• svensdotter

Bakpulver..

MÅSTE man ha bakpulver i när man gör socker kaka??

• Svar på tråden Bakpulver..
  • JewelGirl

Annars lär den inte svälla i ugnen....

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • Lina med Liten

Vad tänkte du ha annars?? Inget?? Det blir ju en kaka som inte lyfter så mycket... Men visst går det...

**Älskade lilla Thea**
  • JewelGirl

Blir den inte väldigt kompakt då? Utan bakpulver....

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • TereseA

Tror nog det eftersom bakpulvret gör så att kakan blir större o fluffigare i ugnen..
    Är inte helt säker..men hade nog inte bakat utan om det stod bakpulver i receptet..
    försök googla fram ett recept utan bakpulver..

• Pucko Buffy

man kan ha bikarbonat istället... annars blir det som sagts tidigare.. en platt kaka.. ex är kladdkaka ett bra recept på mjuk kaka med mjöl o socker som inte har bakpulver i sig.

• TereseA

så här stod det när jag googlade på bakpulver...

Bakpulver är ett jäsmedel som ofta används som ersättning för jäst. Bakpulver är en blandning av natriumbikarbonat (E500) eller natriumpyrofosfat (E450), någon syra och något ämne som motstånd för fukt, t.ex majsstärkelse. Vid kontakt med vatten reagerar bikarbonatet med syran och koldioxid bildas vilket ger jäsningseffekten. Bakpulver kan ibland ersättas med hjorthornssalt.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakpulver
  • Lina med Liten
    JewelGirl skrev 2008-03-20 22:34:42 följande:
    Blir den inte väldigt kompakt då? Utan bakpulver....
    Jag gör ibland en kaka som inte har bakpulver... socker, ägg, mjöl och frukt (rabarber el plommon) Den är inte väldigt kompakt men visst är den "tyngre" än en sockerkaka...
    **Älskade lilla Thea**
  • Wren

chokladsockerkaka utan bakpulver = kladdkaka.. typ.

• svensdotter

tackar för svaren.. skulle baka tills kalas i morron o insåg att bakpulvret pga misstag tog ju slut häromdagen..

men funkar det med hjorthornssalt är det ju perfekt..

• Pucko Buffy

hmm funderar på om det var hjortronsalt jag använde... fast jag är skeptisk.. tror det går med bikarbonat oxå men jag är osäker nu när jag läste här... bäst att följa anvisningen om hjortronsalt istället för mitt.. bikarbonat

• Wren

hjorthornssalt skulle jag INTE rekomendera!! luktar pyton (piss)! det är ammoniak i!

• Pucko Buffy

stava kan jag visst inte heller göra... hjorthornssalt menar jag juh...

• Wren

men hittar du ett recept så.. glöm inte att vädra både köket och kakan..

• Pucko Buffy

Jag var inte helt ute o reste ändå... googlade på bikarbonat

Bikarbonat är ett jäsmedel som ger lite sprödare konsistens än andra jäsmedel som t.ex. hjorthornssalt.

På grund av bikarbonatens kemiska egenskaper fungerar den bäst i bakverk där något syrligt ingår, t.ex. filmjölk eller citronsaft.

I vanligt bakpulver är det bikarbonat som är huvudingrediensen. Bikarbonat kan ersättas med bakpulver men ta då lite större mängd bakpulver än angiven mängd bikarbonat (eftersom bakpulver är utblandad bikarbonat).

Bikarbonat är ett vitt pulver som ser ut ungefär som salt. I små mängder är bikarbonat bra för matsmältningen.

I Sverige är bikarbonat ett godkänt tillsatsämne och har beteckningen E500.

• Wren

blanda bara inte ihop bikarbonat och hjorthornssalt...

jag minns den gången jag gjorde drömmar.. de gick inte att äta förrän dagen efter (men då var de supergoda) jag var helt enkelt inte förberedd på stanken efter hjorthornssaltet.

• svensdotter

kom på det att hjorthornssalt inte luktade så gott..
    så det fick bli en kladdkaka ist.
    med chocklad bitar o kaffe i

• Pucko Buffy

ahhh mums.. vad gott det lät, bra att det blev bra tillslut

Svar på tråden Bakpulver..