Vad heter det?
Vi sitter här o diskuterar en sak om vad det heter om man har simmat igår.de heter ju(idag har jag simmat,igår simmade jag,igår samm eller simmade jag?)finns det verkligen nåt som heter samm?
Vi sitter här o diskuterar en sak om vad det heter om man har simmat igår.de heter ju(idag har jag simmat,igår simmade jag,igår samm eller simmade jag?)finns det verkligen nåt som heter samm?
Simma, sam, summit. Sam är helt rätt.
haha
Igår simmade jag heter det!
va?!?!?
svar nej.
sv.wiktionary.org/wiki/simma
Hittade det där.. finns en ruta till höger om hur du böjer ordet.
Idag säger man simmade, men "sam" är korrekt svenska men används inte i dagligt tal.
Då hade mamma lite rätt iaf.men jag säger aldrig samm utan simmande.
Men tack för hjälpen.
sam
Sam!?
Okay jag var lite osäker på hur det stavades.Men svärmor hade aldrig hört talas om det heller fast dom nästan är lika gamla.
tumregel för slut-m-stavning: "ramm" (föga användbart nuförtiden), "lamm" och "damm" slutar på två m, övriga slut-m-ord på ett, oavsett uttal. (D v s ingen stavningsskillnad på "dam" och "kam".)
Idag är det ytterst valfritt att välja mellan sam och simmade. Liksom mellan summit och simmat. Ni som följt Sim-EM på teve har säkert hört Staffan Lindeborg säga sam och summit ett antal gånger.
I finlandssvenskan känns sam mer vanligt än vad det gör i svenskan, men jag vet inte om det verkligen är så eller om jag upplever det så?