• Junibaby08

Hur gammal vagn kan du tänka dig att köpa?

Jag och min sambo är som bäst uppe i den röra som kallas för förberedelse inför kommande barnet.
    Vi räknar och funderar på vad vi ska köpa nytt och vad vi kan köpa begagnat.

Ekonomin är begränsad (arbetsgivaren förlängde inte mitt kontrakt när han, vid förhandlingarna fick veta att jag var gravid) så vi har inte råd med en vagn för 7000 så vi har bestämt oss för att Blocket/Tradera kan vara en jättebra idé.

Nu är frågan:
    Hur gammal vagn vågar man sig på att köpa egentligen?
    Och hur mycket är det rimligt att betala för en begagnad vagn?

1: samma årsmodell som året barnet föds
    2: 1-2 år gammal vagn
    3: 3 år eller äldre, det enda som spelar någon roll är om
    vagnen är fräsch.

Har läst och tittat på Konsumentverkets rekommendationer

www.admin.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=2928

www.kovservicesutv.konsumentverket.se/flv_filmer/flvplayer.html
    (den senare länken är en film som visar vad som kan vara bra att titta efter när man kollar på en barnvagn)

och kollat runt här på familjeliv för att se vilken vagn som de flesta är nöjda med i längden, men inte blivit så mycket klokare för det!

(Så som det ser ut nu så har vi hittat en begagnad Emmaljunga från -06 som kostar 4000.)

• Svar på tråden Hur gammal vagn kan du tänka dig att köpa?
  • Lily38

Jag köpte en ca 2-3 år gammal eurobaby för ca 1000 kr. Fungerat alldeles utmärkt förutom att hjulen hållt luften lite dåligt.

• EochP

Vi köpte en som var 6 år äldre än bebben. Han är snart 2 nu och vi har inte haft ett enda problem med vagnen. Vi köppte en Emmajunga på blocket för 1500. Jag tror man ska hålla sig till de kända stora märkena och försöka undvika massa finesser som riskerar att gå sönder.
    Lycka till

• TheodorMiranda

hejsan!
    Vet inte vart du bor men i Ullared så finns det en barnvag för 1600 kr.. Vi är i samma sits som ni o därför valde vi att köpa den barnvagen...

• Bellanros

Jag har köpt en brio nova 04 för 1000 kronor. Min sambo har granskat den noga (fjädring osv)Vi valde en vagn med teleskopstyre pga att man hört mycke negativt om vikbara handtag som gått sönder. Sen har jag valt att kompletera med kläder från tradera (har två barn sen innan)

• Isprinsessan och grodprinsen

Jag köpte en NY barnvagn på Tradera. Det totala priset blev 2500 kronor (ink. frakt). Den är superfin och jag tycker den är bra. Tycker man inte att det är viktigt att ha ett känt märke och en vagn som inte liknar alla andras ska man titta här.

• lurv

Jag har en Emmaljunga 350 från -67 och en AWN från -58. Bägge 2 är i kanonskick för sin ålder och kommer säkerligen att hålla i många år till. Vagnar som är tillverkade före 80-talet är generellt sett stabilare än nya vagnar eftersom de inte var samma konsumtionshysteri de. Dessa vagnar är gjorda för att hålla för flera barn.

• Horst

Om du köper en äldre Emmaljunga eller Brio så kan du nog känna dig rätt så säker på kvalitén. Sen är kanske inte mönstret och färgen den roligaste alla gånger, men det beror ju på HUR gammal man köper. Du kan hitta fina vagnar billigt.

Vi FICK min svägerskas gamla vagn. Ful som attan, men extremt praktisk och rejäl.

Nu när vi väntar nr 2 behöver vi en tvillingvagn och då har jag "lyxat till det" med en Brio Double Wave -06 för 2500 kr inköpt via blocket. Kändes som om jag var värd det efter att ha kört runt med en lite solblekt, blårutig vagn innan.

Leta länge på blocket och jämför. (Och andra sajter t.ex. www.allaannonser.se Sätt även in KÖPES-annonser på gratisannonssidor. T.ex. här på FL.

Leta långt borta också. Bussgods är inte SÅ himla dyrt (men kolla först). Om du hittar en jättefin jättebilligt jättelångt borta så är det värt det.

• La Lola

"Hur gammal vagn vågar man sig på att köpa egentligen?"

Jag skulle kunna köpa en vagn från 70-talet utan problem.

//Gordon Ramsay är min idol
  • Lundby87

Så länge den ser bra ut och den känns säker att köra så skulle jag inte bry mig.

• zikki

Köpt en Emmaljunga edge duo från 06 för 2000 på Blocket, superfn är den. Vet inte alls men det kändes helt ok med den vagnen till det priset för oss. Det är ju helt hysteriskt vad en ny vagn kostar ju!

• bebbe made in italy

Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa en beg vagn men om jag vore tvungen hade det blivit en från samma år...

Jag längtar efter dig min älskade lilla flicka BF 17/4
  • Raira

ja vi har köpt alla våra vagnar begagnat . Hadde en brio okänd modell grönrutig till första och andra barnet , helt oki fast den var solblekt och lite sliten i tyget . Kastade den i soperna när den tappade hjulet men då var den redan färdig åkt .
    Nu köpte vi en emmaljunga -99 till bebis tre och den borde fungera tills barnet har åkt färdigt .

man håller sig till bra kända märken och man kollar hjul och fjädrar innan man köper begagnat .

Svar på tråden Hur gammal vagn kan du tänka dig att köpa?