Inlägg från: Eofrysina |Visa alla inlägg
  • Eofrysina

smart städning

Jag vill också har bra tips på ett snabbt effektivt medel för duschen. Jag har duschvägg i klarglas och det blir både kalk och tvål avlagringar. Det ser flammigt och prickigt ut. Jag brukar använda först brunsåpa och sedan ätiksprit när jag putsr och rengör, men är trött på att gnugga i två omgångar. Bara mikrofiber funkar inte om nu någon där ute är mikrofiberfrälst Finns det något bra universalmedel för detta? Ett där man inte behöver gno så mycket.

Sedan undrar jag vad jag ska göra med plastdetaljerna i botten på duschväggen. De blir efter ett tag röda av mögel och jag har ibland tagit loss dem och lagt dem i klorin, men det kanske finns bättre tips på det med?

• Eofrysina

Kalkosan funkar inte så bra i min dusch tyvärr.

det rosa möglet tror jag är tvålavlagringar m.m. Gummilisten i botten på glasväggarna är mer ett typ silikonrör som går mot golvet. det rinner alltså in tvålvatten inuti och jag har svårt att komma på hur det ska spolas rent. Funderar på att ta bort det helt, men då kommer ju vattnet skvätta längre ut på golvet.

• Eofrysina

Om du har en ljusgrå eller vit kakelfog så är klorintvätt det absolut mest effektiva för att få dem vita igen. det dödar eventuellt färgande mögel och bleker bort färgförändringen. Har man en mörk fog kan man ju inte använda detta för den bleks ju av det.

till kalkavlagringar brukar jag använda ättika, men de fläckar jag får i duschen är lite speciella där måste man verkligen gno för att få bort det. Tror att det är en kombo ov tvålrester och kalkrester. Uppstår fastän jag torkar rent, det blir ju alltid små små droppar kvar på glaset.

• Eofrysina

Jag ska testa citrontipset Har för mig att man ska använda citron på badkarsemalj och kopparkärl också.

• Eofrysina

Jag använder klorinen kanske på sin höjd en gång om året Att borsta med en tandborste innebär ju också att du faktiskt mekaniskt borstar bort fogen. Tandborstar är stygga grejer.

ladylovelylocks skrev 2008-03-26 19:36:03 följande:
    en varning bara med klorin (antar att det är samma som bleach här) det kan på lång sikt lösa upp kakelfogen, fick skäll av sambon när jag använde det i vårt hyrda hus, det började lossna här och där!! Fast jag använde det med tandborste ca två gånger i månaden! Men om du bara gör det nån gång ibland går det nog bra
  • Eofrysina

Ett väldigt skonsamt sätt att tvätta badrumsemalj är att gno med aceton. Det var iallafall vad jag fick veta ganska nyligen. Har inte testat det själv. Polering kan man göra med bilvax.

• Eofrysina
    marina81 skrev 2008-03-26 23:35:44 följande:
    Kan man polera all emalj med det???
    Ja, det ska man kunna. Däremot är ju produkter som gjutmarmor och moderna (plastade) badkar sådana material som jag tror tillverkarna alltid rekommenderar bilvax till. Det gjorde de iallafall för några år sedan. JAg har själv lite repor i mitt gamla badkar med tassar och det är gammaldags porslinemalj. Frågade därför en kille jag känner som håller på med remaljering och han rekommenderade att jag först rengjorde som vanligt, sedan gnodde med aceton och sist använder bilvax för att få en blankare yta. Då blir bilvaxet ett sorts offerskikt som man får fixa till med jämna mellanrum, men det förstör ju inte den fina porslinsemaljen för all framtid... inte som att remaljera.
  • Eofrysina

En varning till ovanstående tips. Citron ska inte användas på stenmaterial som innehåller kalk. Då fräts ytan sönder.

• Eofrysina

det smakar definitivt inte ättika man ska ju bara ha lite och inte hela flaskan ärrika är bra till massor av saker, bl.a. kläder som börjat lukta unket.

• Eofrysina
    PetraDeliu skrev 2008-04-16 09:41:44 följande:
    har inget jättebra tips (just nu)eller jo; jag provade att hälla lite i en sprayflaska med vatten och ta handfat, badkar och såjag har köpt det på vanlig mataffär, med andra kryddor tror jaglite ot, men en min man känner som brukar blanda till vax (för hårvaxning) själv. brukar blanda socker, citronsyra och vatten
    Det hårvaxet användes flitigt av många tjejer när jag gick i högstadiet (hårdrocks-pudel frisyrer) Det var tider det. En kompis hade, en solig varm dag, en väldigt jobbig insident med getingar
  • Eofrysina
    PetraDeliu skrev 2008-04-20 17:17:32 följande:
    det jag menade var för att ta bort hår men kan tänka mig att det funkade som sånt hårvax för blir väl ganska hårtsnyggt med getingprydnader i hårethihiEofrysina skrev 2008-04-20 10:02:47 följande:
    Hi hi... ojdå, ja att dra bort hår låter fiffigare än att använda det i håret men ingredienserna är de samma så det måste ju bli samma typ av klet
Svar på tråden smart städning