• Snorkis

Frågor om ris...

Vilket ris är det som serveras på chinaresturanger?

Vad är skillnaden mellan jasmin och basmati ris?

Jag har nu kokat jasmin ris efter anvisningarna på paketet, men riset är ganska hårt... Ska det vara det?

Snabba svar!!

• Svar på tråden Frågor om ris...
  • Karisma

Jag brukar göra jasminris, men det brukar bli klibbigt då det är färdigt, är det lite hårt brukar jag hälla i lite mer vatten och ställa på plattan på eftervärmen.

Jag föredrar basmatiris, är väl egentligen samma sak, men jag tycker det är aningen godare.

På kinarestauarnger brukar det väl vara jasmin eller basmati bara för att det är lättare att äta m pinnar då det är just klibbigt.

Kram K.

• Snorkis

Ok... tack för svaret!

Man kanske ska prova basmatiriset oxå?

• Agni

Basmati är är torrare ris än jasmin. Betydligt dyrare oxå. Men helt klart det godaste riset. Sen går det snabbt oxå... 10 min ca!

Jag är så jävla grym
  • sallybuse

Nu den sista tiden har vi har haft basmati ris och vi tycker att de är de bästa riset.Har jätte god smak.

• teek taak

Basmatiris är bra för de som kör med GI har jag läst nånstans.

Tips för rislagning:

1- Om det är basmati, blötlägg riset i varmt vatten i 15 min. Jasmin behöver inte det.

2- Ta lite olja eller ghee och fräs riset lite, häll på kokt vatten. Vattnet ska vara 1cm mera än riset. Salta, rör om och ta på locket.

3- Koka riset på medel värme tills det bildas bubblor. Sänk till den lägsta värmen och rör om.

Färdig efter 15 min.

• Snorkis

Tack för alla tips!

Men hur får jag det kletiga jasmineriset som serveras på chinaresturanger?

Mitt jasmineris som jag gjorde igår blev inte alls kletigt...

• Tecken

Du kanske ska koka det längre? Ta i lite mer vatten, och "överkoka" riset, så ska det nog bli bra

• Snorkis
    Tecken skrev 2008-03-22 08:40:47 följande:
    Du kanske ska koka det längre? Ta i lite mer vatten, och "överkoka" riset, så ska det nog bli bra
    Aha, är det så man ska göra

Visste inte.... TACK ska prova det!
  • Karisma

riskokare De flesta kinarestauranger har riskokare.

Vill själv ha det, perfekt ris varje gång.

Överkoka inte riset. Blir noll tuggmotstånd. Koka bara enligt anvisning.

Kram K.

• Snorkis
    Karisma skrev 2008-03-22 09:27:15 följande:
    riskokare De flesta kinarestauranger har riskokare.Vill själv ha det, perfekt ris varje gång.Överkoka inte riset. Blir noll tuggmotstånd. Koka bara enligt anvisning.Kram K.
    Finns det riskokare

Hade jag ingen aning om

Vart finns det? Går det koka alla sorters ris i det? Vanligt, jasmine och basmatiris?

Kankse ska jag investera i en sån
  • Karisma

Skulle gissa på närmsta elgiganten eller onoff. Det blir verkligen bra ris av den. Har ingenn aning om kostnad, men nga hundralappar. Allt ris borde kunna kokas i den, absolut jasmin och basmati, gör då mina kompisar.

Kram K.

• Snorkis
    Karisma skrev 2008-03-22 09:36:05 följande:
    Skulle gissa på närmsta elgiganten eller onoff. Det blir verkligen bra ris av den. Har ingenn aning om kostnad, men nga hundralappar. Allt ris borde kunna kokas i den, absolut jasmin och basmati, gör då mina kompisar.Kram K.
    Tackar och bugar för tipset!
Svar på tråden Frågor om ris...