livmoderframfall under graviditeten
Någon som drabbats av livmoderframfall under graviditeten? Och hur gick det? Obs har kontaktat sjukvården och ska till min BM på tisdag, undrar bara om andras personliga erfarenheter.
Någon som drabbats av livmoderframfall under graviditeten? Och hur gick det? Obs har kontaktat sjukvården och ska till min BM på tisdag, undrar bara om andras personliga erfarenheter.
Ingen?
Eftersom ingen annan svarat så svarar jag, trots att jag saknar personlig erfarenhet... Min mamma har haft framfall under graviditeterna. Det var ingen fara, däremot himla obehagligt. När hon blev lite äldre fick hon operera sitt framfall. Direkt efter graviditeten lyckades om "knipa" upp det igen... Alltså var underlivet ok flera år innan det blev operation.
Vet inte om detta var till någon nytta... Men jag tror alltså inte det är farligt, däremot himla obehagligt. Lycka till!
Tack för svaret! Känner för tillfället inte för att föda varken vaginalt eller med kejsarsnitt, men det känns åtminstone lite lättare att tänka på att jag kanske slipper operation pga framfall. Sen är det inte ens 100% säkert att det är just livmoderframfall - själva undersökningen är ju inte gjord än.
Nej nu måste jag försöka tänka på något annat. Glad påsk!
Min livmoder växte inte uppåt.. vilket ledde till en sorts framfall. Kunde se tappen kika fram. Fick svårt att kissa o till slut gick det inte alls. Fick en s.k prolaps-ring insatt i ca 2 veckor. Inte haft några större problem med "framfallet" sen den togs ut. Livmodern drog sig äntligen uppåt själv...
I vilken vecka var du när du fick problem och när började den dra sig uppåt?
Fick problem rätt tidigt runt v. 13 tror jag men blev riktigt jobbigt runt v.18. Fick ringen insatt v.19 o när den togs ut i v.21 "föll" inte allt ner igen utan växte uppåt som det ska. Har en mycket bakåtlutad livmoder o det kunde ev bero på det... o eftersom tappen kom så långt ner så var det nog därför som jag dessutom blödde tills v.19. Hoppas det ordnar sig snart för dig oxå.
Jag har börjat undra om det är framfall som är på g för mig. Väntar andra barnet och alltid en ganska lång tid efter samlag har jag ont i underlivet och jag måste sätta mig ibland för att liksom trycka tillbaka det onda. Sen har jag typ inget att sätta emot när jag nyser för då kissar jag nästan alltid lite grand. Ursäkta min öppenhet Är oturligt nog förkyld just nu.
Är i vecka 18 nu och problemen började för några veckor sedan.
Nån som tror nåt om det?
Har börjat med knipövningar men räcker det?
Ser dem det här med framfall vid ett ultraljud? vaginalt och vanligt?
Framfall kan man se genom en vanlig gyn-undersökning. Det går också ofta att se själv med hjälp av en spegel (underlivet hänger liksom ner...).
Knipövningar är GULD värda. Eftersom min mamma haft mkt problem och jag själv haft problem (dock efter graviditeterna) har jag jobbat mkt med knipövningar. Helt otroligt hur underlivet kan bli bättre när man kniper. Man måste dock vara "flitig" och gärna arbeta med långa knip. Det är jobbigt i början när man är ovan. Jag är nu gravid för tredje gången och hade mer problem under andra grav än nu, säkert pga att jag kniper som 17...