Inlägg från: ladylovelylocks |Visa alla inlägg
  • ladylovelylocks

smart städning

PetraDeliu skrev 2008-03-21 10:29:57 följande:
    det kanske var salt ja fast då var det något annat hon använde någon annanstans...just det; i avloppet var det va?! kommer du ihåg vad det va??gillar inte heller städning nåt speciellt. men bra med knep som underlättar, för det är ju något som behövs göras då och dåadams morsa skrev 2008-03-21 10:25:03 följande:
    Var det kanske bikarbonat? för det brukar jag hälla i mina avlopp med lite vinäger och citronsaft (på flaska, jag pressar inte citroner för det) det tar bort dålig lukt.

Är rent hus ett svenskt eller engelskt program? I Irland där jag bor sänds nämligen ett engelskt program som heter "how clean is your house?" med två damer, Kim och Aggie som delar med sig av sina städtips! Mitt favvo-program för övrigt
  • ladylovelylocks

hej tjejer (och killar om det finns några här )

Har ni nåt bra tips på hur jag ska tvätta våran "dusch-dörr", en sorts dörr vi har istället för dusch-draperi i badkaret. Den är gjord av nån sorts plastglas, och oavsettt vad jag använder så blir det fläckigt och randigt!

• ladylovelylocks
    Eofrysina skrev 2008-03-25 21:28:31 följande:
    Jag vill också har bra tips på ett snabbt effektivt medel för duschen. Jag har duschvägg i klarglas och det blir både kalk och tvål avlagringar. Det ser flammigt och prickigt ut. Jag brukar använda först brunsåpa och sedan ätiksprit när jag putsr och rengör, men är trött på att gnugga i två omgångar. Bara mikrofiber funkar inte om nu någon där ute är mikrofiberfrälst Finns det något bra universalmedel för detta? Ett där man inte behöver gno så mycket. Sedan undrar jag vad jag ska göra med plastdetaljerna i botten på duschväggen. De blir efter ett tag röda av mögel och jag har ibland tagit loss dem och lagt dem i klorin, men det kanske finns bättre tips på det med?
    hmmm....mögel ja, jag brukar spraya med vinäger, det funkar bra, men mitt mögel är svart, rött har jag aldrig sett jag är eg inte ute efter medel att putsa med, för jag kör med en mrmuscle badrumsspray, utan det är eftertorkningen jag behöver hjälp med! Vad jag än torkar med så blir det fläckigt!! *suck*
  • ladylovelylocks
    PetraDeliu skrev 2008-03-25 22:06:37 följande:
    är det inte till det i duschen som citronen kan vara bra till
    att skrubba med en citron menar du eller? Vet inte riktigt vem ditt inlägg var menat till
  • ladylovelylocks
    marina81 skrev 2008-03-26 13:07:21 följande:
    tack! Ska gå o klorera genast!
    en varning bara med klorin (antar att det är samma som bleach här) det kan på lång sikt lösa upp kakelfogen, fick skäll av sambon när jag använde det i vårt hyrda hus, det började lossna här och där!! Fast jag använde det med tandborste ca två gånger i månaden! Men om du bara gör det nån gång ibland går det nog bra
  • ladylovelylocks
    Katten79 skrev 2008-03-26 20:03:25 följande:
    Hej köpte hem cillit bang för några mån sen efter att man har prövat kalkosan o vim bla. Cillit bang tog bort kalk o missfärgningar i handfat o dusch. Dom andra medlen klarade inte det. Så det kan jag rekommendera!Men är det någon som har något tips på hur jag ska få bort det missfärgade som är i toaletten där vattnet är? Nån som förstår vad jag menar?
    jag såg på "how clean is your house" en toalettstol som var bajsbrun i hela "skålen" de skopade ur vattnet med en liten skål, och sen hällde de på bikarbonat (tror jag det var) och vinäger, och lät det stå typ en halv dag eller nåt, och sen skrubbade de med en sån där plastskrubbare ni vet, som ser ut typ som ett garn-nystan, som en plasttråd hopsurrad. skrubbar bra men repar inte
  • ladylovelylocks

Plutten forever skrev 2008-03-27 22:45:03 följande:

Bra tråd, sparar!Man blev ju sjukt inspirerad av att titta på Rent Hus igår, fy vad smutsigt och RÖRIGT de hade det, och vad fint det blev sen Nää städning är inte så kul, behöver alla tips för att få det lite roligare.Jo en grej undrar jag - är de någon som har/brukar lämna in mattor på tvätt? Det gjorde de ju i Rent Hus och det var massor av smådjur och annat äckelpeckel i den. Vad kostar det? Var lämnar man in? (Jag bor i sthlm innerstad).
    när jag bodde i uddevalla (liten stad) lämnade jag in min matta på vanlig kemtvätt
  • ladylovelylocks

nu har jag köpt två microfiber-trasor, en för speglar och fönster, och en för köket! Jädrar vad bra de är, har bara provat den för speglar, torr, och det blev jätterent, inga fläckar!

Brukar ni använda dem med medel, eller bara med vatten? kan man tex spraya fönstret med fönsterputs och torka av med torr trasa??

Svar på tråden smart städning