Inlägg från: Tussa76 |Visa alla inlägg
  • Tussa76

Sockerpullornas tråd

Jag är FÄÄÄÄÄÄRDIG!!!!

Har precis slagit ner baken i ankmors sköna soffa efter en väldigt intensiv dag *pust* men nu är alla blommor och tårtspritsning klara! Blev faktiskt ganska nöjd men blommorna i slutändan, så jag hoppas att brudparet tycker om dem!

Tyvärr så var ju inte grunden att spritsa på den bästa... rondellen han hade använt var bara milimeter större än tårtorna och marsipanen var full med veck... men det är ju inte mitt fel! Känns skönt!

Lessen att jag inte orkat skriva och kommentera de senaste dagarna.. det har varit lite mycket! Men ni veeeeeeet ju att jag tycker era tårtor är alldeles ljuvliga!!

• Tussa76

Hej, hej, tjejer!!

Nu är vi hemma igen efter helgen i GBG! Jättetrevligt har vi haft, och bröllopet var såååååå vackert!! *snyft*

Sjungandet gick bra, och tårtorna blev ok... men det var främst för alla marsipanveck som de inte blev helt hundra, och dem hade ju inte jag åstadkommit. Däremot var det INTE en tårta i min smak... Smuliga bottnar indränkta med hallonsylt och fylld samt spacklad med vit chokladmousse... iuhhhh så sött!!! Men smaken är ju olika, och bludparet älskade den! Och det är ju huvudsaken!

Bilder får ni vänta på ytterligare ett tag, eftersom min dator _fortfarande_ inte kommit hem från doktorn! Det skulle ta ett par dagar sa de när vi lämnade in den... nu har det gått 4½ VECKA!! *surar*

Ja, ja, det löser väl sej!

• Tussa76

Maria: Vilka tårtor! Helt underbart vackra!! Jag är ännu mer imponerad nu när jag faktiskt har provat på... hur HINNER du????

Men alltså.. såhär kan vi ju inte ha det!! Självklart får vi ju flytta helg om de flesta INTE kan första helgen i Augusti! Mej spelar det inte så stor roll, men det är ju kul om så många som möjligt kan komma!

Här kommer några förslag på helger som funkar för mej... så kan väl alla som är intresserade skriva upp sej på de datum man kan, och så tar vi det som flest kan! Blir det bra?

18-20 Juli

25-27 Juli

1-3 Augusti

8-10 Augusti

Bara för att börja någonstans... annars har jag MASSOR av tid senare i höst också..

• Tussa76
    Ankmor skrev 2008-05-18 12:30:12 följande:
    Äsch jag startar en lista, fyll i ditt namn och de helger du kan kommaAnkmor : 18-20 Juli, 25-27 Juli , 8-10 Augusti,  samt i stort sett hela hösten (ej 6-7 sep)
    Kan vi inte göra tvärt om, så är det lättare att se? Fyll i ditt namn efter de datum du kan!

18-20 Juli : Tussa, MariaX, Ankmor 

25-27 Juli: Tussa, MariaX, Ankmor

1-3 Augusti: Tussa, MariaX

8-10 Augusti: Tussa, MariaX, Ankmor
  • Tussa76

Idag har jag gjort en snabb, enkel och ganska tråkig hello kitty tårta. En beställning som jag egentligen inte hade tid med, men tog ändå :-S Sa dock ifrån att den inte blir så avancerad. De ville absolut ha hela hello kitty, inte bara huvudet, så då måste man ju fixa någon typ av bakgrund på tårtan med... Ja, ja.. det är ju iallafall alltid KUL att tårta!

