Hjälp mig hitta en bra barnläkare!!!!
Sen min son föddes för 13 månader sen så har han haft väldiga problem med förstoppad mage. Han är stenhård i magen med omväxlande rejäl diarre, dålig viktuppgång, ingen aptit och småtrött hela tiden. Efter mycket tjat fick vi komma till en läkare på barnkliniken i Kalmar, där han konstaterade att min son är efter "förstoppat barn", dock utan att lyssna ett dugg på vad jag hade att säga. Han skrev ut laktulos och microlax, men inte hjälper det. Sonen får bara mer och mer problem och jag och min man vill att en tarmröntgen ska göras men det är inte nödvändigt tycker läkaren.
Efter att vi blivit inlagda på barnkliniken i november förra året pga andra omständigheter, så tar jag upp hans magproblematik med en annan läkare och då görs det en slät röntgen och en kontraströntgen, där det visar sig att han har en för lång och för slingrig tjocktarm och att tarmarna var alldeles uttänjda av bajs. Sen händer inte så mycket mer förutom att han fick lavemang då.
Vid nästa träff med läkaren så säger jag att jag vill att det ska undersökas grundligare varför han har dessa problem, jag vill att en tarmbiopsi ska göras men återigen anser läkaren att det inte är nödvändigt, trots att han vet att sonen backar i vikt och är aptitlös.
Nu har jag i dagarna suttit mycket på internet och letat information efter Hirschsprungs sjukdom och Micro Segment Hirschsprung. Jag tycker det är så mycket som stämmer in på min son, och om han har MSH (Micro Segment Hirschsprung) så är det svårt att upptäcka det på kontraströntgen men görs det en tarmbiopsi så vet man med 100% säkerhet om han har sjukdomen eller inte. Jag ringer då till läkaren för att diskutera detta, men han har inte tid att prata utan jag får prata med hans kollega. Hon var så otrevlig och brydde sig inte ett dugg om att jag sa att min son är mycket sämre igen med bajseriet och backar i vikt, utan det var ju fel på mig som mamma som inte gjorde rätt vid måltiderna (hon har aldrig någonsin sett mig och min man mata vår son!). Enligt henne så skulle jag visa att det var jag som bestämde vid måltiderna, att jag skulle vara sträng, att jag verkligen skulle se till att han äter och samtidigt skulle han ha roligt. På bvc säger de att jag aldrig ska tvinga i honom mat, vill han inte äta - tvinga inte utan försök senare. För när fan har man lyckats tvinga en unge i mat och samtidigt thycker han det är roligt???
Jag grät och sa till läkaren att det är verkligen ingen som lyssnar på oss, han har så mycket jobbigare att bajsa och är stenhård i magen! Då sa hon till mig att det är inte läkarens ansvar att mitt barn äter!! Jag blir tokig snart! Ska min prins behöva må såhär jämt??
Så snälla någon, vet ni om någon bra barnläkare som åtminstone lyssnar??!! Vi kanske hade kunnat acceptera att det tar tid med allt om det var en läkare som ville lyssna på oss och ge oss tid att berätta, men nu känner vi att vi måste kämpa som bara den för att få hjälpen vi vill. Vi kan, om tarmbiopsi inte visar på någon sjukdom, helt klart acceptera att vår son inte har någon sjukdom och därefter kunna anpassa livet och kosten efter det, men att inte veta om han är sjuk eller inte och inte bli tagen på allvar det är fruktansvärt! Har verkligen alla läkare rätt eller ska vi fortsätta kämpa??
Det är mycket att läsa men jag vet inte var jag ska vända mig snart!