Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

smart städning

Mina tips!!

till köket..köp en fettlösningsspray, den kan man använda varje dag till spisen, diskbänken, köksluckorna, kylskåpen mm. Spreja o torka av. Polera diskbänken någon gång med metallputs, den blir glansig och är lättare att torka av sen, det fastnar mindre. Polera köksluckor med möbelpolish då och då, stöter bort fett och damm.

Har du inte köksskåpar som går ända upp mot taket, lägg ut hyllpapper ovanpå dem. Lätt att sedan byta det och man behöver inte skrubba bort fett o damm därifrån.

dammsuga o skura minst varannan dag, blir då aldrig riktigt smutsigt och det går snabbt att göra det. För riktigt god lukt i hemmet, köp något skurmedel för golvet som inte luktar så mycket, och parfymera istället skurvattnet med eteriska oljor!! Själv gillar jag citron eller apelsin

Dammtorka alltid möblerna EFTER dammsugning. När man dammsuger yr man upp massa damm som sedan landar på möblerna...till dammtorkning föredrar jag möbelpolish, eftersom det ger glans samt stöter bort damm.

Ha någon rutin för hur du plockar undan. Antingen en runda varje kväll eller morgon. Se till att ha bra förvaring, titta runt i lägenheten, finns det någon plats där t.ex. papper eller kläder samlas på hög? Gör något åt det genom att strukturera upp!!

Diska efter varje måltid. Hela hemmet ser så mycket finare ut utan ett berg av smutsig disk.

badrum...ha färgsystem på trasorna, olika för toastol, handfat, andra ytor etc. Skaffa en spray och ta för vana att spraya o torka av toastol, handfat mm varje eller varannan kväll, då du ändå är i badrummet och gör dig iordning för natten, tar ett par minuter och du har alltid ett rent badrum. Grovstäda det någon gång per vecka.

• marina81

vad gör man åt missfärgad kakelfog??? Nån med bra tips???

• marina81
    Eofrysina skrev 2008-03-26 09:07:05 följande:
    Om du har en ljusgrå eller vit kakelfog så är klorintvätt det absolut mest effektiva för att få dem vita igen. det dödar eventuellt färgande mögel och bleker bort färgförändringen. Har man en mörk fog kan man ju inte använda detta för den bleks ju av det. till kalkavlagringar brukar jag använda ättika, men de fläckar jag får i duschen är lite speciella där måste man verkligen gno för att få bort det. Tror att det är en kombo ov tvålrester och kalkrester. Uppstår fastän jag torkar rent, det blir ju alltid små små droppar kvar på glaset.
    tack! Ska gå o klorera genast!
  • marina81
    Eofrysina skrev 2008-03-26 22:55:46 följande:
    Ett väldigt skonsamt sätt att tvätta badrumsemalj är att gno med aceton. Det var iallafall vad jag fick veta ganska nyligen. Har inte testat det själv. Polering kan man göra med bilvax.
    Kan man polera all emalj med det???
  • marina81
    Plutten forever skrev 2008-03-27 22:45:03 följande:
    Bra tråd, sparar!Man blev ju sjukt inspirerad av att titta på Rent Hus igår, fy vad smutsigt och RÖRIGT de hade det, och vad fint det blev sen Nää städning är inte så kul, behöver alla tips för att få det lite roligare.Jo en grej undrar jag - är de någon som har/brukar lämna in mattor på tvätt? Det gjorde de ju i Rent Hus och det var massor av smådjur och annat äckelpeckel i den. Vad kostar det? Var lämnar man in? (Jag bor i sthlm innerstad).
    vilke djur fanns i mattorna ?!
  • marina81

Är det nån som vet om man kan använda Vanish på en soffa???

Nedräkning 6 Maj - EDERLEZI!!
Svar på tråden smart städning