Är homofil ett nedsättande ord?

OBS: Jag menar på SVENSKA, inget annat språk.
för min del så är det ett ord som bara typ riktigt gamla människor använder.. fast dom använder det rätt så ofta i nedsättande kommentarer så jag vet faktiskt inte vad jag ska rösta på..
Varför skulle det vara det?
Det kommer från Grekiskans Hommo(samma) och Filo(vän)
Förstår inte varför ord helt plötsligt ska vara ofina när de börjar osa kring företeelsen.
Blir det bättre av att byta ord?
Är en städare mindre städare för att den är lokalvårdare eller något ännu modernare?
användes inte just ordet homofili för att beteckna "en sjuklig dragning till personer av samma kön"?
Då är det väl uppenbart nedsättande.
Men det är ju yttre omständigheter som påverkar ordet.
Det är begreppet eller företeelsen...
Det ligger massor av värderingar i ett ord,men de värderingarna följer ju med om man sedan kallar det för något annat...
Det är bara en tidsfrist innan det nya ordet också har samma innebörd.
Är det inte snarare så att när 'homofil' var det "politiskt korrekta" ordet, när det användes, så såg samhället inte ut som idag. Homosexualitet var brottsligt, och/eller en sjukdom. Alltså har ordet, trots att det i sig är rätt neutralt, fått en negativ konnotation eftersom det kopplas ihop med det samhälle i vilket det användes.
Och isisisis - menar du att du tror att 'homosexualitet' är på väg att få samma negativa klang som 'homofili'? Det handlar inte om att byta ord för att försöka få företeelsen att framstå som finare än vad den är.
Nej