• Tjej 83

Vad kan man måla kokta ägg med?

är det bara vattenfärg man kan måla med?
    går det inte med hobbyfärg/allmogefärg/akrylfärg?
    går det att ta servett o deucepage (?) lack på äggen?
    måla med kritor?

ska koka ägg imorn o ta med på påskmiddan, men trisst med helvita ägg, så tänkte måla dem med dottern på 21 mån, men har bara hoddygärg? vet ej vad den heter, men är från panduro till att måla träsaker för barn så den kanju inte va giftig!
    sen har vi kritor, o decupagelack o srvetter, men går de? haha

har ingen karamellfärg o ingen vattenfärg..

• Svar på tråden Vad kan man måla kokta ägg med?
  • Mickis74

Kritor fungerar utmärkt...

• miababia

jag har målat med både kritor och tuschpennor

• Februarii

Åh, decoupagelack och servetter måste ni ju pröva! Skulle säkert bli superfint, borde ju funka!?

• Tjej 83
    Februarii skrev 2008-03-21 22:11:49 följande:
    Åh, decoupagelack och servetter måste ni ju pröva! Skulle säkert bli superfint, borde ju funka!?
    bara testat på krukor o de va ju fint..
    men på ägg? tror du de går?
    kan man äta de sen? är de ok? vill inte förgifta alla

va går de med kritor? trodde aldrig de skulle fästa men ska tsta då..

har inga tusch så..
  • Februarii

Blev så uppspelt över hur fina äggen skulle kunna bli att jag missade äta-biten Blir kanske svårt att skala dem om man kör med servetterna och lacken. Förgiftningsrisk vet jag inte heller så kritor blir kanske bäst. Du får göra några urblåsta ägg med decoupagelack och servetter bara för att det skulle bli så fint Flört

• Themis

Det finns giftfri äggfärg i påsar i välsorterade mataffärer, den ger väldigt kraftig och vacker färg.

Man kan också färga ägg med lökskal och en del andra saker. Om du tejpar många lager runt, slår in i tidningspapper med gummiband om eller liknande så blir det mönstrade ägg.

gul lök= svagt gul färg
    rödlök= brun färg
    gurkmeja= gul (2-3 matskedar funkar om man har gammal som ändå ska göras av med)
    karamellfärg funkar också, men ta en skräpkastrull då
    kaffe= lattefärgade

Ska jag bara göra till dekoration så brukar jag blåsa ur dem, färga med äggfärg och sedan dekorera med tunn guld- eller silverpenna i fina mönster.

• Tjej 83

tack. men har typ 3 mil till affären o vill inte åka imorn o handla hehe
    har ingen lök hemma..

så jaa kritor får la gå då!
    men ville göra med servetterna haha. men skala? ässh de får la knacka dem hårt o slita lite haha

ne måste testa en iaf, hoppas man kan äta den haha, får la läsa om de är giftfritt först.. annars tvekar ja? hmm.

• emcjoh

Kritor, tusch o. vattenfärger varierade vi mellan när jag var liten. Vilket som går bra
    Mina barn ska få välja vilket de vill använda imorgon.

• pusSA TANten

Annars om ni bara vill få färg på äggen så kan du ju alltid koka dem i karamellfärg.

• Tjej 83

på lacken står det Acid Free då kan man la ha de? haha
    vill ju testa haha

Svar på tråden Vad kan man måla kokta ägg med?