Inlägg från: annis41 |Visa alla inlägg
  • annis41

Sockerpullornas tråd

Hejsan tjejer!
    Jag behöver eran hjälp, jag ska göra en tårta till min dotters student och hon vill ha fluff gjord på vitchoklad med jordgubbscrisp på ena lagret men vad ska jag ha i det andra lagret? Vill ju inte att det ska bli för sött.....

Gud va ni är duktiga på att modellera men jag har faktiskt lyckats 4 ggr jag med, fast det är länge sen nu .
    Min äldsta son med flickvänMathias som är näst äldst av barnen, 24 årChristofer, min son som är 22 år och yngst av pojkarnaAlexandra, dottern som är 18 år
    Patrik med flickvän               Mathias                Christofer            Alexandra

• annis41
    Ankmor skrev 2008-05-26 14:51:00 följande:
    Inte illa skulpterat hörrö! Hm... Varför inte hallonfärskostgrädde? Det är ju syrligt och gott, eller gör den på jordgubbar istället för hallon.
    Ja jordgubbsfärskostgrädde vore nog gott till. Det får det bli tror jag. Jag skulle vilja ha tag på en vinröd färg är det nån som vet om det finns, tycker att det är så himla jobbigt att blanda olika färger och det blir aldrig riktigt bra.
  • annis41
    Ankmor skrev 2008-05-26 15:09:34 följande:
    Enligt Tårtdecor kan man få vinröd genom att just blanda www.tartdecor.se/product.asp&sub=...
    Ja men det är kanske lättare än som jag försöker göra nu blanda rosa, red red och svart......
  • annis41
    greeneyes skrev 2008-05-26 18:12:12 följande:
    ..sen är det ju lite knepigt vad man menar med vinröd.. vissa menar mörkt rödlila, andra (som jag) menar liksom djupröd åt det mörkare hållet.. svårt det där.. jag hade i alla fall thrift som pulver på de vinröda rosorna jag gjorde i mängder om ni minns.. jättebra nyans att borsta med, hade även i liiiite svart i thriften för att mörka färgen lite. 
    Ja jag vill också ha den mörk djupröd, så det blir väl till att beställa poppy och thift.
  • annis41
    Maraschino skrev 2008-06-04 15:56:20 följande:
    Smiter förbi och berättar att igår kl 18.49 kom en liten kille till världen!!! Vi kom in till förlossningen vid 17 pga vattenavgång, värkarna började först därinne efter ett tag. Tog två krystvärkar så var lillen ute, ingen lustgas fick jag!! Ska berätta mer sen nu är det nån som vill ha mat!
    GRATTIS!!!

greeneyes hoppas att det löser sig, men man kan ju känna lite oro ibland när det är nån som vill ha tårta till många personer.
  • annis41
    greeneyes skrev 2008-06-04 19:44:01 följande:
    njae, det löste sig väl inte direkt, beställaren hade dålig ursäkt för att dra sig ur nu när jag redan stod med klara fyllningar..
    Fy vad elakt, dessutom kostar ju fyllningarna pengar med o den kostnaden borde ju beställaren stå för iaf. Det är ju det minsta man kan begära....
  • annis41

Jag har varit lite frånvarande här i tråden ett tag nu men det är fullt upp här. Dottern tar studenten nästa fredag så det ska göras tårtdekorationer och en massa andra förberedelser till det dessutom har jag en bestälnning på tårta till 50 personer (2*25) till samma dag. Den ska vår jänkare bli klar, jag håller på med inredningen och vi får de nya rutorna idag.....Tänk om dygnet hade 48 timmar för man ska ju hinna jobba också......

• annis41
    Ankmor skrev 2008-06-05 10:26:09 följande:
    Du är väl mamma? Då har man åtta armar har jag hört! Lycka till!
    Ja minst o sen kan man klyva sig också så man kan vara på minst tre olika ställen samtidigt Förvånad
  • annis41
    MariaX m 2 skrev 2008-06-07 08:30:07 följande:
    Hej tjejer Hoppas allt är bra med er alla, vi känner oss lite bättrehär nu med allt. Lite jobbigt dock att stå med en massa tårtor men men... Här är dagens första tårta, allt skulle vara ätbart därför ingen bukett Jordgubbar och prästkragar, älskar den kombinationen!! Och så 2 böcker eftersom han tar lärarexamen. Tycker dock att nåt fattas, borde kanske ha nåt blågult band eller nåt...Fylld med kokos/krusbär, jisses så gott det är med krusbärsmousse!!
    MariaX m 2 skrev 2008-06-07 15:32:39 följande:
    Ååå tack tjejer !!Här är de sista tårtorna för helgen, nu är jag slut Fyllda med kokos/lime och hallon/vanilj.
    Ankmor skrev 2008-06-08 21:50:15 följande:
    Nu äntligen har jag fått möjlighet att göra min första explosionstårta!Jag ville ju göra en till morsdag, men det blev lixom inte av...Här är den!! Jag är faktiskt ganska nöjd (väldigt nöjd).Det är köpebottnar , hallonfärskostgrädde & mjölkchokladfärskostgrädde, täckt med MMF och dekorerad med kristyr. Allt i två av mina favoritfärger vitt och rosa!Det är liiite för sött med mjölkchoklad, nästa gång ska jag ta minchoklad istället.
    Underbara tårtor!!!!
  • annis41
    greeneyes skrev 2008-06-09 07:40:43 följande:
    Hej tjejer!jättefina tårtor som vanligt! ..usch, här har vi det också jobbigt, min farmor gick bort i fredags. även om det var "väntat" så är det så klart tungt men men, antar att det är livets gång..
    Fy vad jobbigt, men man får trösta sig med att de inte längre mår dåligt utan slipper ha ont/lida.
  • annis41

Jag ska göra en sjö på en tårta men hur gör man för att inte pinpingelen ska flyta ut mer än man vill?

