• Beatrize74

Ordning och reda - ditt bästa tips?

Jag boar som bara den här hemma. Inget blir förskonat! Jag är nu lite nyfiken på vad ni har fixat till där hemma som ni är lite extra nöjda med, något som gjort tillvaron lite smidigare och lättare för er kanske!?

Lite småtips som jag själv kan dela med mig av:

- ett grytlocksställ som sätts upp under handfatet att samla tidningar i för toalettlektyren. Smidigt och billigt! Finns för en tjuga eller så på IKEA t.ex.

- en f.d använd plastampel med hål i botten där vattnet kan rinna ur till att ha klädnypor på på klädstrecket

- klä in de där skokartongerna man samlar på sig i tyg eller papper. (Svara alltid ja på frågan om du vill ha kartongen till skorna. Jag hade ett dussin hemma som jag suckade över, men nu har jag klätt dem i tyg och märkt upp dem. "Minnesbox 1" och "Minnesbox 2" innehåller de där sakerna man inte vet var man ska göra av, men som man ändå vill ha kvar t.ex. den blinkande stjärnan som man hade på Schlagerfinalen i Globen, biobiljetter, söta bokmärken, udda vykort etc. etc.)

- köpa tidskriftssamlare i plast från en industri eller ta med gamla avlagda typ orange och bruna från jobbet. Köp dekorplast på närmaste färghandel och plasta in. Varför inte satsa på komönstrat eller ekfanér, eller så tokigt rutigt)

- de gamla kryddlådorna (De i genomskinlig plast) som du ärvt från mormor eller lätt köper för någon tia på loppis fungerar toppen i kryddskåpet. Sortera in kryddorna i dem, skriv på kanten vad det är i. Det är enkelt att ta ut hela kryddlådan (som rymmer allt mellan fyra-tio kryddburkar), snurra lite på dem tills du ser den du söker. I stället för att mosa in alla kryddburkar i skåpet och behöva dra ut varje innan du hittar gurkmejan längst in i skåpet!

- de där stora "jäsbunkarna" som fanns förr, innan köksassistenterna kom är toppen att ha till mjölet, havregrynet och sockret. Nu kan jag ha den stora plastlådan på en högre hylla, sedan lyfta ner hela när jag ska åt mjölet t.ex. Man slipper mjöl och socker i hela skafferiet, det är lätt att göra rent och lätt att ta fram även det som då annars skulle vara längst bak.

etc.

• Svar på tråden Ordning och reda - ditt bästa tips?
  • Nyfiken gul

Fyller på:

* De hängande trådkorgarna i flera våningar i kedjor ni vet... ANVÄND DEM!! Häng en i badrummet för ungarnas badleksaker, häng i badrummet för tvättsvampar, tvålar osv... Häng i sovrummet med krukväxter i, häng i köket o få undan småplock som alltid hamnar på köksbordet osv...

*Krokar i kökslisten under skåpen!... Häng upp allt som ligger o skräpar! Istället för att leta en kvart efter en borttappad grytlapp, häng upp den direkt ovanför spisen så vet du var den finns!

*Måla en liten spånkorg för väggbruk o häng upp i köket på lämplig plats. Samla där sedan allt smått som ändå bara försvinner i skafferiet. Tex dipsåser-påsar, dressingpåsar, smakprovspåsar, kryddpåsar osv...
    Du har även här en lätt överblick när det är dags att handla o vill veta vad som finns hemma...

*En rejäl hink under diskbänken! Där samlar jag allehanda städprodukter! Tex disktrasor, svampar, borstar, vask-pluttar, fönsterskrapor, diskhandskar osv... Då vet alla vad sakerna finns o även de minsta i familjen når åt att ta en ren disktrasa.

• Kyssen

Köp en sån där "plast-mojäng-rörliknande" för toarullar på ikea, sätt fast i städskåpet eller under diskhon och ha plastpåsar i. Superbra för man kan dra ut påsar som ligger underst oxå =)

Trådkorgar med sugpropp - sätt på kaklet i badrum eller kök. Superbra till allt från hårsnoddar, penslar och smink till pennor och annat bös i köket.

• Nyfiken gul

*använd baksidan av dörrar!! Häng upp några krokar på dörren till sovrummet o få undan badrockar, skärp, handdukar o kläder som är halvrena...
    Krokar i midjehöjd i barnens rum på dörren gör det lättare för dem att stäada i sina rum! Häng gymnastikpåsar, stallkläder, ryggsäckar o annat krafs bakom dörren o få rent o fint på bara någon minut!

*en snygg o lagom stor glasburk fångar upp allt "pillepill".... I badrummet för att samla snoddar, hårspännen, hårnålar, hårklämmor o annat smått krafs man har i håret.
    I barnrummet får man plats med allt som annars sprids ut o försvinner i dammsugaren, smått lego, pärlor + pärlplattor, kritor, barnens hårspännen o snoddar, gem, suddgummin, småplock till dockor som tex Barbies alla små skor o accessoarer.. Samt allt annat plock o pill som inte har något riktigt "hem"..
    Blir snyggt o lätt att hålla ordning när man ser genom glaset vart allt finns...

• Anna D

Jag har en ganska stor förvaringsbox i bokhyllan där jag lägger allt som jag inte vet vart jag ska lägga det. Den har faktiskt varit bra, min sambo letade nyligen efter laddaren till hans rakapparat, och den hade hamnat där!! Han vet oxå var han ska leta... Man har av någon anledning samlat på sig VÄLDIGT mycket saker de senaste åren....

• AHöst

Vi has samma system som anna d, men en korg for mig och en for maken sa att vi kan lagga alla papper etc som annars bara hamnar i hogar.

Tmarkt trad - ska tanka pa mer for vi bor i liten lgh i NY sa vi har fatt klura en held del pa sadant.

• Nyfiken gul

Hur kunde jag glömma det bästa av allt?...

I vardagsrummet under bordet har vi en stor trälåda, där hamnar allt som familjen inte orkar eller vill plocka undan efter sig varje kväll...

En gång i veckan rensas lådan ur o var o en får ta tillbaka det man dragit med sig dit...

Där kan allt hamna, klädesplagg, spel, leksaker, tidningar, böcker, handarbeten, småplock från bordet osv...

Superbra att ha när man får hastigt besök o vill röja av snabbt!

• AHöst

Hyllor ovanfor dorrar. vi har bade i koket och i badrummet. Pa den i badrummet har vi alla handdukar, latt att se och komma at.

Fyrkantiga burkar till mjol, socker etc, tar upp mindre plats an runda i skapen och lattare att organisera.

• Zatzumaz

Skitbra trad. Skokartongstipset ska jag verkligen gora. :) Fast jag kommer inte ha eget hem forran vi bott pa ett "vandrarhem" i 6-7 manader. :(

• Fröja

För att slippa högarna med papper: sortera dagens post direkt och håll bara i varje papper en gång.

Svar på tråden Ordning och reda - ditt bästa tips?