Får man äta lammkött som gravid?
Som är i ordninggjort (marienerat osv.)
Som är i ordninggjort (marienerat osv.)
Åt det till middag idag =)
Bara köttet är väl genomstekt och hanterats som sig bör innan så är det helt ok (som annat kött i övrigt...).
Bakerier och parasiter dör vid 70 garders upphettning så om man ser till att det är tillaagat upp till den temperatur så är det ingen fara. Problemet är väl att lammkött ofta bara är tillagat upp till 60-65 grader och då är det inte ok.
Ha ha, gravad fågel, vad är det?!! Aldrig hört talas om. Ngn som har ätit gravad fågel?! Som ogravid alltså. Bara undrar...
tror att gravad fågel är en sk "Urban myth"
Visst är man lite virrig ibland, själv har jag ätit både skogsfågel och hare under påsken och funderade lite på om det var ok (efter jag ätit det...). Men kött som kött, tänkte jag, det var hygieniskt hanterat och vältillagat.
Gravad fågel? absolut en urban myth...=)
Jag jobbar som kock och har en kollega sim insisterar man inte ska äta hare som gravid, då de har syfilis
men jag har då inte sett det nånstans. Men så jobbar jag i Danmark, kanske det är de danska hararna som har syfilis
Tänk de i mellanöstern???
De äter bara lamm
mmmmmm älskar lammkottletter med grillkrydda heheh
Jag åt lamm i helgen och jag har lite småångest nu, tror inte det var helt och hållet genomstekt. Men men, inget att göra något åt nu, bättre koll nästa gång. Får hoppas att den inte innehöll farliga bakterier...
TANKGIRL: Då skulle jag inte vela äta det som ogravid heller... vem har smittat stackars harana med syfilis i Danmark, undrar man =)
Babe: Jag har ingen aning, jag har sökt hela internet efter det men kan inte finna nåt alls
Tycker bara det är underligt eftersom han är så säker på sin saker och jagar men som sagt så länge han inte kan bevisa det så tror jag honom inte
TANKGIRL: Kollade på jägar-sidor och medicinsk upplysning, hittar inget bevis för hans fakta...
Jjukdomar (harpest mm) har drabbat främst fältharen söderöver, men här i norr jagar vi skogshare. Jägare bör veta vilka tecknen sjuka djur har (i kött päls mm) och självdöda djur...
Harpest mm:
www.nll.se/upload/IB/dk/stdk/Smittskydd/Smittsant/Smittsant_nr2_1999.PDF
smittvägar för syfilis (hare finns inte med som orsak =) ):
www.smittskyddsinstitutet.se/publikationer/smis-nyhetsbrev/epi-aktuellt/epi-aktuellt-2008/epi-aktuellt-vol-7-nr-11-13-mars-2008/
Sorry TS, vi har spårat ur lite, från lamm till hare, men vi håller iallafall påsktemat =)