Inlägg från: Rigmor Mortis |Visa alla inlägg
  • Rigmor Mortis

smart städning

Microdukar, så behövs det ofta inga kemikalier.

Citronsyra/vinäger/ättika till kalkavlagringar

Microfibermopp till golven, så behöver man inte dammsuga så ofta

• Rigmor Mortis
    PetraDeliu skrev 2008-03-21 10:16:03 följande:
    köpte faktiskt en microduk igår. fast jag inte hunnit använda den så mycket ännu så är jag hittills nöjd. hur gör man med de om man ska ta bort kalkavlagringar? är det bara att gnugga på med en svamp/trasa och sen skölja av??om man använder en microfibermopp. är det som att dammsuga och våttorka i ett?? eller hur använder man den??
    Microdukar är jättebra att använda torra när man dammar, då drar de till sig dammet med hjälp av statisk elektricitet. De är även jättebra till fönster (fast fuktiga förstås)

Det går att blanda citronsyra och vatten i en sprayflaska och ha när du städar badrummet (spraya på, låt verka ett par minuter, skölj/torka av), det funkar som vanligt badrumsmedel fast miljövänligt

Jag har två microfibermoppar, en som jag använder torr och en som jag använder våt (orsaken är att den som används torr innehåller en massa damm, blöter jag den kommer dammet hamna på golvet)
  • Rigmor Mortis
    PetraDeliu skrev 2008-03-21 10:18:16 följande:
    förresten, ang. microdukarär det "bästa" att ha olika till olika användningsområden eller en till allt??
    Jag har en massa, så jag kan samla på hög innan jag tvättar dem (95°, inget sköljmedel). Jag använder alltså varje trasa en gång, sedan hamnar den i tvätten.
  • Rigmor Mortis
    goldcoast skrev 2008-03-21 10:24:16 följande:
    Vilket märke på era microdukar kan ni rekomendera?Finns ju billiga och lite dyrare.
    Hmmm, tror mina är Vileda-dukar. Jag gillar de lite tunnare iaf, inte de som ser ut som frotté.
  • Rigmor Mortis

Jag har ingen aning om hur mycket citronsyra man ska ha, jag häller i lite lagom (kanske ett par matskedar eller så)
    Alla mina microdukar är likadana. Eftersom de tvättas i 95° har jag inga problem med att använda samma trasa till toaletten som till köksbänken

• Rigmor Mortis
    ladylovelylocks skrev 2008-03-21 10:38:44 följande:
    Är rent hus ett svenskt eller engelskt program? I Irland där jag bor sänds nämligen ett engelskt program som heter "how clean is your house?" med två damer, Kim och Aggie som delar med sig av sina städtips! Mitt favvo-program för övrigt
    Det är en svensk version av det programmet
  • Rigmor Mortis
    olpansfamilj skrev 2008-03-21 16:36:01 följande:
    Det bästa tipset som totalt ändrade mitt liv var boken rensa i röran med karen kingston! Så jäkla bra....att städa är bara skitkul efter den boken.... man blir så inspirerad! =)
    Är jag den enda som tyckte att den boken sög? "Johooråsåatt, han rensade precis som jag sagt åt honom, och dagen efter vann han hundra miljarder och hittade sig en fru och allt var tack vare mina feng shui-råd"
  • Rigmor Mortis

Jag tycker bäst om torra microdukar till bara damm, är det fett också (t.ex. på fläktkåpan) är den bäst lätt fuktad

• Rigmor Mortis
    OceanGirl skrev 2008-03-23 13:46:22 följande:
    Jag kör med Skonas microfibertrasor. De går att kör i 40 grader med sköljmedel.
    Microfiber ska inte tvättas med sköljmedel (de små små fibrerna "täpps igen" och trasan tappar i funktion
Svar på tråden smart städning