men det går framåt iallafall!! Bröllopet är på lördag, så jag hoppas jag har fått ihop tillräckligt tills dess!
    Som "tur" är så är min dator fortfarande på reparation, så jag har kunnat belamra hels mitt skrivbord med sockerblomsgrejjer, så jag slipper plocka undan efter varje liten arbetsstund!

Smakrådsfråga: På tårtorna ska det vara orkideer, blålila små primulor och murgröna... vad tror ni blir snyggast, mörkgrön eller vit/grön murgröna??

• Tussa76

Godmorgon allihop! Usch, vad det är svårt att sova på helgerna...   Speciellt sånna här, när jag har alla barnen hemma! Inte för att de stör mej, utan för att jag inte VILL sova! Vill ju umgås med min familj när alla är hemma ju! Jättesvårt att koppla av och sova då...

Dessutom börjar ju hjärnan tänka sockerblommor så fort man vaknar till lite... och då är det ju lika bra att gå upp och pilla lite

Men nu sover lilleman här hemma, och dottern är iväg på sin gymnastik, så nu ska jag försöka sova en stund till... jag ska ju orka med en vaknatt till!

Ankmor skrev 2008-05-03 23:02:52 följande:
    Tussa Jag tycker du skall göra lite både ock, det blir mest naturligt då.
    Tror du? Jag trodde att det var två olika "arter" av murgröna! Har aldrig sett båda delar på en planta... Hmmm...

Maria: ja... när jag funderat en stund så tror jag nog det blir mörkgröna... mest för att få en kontrast! Tårtorna kommer ju vara ljusa, och då kan det vara snyggt att både murgrönan och primulorna är ganska mörka, för då tror jag att orkideerna framhävs mer, de är ju så ljusa!

Ja, ja... får se hur det blir....
  • Tussa76

Solaika: jättesöta små provtårtor!! Äkta gerbera är ju inte helt fel det heller
               ...och snusktårtan... ja.. hmm.. *S* det är ju bra gjord, och rolig! Men jag hade nog haft lite svårt att äta en sån..

Maria: Ja.. konfirmationstårtor är svårt tycker jag med... hade ju en sån beställning i höstas... som du säger, när man letar inspiration är det ju bara kors, eller möjligtvis biblar. Tråkigt! Men en riktigt somrig tårta, men dina vackra blommor kan ju aldrig bli fel!!
    Min slutade med rosor, drapering och ett pergamentark... blev ok tyckte jag.

*sparkar mej själv tillbaka till sockerpillandet medan lilleman sover*

• Tussa76

Aaaaahhhh!!!!!

Nu börjar jag få panik!! Kämpar på med mina blommor, och det går väl bra... men det tar sån tiiiiiid! Vet inte riktigt hur jag ska hinna!  Dessutom fick jag veta IGÅR att de har ändrat sej, och ska ha 5 tårtor istället för 4! Så nu måste jag hinna göra några orkideer till!

Håller på med murgrönan nu... den blir mörkgrön, det går snabbast! Då kan jag ju grundfärga FP´n innan, så blir det inte lika mycket målning sedan...

Skulle ha behövt typ 17 händer till känner jag! Speciellt till att ta hand om lilleman! Han tycker inte alls att mamma ska sitta still och pyssla med sitt ju.. Tack och lov sover han middag minst 2 timmar om dagen. Annars hade jag inte fått gjort något alls!

Nej, här kan jag inte sitta... back to the murgröna!!

KRAM på er!

• Tussa76

Åhhh.. du är ju så söt, ankmor!!! TACK för det!!

Tyvärr fungerar det inte riktigt, eftersom jag måste binda ihop buketterna innan vi åker ner till dej i morgon förmiddag... För hela dagen i morgon är fulltecknad med sångövning inför bröllopet, mammas födelsedagsfika, samt att jag ska hinna spritsa tårtorna i morgon kväll också... för på Lördag hinner jag INTE!

Vilken himmla tur att jag inte ska BAKA tårtorna också!

Svar på tråden Sockerpullornas tråd