• JohanC

Vad heter det?

Vi sitter här o diskuterar en sak om vad det heter om man har simmat igår.de heter ju(idag har jag simmat,igår simmade jag,igår samm eller simmade jag?)finns det verkligen nåt som heter samm?

• Svar på tråden Vad heter det?
  • Birgitta2

Simma, sam, summit. Sam är helt rätt.

• Me o Mike

haha

Igår simmade jag heter det!

• Me o Mike

va?!?!?

Birgitta2 skrev 2008-03-21 20:52:15 följande:
    Simma, sam, summit. Sam är helt rätt.
  • Birgitta2

Idag säger man simmade, men "sam" är korrekt svenska men används inte i dagligt tal.

• Pysselgalningen
    Birgitta2 skrev 2008-03-21 20:53:12 följande:
    Idag säger man simmade, men "sam" är korrekt svenska men används inte i dagligt tal.
    Tro fan det för skulle man komma och säga så här där jag bor skulle dom tro att man är full.

Finns massor med ord som funnits i svenskan men tynat bort med årens gång.
  • Birgitta2
    Pysselgalningen skrev 2008-03-21 20:57:29 följande:
    Tro fan det för skulle man komma och säga så här där jag bor skulle dom tro att man är full.Finns massor med ord som funnits i svenskan men tynat bort med årens gång.
    Hi hi... så sant så sant. Hade jag sagt att "jag sam igår" skulle nog min dotter sätta mig på hemmet i förtid. Men det är faktiskt fortfarande en helt korrekt svenska. Men jag gick i skolan för ganska många år sen när man lärde sig sånt här. Nu lär skolorna ut mer modern svenska. Det finns ju ord i SAOL som jag höjer på ögonbrynen åt, men det anses idag som helt korrekt.
  • JohanC

Då hade mamma lite rätt iaf.men jag säger aldrig samm utan simmande.
    Men tack för hjälpen.

• Birgitta2
    JohanC skrev 2008-03-21 21:10:59 följande:
    Då hade mamma lite rätt iaf.men jag säger aldrig samm utan simmande.Men tack för hjälpen.
    Mammor har för det mesta rätt . Men skippa det sista "m:et" i sam. FÖr det skrivs med ett enda "m".
  • Kall öl

Sam!?

(¯`°?.¸ ღ Guld till HV! ღ ¸.?°´¯)
  • JohanC

Okay jag var lite osäker på hur det stavades.Men svärmor hade aldrig hört talas om det heller fast dom nästan är lika gamla.

• Åsa

tumregel för slut-m-stavning: "ramm" (föga användbart nuförtiden), "lamm" och "damm" slutar på två m, övriga slut-m-ord på ett, oavsett uttal. (D v s ingen stavningsskillnad på "dam" och "kam".)

• brokig

Idag är det ytterst valfritt att välja mellan sam och simmade. Liksom mellan summit och simmat. Ni som följt Sim-EM på teve har säkert hört Staffan Lindeborg säga sam och summit ett antal gånger.

I finlandssvenskan känns sam mer vanligt än vad det gör i svenskan, men jag vet inte om det verkligen är så eller om jag upplever det så?

Svar på tråden Vad heter det?