• Tussa76
    Ankmor skrev 2008-05-18 13:17:01 följande:
    Ja ja dådå! Naturligtvis ska det vara en tre (snart 4) barnsmamma som är bättre på att organisera än mig - en 2barns mamma... *pöss*
    *fniss* Räcka ut tungan

Vad ska du göra  den 6-7 sept, eftersom du inte kan då???
  • Tussa76
    MariaX m 2 skrev 2008-05-18 14:18:59 följande:
    Då ska vi väl på tårtshow på tårtdecor??!! Jag ska det iaf !!
    JAA! Det är KLART vi ska! Som sagt... retades bara lite med ankmor... Det blir ju lite av sockerpullsträff där också gissar jag? Vi får ju prata ihop oss så vi går samtidigt
  • Tussa76
    JFL skrev 2008-05-18 17:28:21 följande:
    JAAAAAA nytt datum!!! Har inte bokat in övriga semestrarna än på jobbet, bara semestern i augusti, så jag kan inte lova att jag kan i juli, men det borde gå. Jag vet att jag defenitivt inte kan i i aug iallafall Fyll i ditt namn efter de datum du kan! 18-20 Juli : Tussa, MariaX, Ankmor, JFL 25-27 Juli: Tussa, MariaX, Ankmor, JFL1-3 Augusti: Tussa, MariaX8-10 Augusti: Tussa, MariaX, Ankmor
    JA, JA, JAAA!! Skulle ju vara SÅ superkul om du kunde komma! Du är ju verkligen en "ursockerpulla" ju!!
  • Tussa76
    Ankmor skrev 2008-05-18 23:33:17 följande:
    NÄhää, jag ska på min guddotters 1-års kalas uppe i Sorunda. Jag måste ju vara rättvis - när min gudson hade sitt 1-års kalas så var jag där , då måste jag ju vara med på min guddotters kalas också. eller hur?!
    Men... men... du skulle ju köra mej i rullstol???
    Det var ju du som frågade om jag ville följa med dej dit, och det är ju svårt om du inte ska dit... :-/
  • Tussa76
    Ankmor skrev 2008-05-19 09:01:47 följande:
    Klart jag ska köra dig i rullstol! Jag bara skoja jue!!!(är på jobbet, skriver mer i kväll)
    *pustar ut* FYYYYY på dej att skrämma mej sådär! Jag kan ju... ehh... få hicka!! .. eller nå´t. :-S :-P
  • Tussa76

Maria X : Återigen, Heeeelt underbar tårta!! Känns som jag börjar bli tjatig, men superlativen har liksom tagit slut när det gäller dina konstverk.. blir bara upprepningar nu! MEN, denna senaste tårtan tror jag minsann tillhör en av mina favoriter ur ditt galleri.. Så somrig och skir.

Ankmor: Så söt den blev!! Vad duktig hon är, din "lilla" tös!

Själv hade jag ingen värst morsdag... jobbade natt, sov till 13, åt lite lunch, fick migränanfall och låg i sängen med tyst och mörkt resten av dagen.. Dessutom hade jag ju inte mina stora pärlor hemma...   MEN min underbara dotter ringde iallafall, helt på eget bevåg, och sjöng en sång för mej tillsammans med sin lillebror! Mammahjärtat smälter! Gullungar!

Appropå gullungar, så är jag DJUPT imponerad av de fantastiska sockerkonstverk som visats upp här i tråden de senaste dagarna! Såååå söta!!!
    DEN typen av modellering klarar faktiskt jag också av! Har ju lyckats riktigt bra 3 ggr redan (om jag får säga det själv   ) och håller ju på med utformningen av den fjärde just nu! Den var vi förresten och tog några "under produktions-bilder" på i Fredags, och det ser ut att bli en riktigt sockerdocka denna gången med!

Här kommer en liten bild på mina första tre försök! Men eftersom jag _fortfarande_ är utan min älskade dator, fick det bli en dåligt inscannad bild, som råkade finnas på denna.

men det finns ju fler, om än gamla, bilder i mitt galleri på mina små blåögon!!

Kram på er!

• Tussa76

Vet ni vad som har hänt idag????

Jag har fått tillbaka min dator!! *lycklig*
    MEN... nu är den ju helt tom, så det kommer krävas några timmar för att installera alla program igen. Men såsmåningom kommer den vara i högform igen! Dock utan kaffe i tangentbordet....

Det tog ju "bara" 6½ VECKA att få det ordnat... men de har redovisat en arbetskostnad på 7 timmar... hmmm... hur går det ihop?

