Inlägg från: Storråda |Visa alla inlägg
  • Storråda

smart städning

Jag använder Grummes tvättsåpa till ALLT, även i toaletten. Det funkar jättebra, doftar jättegott, är miljövänligt och förhållandevis billigt.

Det är mycket rejälare och bättre att skrubba ordentligen för hand, än att använda alla dessa konstiga sprayer med silikon som finns nu.

Annars har jag väl inget annat knep än att jag tar bara ett eller två rum om dagen. Då känns det aldrig så där outhärdligt övermäktigt. ETT rum orkar man ju alltid!

Jag brukar också städa när barnen inte är här, om det är själva städningen som är viktig. Men ibland städar jag tillsammans med min dotter utanför det ordinarie städprogrammet, för att hon ska lära sig och för att hon tycker att det är kul. Men då är det inte den "ordinarie" städningen - så jag slipper att irritera mig på att det går långsammare och blir mindre bra för att hon är med. Utan jag kan ge henne positiv feedback i stället. (Det tog ett tag innan jag insåg det här...)

Sedan brukar jag belöna mig själv när jag har storstädat igenom hela lägenheten ett varv igen, genom att köpa hem tulpaner eller andra blommor och sätta i vaserna!

• Storråda

Jag kanske är ensam om det i Sverige, men jag har ingen dammsugare. Jag sopar golven i stället, och svabbar efter.

Jag tyckte att det bara var krångligt med att byta påsar i dammsugaren, saker som fastnade i den, den var jämt sönder, flytta kontakten mellan eluttagen, sladden lossnade hela tiden o.s.v.. Sopsetet är dessutom mycket lättare att bära på, och tar mindre plats - det kan stå framme i ett hörn hela tiden.

Mattorna piskar jag. Har dessutom rationaliserat ner antalet mattor - exmannen fick de flesta när vi skilde oss - för under småbarnsåren blir det bara kladdigt och ohygieniskt med mattor särskilt i badrummet, toalett och kök. Så där har vi inga.

• Storråda
    PetraDeliu skrev 2008-04-14 14:31:09 följande:
    har du provat micromopp? jättebra!!! har inte heller några mattor
    Jag har mattor, men bara i sovrummen och vardagsrummet. Och ganska små och lätthanterliga sådana.

Nä, jag tror inte riktigt på det där micro-köret. Jag tror mer på rejält med vatten, såpa och handfast skrubbande! :)
Svar på tråden smart städning