• annis41
    JFL skrev 2008-06-09 10:11:59 följande:
    G-E: Åh nej vad tråkigt. Maria: Tack. Ja det är verkligen jättetråkigt. Tråkigt att känna hur intresset försvinner när jag har lagt ner så mycket på det. Och det är bara för att jag inte hinner tårta längre. Annis: Ett bra underarbete är det viktigaste. Redan när du lägger på grädden - eller vad du fodrar tårtan med, så gör du en sjö i den. Arbeta fram formen redan här. Sedan täcker du tårtan och arbetar fram formen igen och har på pipinggelen.Så som jag gjorde på båttårtan. Här har jag låtit sjön gå ut över kanten men det går bra att ha en sjö mitt på också.www.familjeliv.se/hem/jfl/gallery/phpufldz1.j...www.familjeliv.se/hem/jfl/gallery/phpstjhzo.j...
    Ok Tack!!!! då fattar jag.
  • annis41
    greeneyes skrev 2008-06-09 10:46:05 följande:
    tack alla! annis: jag använde inte pipinggel sist, utan så pyntgelé från vanliga matbutiken, och den var toppenbra. Rann inte alls, utan stannade där jag kladdade den, ex med pensel.
    Ok man kanske ska köpa en tub och testa det då. Har du bild?
  • annis41
    Maraschino skrev 2008-06-09 14:06:51 följande:
    Hej tjejer, vad ni hinner mycket och vilka underbara tårtor som produceras här inne!!  Lägger in en bild på mitt senaste modelleringsjobb, tror ni han duger till en tårta!!!
    Åhhhhhhh! så söt. Jag blir ju nästan sugen på en liten igen men det är nog lite försent Fundersam min yngsta är ju 19 i år.
  • annis41

Nu har jag gjort mousser till fredagens tårtor så jag håller på att spy Flört en sats vitchokladfluff, tre satser rabarbermousse och två satser jordgubbsmousse. Så nu sitter jag bara o väntar på att de ska stelna så jag kan fylla tårtorna.

MariaX m 2 skrev 2008-06-11 11:24:51 följande:
    Hej på er tjejer Vad lat jag känner mig men vad skönt att göra en icke-täckt tårta för en gångs skull !!Här är den, fylld med mockamousse och tarragonamousse, klädd i chocolate fudge frosting och chokladglaze. Ovanpå färska blommor och bär för en gångs skull
    Den ser verkligen smarrig ut.
  • annis41
    JFL Jag tror också att du får lusten tillbaka om du bara tar det lite lugnt ett tag och släpper alla krav.
  • annis41
    linniewere Din tårta var så romantisk och vilken härlig färg.

Ankmor Kan man få smaka på en cc? Mums så goda de såg ut.

Aiwendil Din tårta är lika underbar som alltid. Har du spritsat stammarna?
  • annis41
    JFL skrev 2008-06-19 08:13:31 följande:
    Halloj tjejer,hade fullt upp igår.50 muffins bakade - 30 av de har fått en frosting. Allt är packat och märkt. De ska till dagis - 2 avdelningar, R jobb och mitt jobb. En Scrapbook-sida är gjord till ena dagisfröken. Som tack för alla dessa år på småtroll (Alice ska flytta upp nu och blir den sista som lämnar henne) Har aldrig gjort sånt förut men är nöjd.Diskade en maskinInget är packat fast vi åker till landet i kväll. Middag åt jag vid ett i natt när jag äntligen var klarAlice somnade i soffan efter midnatt! Här kommer resultatet i alla fall:Vaknade pigg och 2 minuter innan klockan. Så nu ska jag fortsätta min tjurrusning. Till dagis, till jobb, hem packa för landet och sedan ut och bara njuuuuuuuuuuuta av midsommaren!Trevlig midsommar!
    Dina CC såg verkligen goda och sommriga ut!

Jag måste bara berätta, jag blev så stolt. Jag hade ju en beställning på 2 tårtor till förra fredagen och när jag levererade dom så blev hon som skulle ha dom helt betagen det var Åhhhhhhhh, flera gånger om och sen rusade hon iväg och hämtade kameran.
    Och nu idag fick jag ett kort på posten av henne där det stog "Än en gång TACK för de vackra och goda tårtorna. Du ska veta att de är omtalade."

Jag är så STOLT!!!!!
  • annis41
    Ankmor skrev 2008-06-19 17:47:12 följande:
    Det är sådan reaktion man vill ha! Grattis!
    Tack! Ja det är då man känner att det är värt all tid och att man vill göra tårtor hela tiden.
Svar på tråden Sockerpullornas tråd