• Tussa76

Usch och FY vad dålig jag är på att skriva här... försöker hinna kika in och läsa lite varje dag, men det är inte alltid det går. När jag inte jobbar, så packar jag. Flytten går i midsommarhelgen, så det finns mycket att göra! Och så försöker jag hinna med alla vanliga måsten dessutom.. och emellanåt ser jag t.o.m till att få mej en gnutta sömn!

Först och främst: STOR kram till alla er som har det jobbigt just nu... Det är alltid tungt och ledsamt att förlora de som står en nära..

Alla vackra tårtor har jag ju tyvärr inte heller kommenterat.. *skäms* Men jag tycker verkligen ni är så suveränt duktiga,allihop!!

Här blir det inte så mycket tårtande nu. Hade en beställning på en sån där drake i Lördags.. men den glömde jag t.o.m att ta kort på!
    I helgen jobbar jag, men ska ändå försöka klämma in en snabb liten tårta till dottern som fyller 8.

Ang. träffen: Ska vi bestämma den första helgen i förslaget? Så det inte bara rinner ut i sanden tänkte jag.... För när vi flyttar kommer vi vara utan bredband minst en vecka!!
    Är det ok för alla?

Kram på er!!

• Tussa76
    Maraschino skrev 2008-06-09 14:06:51 följande:
    Hej tjejer, vad ni hinner mycket och vilka underbara tårtor som produceras här inne!!  Lägger in en bild på mitt senaste modelleringsjobb, tror ni han duger till en tårta!!!
    Nämen, jösses vilken liten goding!!! Måste vara gjord i ädlaste marsipan!!

STORT grattis!!

(sånna där bilder får ju mej att längta extremt mycket efter November... *suck*)
  • Tussa76

JFL: jag förstår känslan... tyvärr... Jag har inte heller kvar "stora" tårttråden bland mina favoriter, och det var faktiskt med en sorg i hjärtat jag tog bort den.. den är trots allt ursprunget till allt.

Jag tror och hoppas dock att lusten och orken kommer tillbaka om man bete får lite lugn och ro omkring sej!

Igår blev jag sittandes i soffan en lång stund med tårarna rinnande... det känns bara FÖR mycket med allt just nu och jag vet inte hur jag ska orka!! Känns som jag tagit på mej mer än jag klarar av...
    Vi har jättekrisigt med vikarier på jobbet, så jag har varit tvungen att ta flera extrapass. Vilket i sin tur har lett till att jag ligger back med packandet! Det är ju för sjutton bara en dryg vecka kvar till vi flyttar!!

Och jag måste komma ihåg att fixa med alla flyttbestyr: elbolag, adressändring, tv, bredband, digitaltv, hemförsäkring och allt annat *suck*

Och när vi väl flyttat ska vi ju bo i en 2:a en vecka med tre barn, och jag ska jobba tre nätter och försöka få sova på dagarna! :-0

Dessutom är det utflykter med dagis/skola, avslutningar, fritidsinskolning, simskola för de två stora (VARJE dag i tre veckor).  Allt innan Juni är slut..

Och så tårtorna då... Sandra fyller 8 på Måndag. Så på söndag kommer släkt och vänner hit på e.m. Självklart ska hon få tårta då! Men hur ska jag hinna?? Jobbar hela helgen ju!
    Sedan kommer midsommar... med gäster.. som ska bli jättekul!! Men hur ska jag kunna fixa mat och tårta mitt i sluttampen på flyttandet??? Och den 27:e har jag loooovat en av mina närmaste vänner en tårta till hennes sons ettårsdag.. och till ett dop den 7: juli, men då har vi ju kommit in i stora huset, och jag har semester, så det ska nog vara lugnt... men just nu känner jag inte den minsta lust att tårta...

Usch...ingenting känns kul just nu!!! Ändå är det ju egentligen roliga saker som får mej att känna såhär.. :-S knepigt. Men.. det är väl säkert en hel del hormoner som bråkar också. Och när väl flytten är färdig och semstern börjar kommer det säkert att kännas bättre.... hoppas jag...

nää.. livet ÄR inte roligt jämt...

KRAM på er, alla som behöver det!!!

