• Merveilleux

Hundar utan koppel?!

Vet inte om det gäller hela Sverige, men här i Övik så har det nyligen kommit en lag om att man måste ha koppel på hundar i allmänna områden. Jag bor i ett bostadsområde med väldigt mycket folk och hundar.
    Nu är det så att det är en viss familj som envisas med att ständigt gå med 2 av hundarna lösa(dom har 4 tror jag). Dom är medvetna om lagen, men skiter i den. Deras hundar springer fram till vem som helst och ägarna har ingen som helst pli på dom.
    Jag sa att jag inte ansvarar för vad min hund gör om deras springer fram och stressar, skäller och ibland gör direkta utfall.

Finns det något man kan göra??

Dum är den som gör sig dum...
  • Svar på tråden Hundar utan koppel?!
  • Imox

under vissa jakt sesonger är dte koppeltvång på hundar..
    tycker själv att om man kan ha hundarna lösa att om inte springer runt till folk mm så inga problem..
    men e det just i bodstadsområdet lagen gäller för så e det väl någon förening eller nått men prata med polisen eftersom hundarnma springer fram till andra mm

• Akinna

bor ni i hyreslägenhet ???

jag har jämt min lilla tjej lös och har alltid haft mina hundar lösa men har man inte pli på dom så ska man ha dom i koppel ..
    och lagen gäller över hela sverige

• Merveilleux

Lagen gäller tydligen alla allmänna områden där folk vistas. Jag har inte riktig stenkoll på lagen, men kontentan av den är iaf att hundar inte får springa lösa. Tycker det är oerhört respektlöst, men det tycker tydligen inte dom där.

• Merveilleux
    Akinna skrev 2008-03-20 13:38:15 följande:
    bor ni i hyreslägenhet ??? jag har jämt min lilla tjej lös och har alltid haft mina hundar lösa men har man inte pli på dom så ska man ha dom i koppel .. och lagen gäller över hela sverige
    Ja, det är hyreslägenhet. Det är ett ganska stort område där det bor typ 700-800 personer och väldigt mycket hundar.
    Det där paret har ju verkligen ingen pli på hundarna. Dom ska stå och ropa hur länge som helst på dom små kräken utan att dom lyssnar. Dom bara skäller och kutar iväg.
  • michelodeon

konstig lag... den enda lagen jag vet om är att man under en viss period på sommaren(när mycket djur är aktiva) inte får ha hunden lös. på privat mark får man såklart ha sina hundra lösa om man vill.

Det borde sättas upp skultar att hundar ska vara kopplade.

Kan du inte lite fint påpeka för dom att det faktiskt finns lag mot att ha lösa hundar?

• Tecken

I vissa kommuner, t ex Solna, så är det koppeltvång. Överallt.

• Merveilleux

Det har både jag och andra hundägare gjort, men inte bryr dom sig om det. Dom är väldigt otrevliga och minst 2 gånger har det blivit verbalt bråk mellan dom och nån annan bara för att dom inte har pli på hundarna.

michelodeon skrev 2008-03-20 13:42:43 följande:
    konstig lag... den enda lagen jag vet om är att man under en viss period på sommaren(när mycket djur är aktiva) inte får ha hunden lös. på privat mark får man såklart ha sina hundra lösa om man vill.Det borde sättas upp skultar att hundar ska vara kopplade. Kan du inte lite fint påpeka för dom att det faktiskt finns lag mot att ha lösa hundar?
  • Merveilleux
    michelodeon skrev 2008-03-20 13:44:06 följande:
    och hänvisa dem till en hundpark om ni har någon i stan du bor.
    Jag tror faktiskt inte att vi har nån här.
  • michelodeon
    Merveilleux skrev 2008-03-20 13:44:46 följande:
    Det har både jag och andra hundägare gjort, men inte bryr dom sig om det. Dom är väldigt otrevliga och minst 2 gånger har det blivit verbalt bråk mellan dom och nån annan bara för att dom inte har pli på hundarna.
    isf skulle nog jag ta kontakt med hyresvärden, dom kanske kan ge dem en varning eller så. speciellt om dom nu blir otrevliga.
Svar på tråden Hundar utan koppel?!