• smurfensmamma

Ställa varma pajer i kylskåp???

Hej alla!

Jag och min sambo har precis gjort 2 st köttfärspajer och förgräddat 2 pajdegar. Bör vi nu ställa detta varmt i kylen eller ska de stå i rumstemp i natt? Kan man kanske ställa pajerna utomhus, väl skyddat från odjur....? Pajdegarna måste väl kunna stå i rumstemp va? Någon som är duktig och som kan ge oss råd. Har kalas i morgon och det vore tråkigt om det blev förstört det som vi gjort eller resterande mat i kylen. Hur skulle ni göra? Vi orkar inte vänta på att de ska svalna utan vi är trötta.

• Svar på tråden Ställa varma pajer i kylskåp???
  • smurfensmamma

puff...jag vill gå o lägga mig

• Tecken

Jag hade lagt in det i kylen, så att inte bakterierna tar över pajerna.

• kalla

Egentligen ska väl pajdegarna stå svalt också. Men jag skulle kunna lämna dem framme. Fyllningen däremot ska kylas ner så fort som möjligt. Vore jag er, så skulle jag nog ställa ut både skalen och fyllningen. Det "naturliga kylskåpet" utomhus är perfekt så här års, att kyla ner maten i, tycker jag! Jag är så glad åt våran inglasade altan. Man behöver inte täcka maten lika noga, som om den står fritt för djur.

• smurfensmamma

ja vi får väl kanske göra det...inte kul om maten som finns där inne blir förstörd bara men det kanske inte är så stor risk. Skit samma nu vill jag bara gå och lägga mig iaf. Tack!

• kalla

Det är inte så bra att ställa in varm mat i kylen heller, för då kan bakterierna frodas hos de kylda varorna istället.(Särskilt inte om man t.ex. har en liten kyl och ställer in 2 pajer). Proportionellt borde det bli ganska varmt i kylen då.

• Tinka70

jag skulle också ställa ut det under en bakplåt eller så....vilken tid ska jag komma o äta? är ju hungrig ju!

• Tecken

Jo, men den uppvärmningen är ju bara temporär. Om pajerna är i rumstemp hela natten, så skulle inte jag våga servera dem till gäster.

• kalla

Ställ maten utomhus och täck med t.ex skärbrädor som lock och kanske en tung stekpanna ovanpå så att inte katter/skator/rävar kan nå maten. (Beror ju förstås på hur ni bor och vilka djur ni har omkring er). Sån anordning var vad som krävdes för oss, innan vi glasade in altanen.

Svar på tråden Ställa varma pajer i kylskåp???