• Tussa76

ÅHHHhhh!!!! UWO!!!! Heeeeej!! *kramar om* Har verkligen skanat dej!!! Så superkul att "se" dej igen!!

Och TACK, tjejjer för era varma ord, stöd och förståelse... Ni är underbara allihopa!!
    Och visst har ni rätt... man måste väl helt enkelt sänka kraven på sej själv. Problemet är ju att man VILL så mycket, men tid och ork räcker inte riktigt till!

Dotterns tårta ska hon såklart få göra "själv" Men viss assistans lär ju behövas.. Det löser sej alltid.
    Och till midsommar har jag kommit fram till att det blir en enkel picknickbuffe vid midsommarstången (om inte regnet öser ner, då får vi väl ta det på vardagsrumsgolvet ) Och vips så försvann den tårtan! För tårta passar inte på picnick

Kompisens tårtor kommer jag inte ifrån... och det vill jag nog inte heller. Hon har ställt upp så otroligt mycket för mej, och hjälper alltid till när det är något, trots 4 egna barn och en man som ligger borta hela veckorna. Hon är verkligen GULD värd, och jag tänker inte backa på mitt löfte om tårtor till henne.

Flytten är ju inte mycket att göra åt. Packas och flyttas och grejjas ska ju bara göras... MEN vi har lyckats leja bort städningen!! DET känns otroligt skönt, och en stor sten har försvunnit..

Men son JFL så klokt sa... att bara jag insåg att det blivit för mycket gjorde faktiskt att jag började må bättre... det är ju lättare att ta tag i saker när man tittar närmare på vad som är fel!

KRAM på er!! Längtar efter pulleträffen... opretantiöst tårt/sockerpillande om vi känner för det.. och en massa skitsnack och vin (för de som får ) resten av tiden!! Härligt! Ska bli så kul att träffa er!

• Tussa76

MariaX: Så söt! Älskar verkligen den rosen.. ljuvlig! Förstår att du blir besviken....man vill ju ha lite "wow-känsla" iallafall, när man lagt ner en massa tid och energi! Det skulle väl vem som helst bli, vad det än handlade om! Behöver ju inte vara tårtor ens... Nä, hålle med dej.. gör inga fler tårtor till henne! *kramar om*

Ankmor skrev 2008-06-13 23:56:53 följande:
    mmm picknickbuffé vid midsommarstången - muuums! Men en liiiiiten sommartårta kan vi väl slänga ihop? Snälla???!!!!
    Näpp!! INGEN tårta blir det på midsommar! Mina tårtgrejjer kommer packas ner i flyttkartonger på Måndag och förflyttas upp till förrådet i huset, så det GÅR inte ens! Men efterrätt kommer det bli.. Bara lite hemlig än så länge...
  • Tussa76

Kikar in en supersnabbis innan jobbet, enbart för att visa upp dotterns tårta! Hon har gjort allting själv, förutom de spritsade blommorna som hon hittade bland mina grejjer. Hon har fyllt, spackat, färgat, kavlat, täckt och dekorerat helt själv! Mest impad blev jag över spritstekniken, och att hon inte fick ett enda veck på marsipanen! Sååå duktig!!

• Tussa76

Hej tjejjer!!

Trevlig midsommar på er allihopa!

Detta är min sista dag med internet innan flytten, så sedan kommer jag vara mer eller mindre borta minst en vecka!

Ang. träffen: JAG har avsatt hela helgen till träffen, men alla gör som de vill och känner för! Lördagen blir väl huvuddagen, så vill man "bara" komma över dagen går det självklart bra! Men de som vill är välkomna redan på Fredagen, och hem får ni åka precis när ni vill! Jag kommer ha gott om plats för övernattande, och det kanske kan vara skönt att slippa åka både fram och tillbaka på en dag? Eller? Som sagt: ALLA är välkoma, och alla gör som det passar dem bäst!
    Men lite babbel och vin på altanen på kvällen kanske inte heller skulle vara fel?

Kram på er allihopa!! Hoppas att det inte dröjer alltför länge innan jag kan titta in igen!

Svar på tråden Sockerpullornas tråd