• mysisen

gravid v 10, vågar man åka skidor?

gravid i 10onde veckan.
    ¨år lite sugen på att åka lite skidor i några enkla backar imorrn, skulle ni avråda från det? med tanke på missfallsrisken, eller vad tycker ni?

ngn som har erfarenhet

Stanna hos oss lilla älskade pyret.
  • Svar på tråden gravid v 10, vågar man åka skidor?
  • TantaLoran

själv skulle jag inte åka då jag gjorde det i vecka 7 och flög åt skogen och skadade knä och axel sen blev jag nojig.
    jag vet med mig att jag inte kör lugt utan tas med av backen och kör så du ryker! sen kan man ju bli påkörd också..om det är fjällena du tänker på så kan ju sikten vara nersatt mm.
    men om du vet att du tar det lungt och kör i en lugn backe med bra sikt så är det väl igentligen ingen risk.

• Bill och Bull

Tror säkert att det går bra men personligen skulle jag avstå men det är för att jag är en sån orolig person...

• Jennie77

Halloj!

Så länge det är en normal graviditet ska det inte vara någon fara. Jag både rider och kör cross/ enduro på fritiden. Frågade min BM om det var någon fara för fostret att jag fortsatte med detta en bit in i graviditeten. Var liksom lite orolig att det skulle "skaka loss" : ) Men det var lugnt enligt henne. Slutade väl köra hoj framåt v 15 och gjorde min sista ridtur i v 22. Sedan tyckte jag att det kändes konstigt och ville då heller inte riskera något när fostret blivit så stort.

Man får ju helt enkelt känna efter själv vad som känns bra. Jag hade iallafall åkt skidor i v 10.

MVH Jennie

• Teskedsmamman

Ut i backen med dig, det ska mycket till att du får missfall för det, en frisk graviditet klarar av massor!!!!

Sedan finns det sk ofostriga graviditeter som kan upptäckas för att de börjar blöda efter vad det nu kan tänkas vara man hittar på. Men de hade ju blivit missfall förr eller senare i alla fall.

Nu tänker vi positivt! Min kompis åkte skidor i vecka 10, inga problem, jag red islänning (skumpigt) en hel dag i vecka 12 - inga problem...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Spartacus

klart du ska åka skidor! herregud...

du kan leva ditt liv precis som vanligt,
    du KÄNNER om något tar emot och låter bli det just då
    i såna fall...

man ska göra precis vad man känner för!

halka och snubbla kan du göra närsomhelst,
    det finns ignet som säger att du är mer osäker i backen!

• Blåklockan79

Jag var iväg förra veckan och åkte skidor. Är i v. 15 nu. Frågade min BM innan och hon sa att det inte var någon fara för fostret alls, MEN om jag ramlade hårt på magen kunde jag skada moderkakan. Så jag åkte lugnare och försiktigare denna vecka än någon gång tidigare när jag inte varit gravid och det gick hur bra som helst. Ända nackdelen är att man blir kissnödig när det skumpar och man har mycket kläder på sig som ska av innan man kan kissa.
    Men det hjälpt mot min tröga mage också Den blev som vanligt!

• Hallonsocka

Snackar du slalom? Jag ska då till fjälls och åka slalom i nästa vecka är nu i v19 Tjohej vad roligt det ska bli!

• Trissan

Åk, jag har redan åkt den här graviditeten.

• rosendal

Jag ska upp till sälen om två veckor då är jag i vecka 13.. Tänkte ta det lite lugnare än vnligt bara.

• Granada

Det är ingen fara sâ tidigt i en graviditet. Det värsta som kanske skulle kunna hända är att du skadar dig t ex led- korsband etc och att det kan göra graviditeten tyngre längre fram. För missfall har det ingen pâverkan om det inte skulle vara sâ att du har en risk graviditet.

• Jallajalla

Jag var i Italien i v. 25-26 och åkte.... Gick hur bra som helst. Hade oturen att krocka med en tysk o volta ner i en brant... men det var ju ganska mjuk snö överallt så det gick hur bra som helst! Sambon som såg det hela såg lite nervös ut en stund bara... Mitt råd är - passa på att rör dig så mkt som möjligt medan du kan!! :) Barnet långt inne i magen är väl skyddat!

• Liten Mjau

Jag åkte skidor i v.30 (hade tom lite foglossning). Ok, jag åkte bara i gröna backar och tog det lugnt men det var underbart. Jag hade ångrat mig om jag inte hade gjort det. Åk du. Min BM sa bara att jag skulle ta det lugnt Vilket jag gjorde!

Svar på tråden gravid v 10, vågar man åka skidor?