• Anonym

Min vän pratar skit om mig

Jag har haft en ganska nära vän jag umgåtts med i några år.
    Vi har haft roligt,våra barn är bästisar,männen umgås.

Men nu råkade hon göra ett "misstag"..min bästa vän hörde henne prata om mig inför andra.Då sa hon att jag var efterhängsen,tråkig,och mycket annat ont och värre som jag inte vill nämna.
    Saken är den att det stämmer inte,så egentligen blir jag inte sårad.

Men detta gjorde mig jätte arg,och jag vill inte se denna människa mer.Jag har så många nära vänner och jag behåller inte falska vänner som hon.

Hur ska jag göra nu tycker ni?Ska jag låtsas som ingenting för att barnen leker ihop,eller prata med henne,vad hade ni gjort?
    Vi har tyvärr flera planer ihop,ex liten resa och så,men jag vill inte längre.

Barnen skulle bli så ledsna.
    Kan ni inte komma med råd?

• Svar på tråden Min vän pratar skit om mig
  • Clever LG

Jag hade nog konfronterat henne, frågat henne rakt ut varför hon umgås med mig trots att hon snackar så mycket skit. Klart att du är sårad över att höra något sådant och precis som du säger, är det värt att ha sådana falska vänner?

Det är klurigt med vänskapsrelationer. Lycka till.

• Moster2004

Men, om ni har trivts ihop tidigare så prata med henne!! Kanske inte så sannorlikt men det kan vara ett missförstånd och om inte så är det ändå möjligt att reda ut. Sådant här går att lägga bakom sig! Väljer du att prata ut så försök ta ett par djupa andetag innan så att du är lugn och vill förstå och förlåta annars är det ju ingen ide.
    Förstår att du blir ledssen, det är ju inte så man vill ha det i en vänskap, framför allt inte en som påverkar flera i er omgivning. Skönt att du har andra vänner men gör ett frsök att behålla dem alla!!
    Risken finns ju att allt blir värre om man inte föröker reda ut vad som hänt! Vet att det inte är lätt men hur det än går så tror jag att det kommer kännas bättre att ha försökt!
    Lycka till!!!

• FruNaftra

Mycket till vän det där. Håller med Clever LG - fråga henne rakt ut om hon upplever dig som efterhängsen och allt det där. Det är ju ingen poäng att vara falska mot varandra, vem gynnat det i slutändan? Ni behöver inte vara vänner för att dina familjemedlemmar ska kunna umgås med hennes familj.

• Miim

Jag skulle ställa raka frågor som "vad är det hos mig som är tråkigt?" "Vad har jag gjort som är efterhängset?" osv..

När hon börjar slå i från sig - vilket hon kommer att göra, säger du att " du tyckte tydligen så tisdagen den xxx när du pratade med yyy" Lägg till att du inte uppskattar att bli pratad om, speciellt med personer som du inte känner eller kan försvara dig inför.

Sen avslutar du med att säga att det var synd att hon tycker så för du har alltid tyckt ni haft trevligt tillsammans med barnen, något ni inte kommer att kunna ha iframtiden - för du slösar inte tid och enerig på personer som inte tycker om dig!!

Livet är för kort för att vara med falska människor så "gör slut" med henne tycker jag!
    Om barnen frågar varför ni inte kan resa tillsammans skulle jag vara ärlig och säga att NN inte tycker om mamma och att mamma då inte vill vara med henne heller. Lite större barn förstår säkert och uppskattar att man är ärlig med sina känslor.

• Anonym

Jag skulle konfrontera henne, och sedan sluta umgås. Man kan fortfarande vara "bekanta" utan att vara vänner för barnens skull.
    Har själv råkat ut för skitsnackande kompis, så tror inte det är ett misstag från hennes sida. Om man råkat ut för skitsnack bakom ryggen vågar man inte berätta något förtroligt till en sån person igen och slappna av och ha kul är min erfarenhet.

• Impreza

Håller med dig!
    Bra sagt

Miim skrev 2008-03-21 09:52:10 följande:
    Jag skulle ställa raka frågor som "vad är det hos mig som är tråkigt?" "Vad har jag gjort som är efterhängset?" osv..När hon börjar slå i från sig - vilket hon kommer att göra, säger du att " du tyckte tydligen så tisdagen den xxx när du pratade med yyy" Lägg till att du inte uppskattar att bli pratad om, speciellt med personer som du inte känner eller kan försvara dig inför.Sen avslutar du med att säga att det var synd att hon tycker så för du har alltid tyckt ni haft trevligt tillsammans med barnen, något ni inte kommer att kunna ha iframtiden - för du slösar inte tid och enerig på personer som inte tycker om dig!!Livet är för kort för att vara med falska människor så "gör slut" med henne tycker jag!Om barnen frågar varför ni inte kan resa tillsammans skulle jag vara ärlig och säga att NN inte tycker om mamma och att mamma då inte vill vara med henne heller. Lite större barn förstår säkert och uppskattar att man är ärlig med sina känslor.
  • Anonym

Jag har många jag litar på sen många år tillbaka.

Men just denna tjej har jag på nåt sätt känt att hon kanske inte är att lita på,så det chockar ju inte mig.Men det känns konstigt för jag har aldrig blivit illa behandlad av någon kompis eller sviken.Detta är första gången.

Jag vill självklart aldrig mer umgås med henne.
    Hon sa väldigt illa saker om mig som jag inte vill nämna här.
    Jag borde prata med henne..så att vi får ett avslut.

• Clever LG

Tycker att du resonerar klokt TS. Om din magkänsla säger att något är fel så tycker jag defintivt att du ska få till ett avslut.

Kramar till dig.

• Impreza

Det finns så många falska människor. Jag har blivit sviken, lurad och utnyttjad av flera sk vänner

Svar på tråden Min vän pratar skit om mig