Syskonbråk om gemensamt ägd sommarstuga! Hur löser vi problemen??
Min pappa har tagit det enormt dåliga beslutet att överlämna sin halva av sommarstugan till mig och mina syskon när han och mamma skildes. Jag och min syster har hela tiden bestridit det och vi inser att det aldrig kommer fungera. Men ingen annan vill lyssna på det.
Sommarstugan är en halvt förfallen gammal bondgård med knappt ett hektar mark och sju byggnader som kräver rätt mycket underhåll osv (det finns boyta i två av dem, boningshuset och så ett rum i förrådshuset som ända tills uppgörelsen gjordes ansågs som mitt rum, men som nu anses som allmänt utrymme eftersom vi alla ska ha "samma rätt till sommarstugan").
Det är hela tiden en massa bråk om vem som ska göra vad, med resultatet att vi nu skyr stugan som pesten. Vi vill inte vara där (jag och min syster iaf)..
Hälften av oss har gott om pengar och ont om tid, andra halvan har ont om pengar men lite mer tid. Vi försökte göra den uppdelningen att alla bidrar med det de har bäst om, pengar eller tid - men det har inte heller fungerat. (Mycket pga att jag och min syster som är de som har ont om pengar inte längre orkar med allt bråk och därför undviker vi helt enkelt att åka till stugan helt och hållet. Dessutom har jag och en bror barn, vilket gör att vi har mindre tid OCH pengar nu än när uppgörelsen gjordes!)
Jag skulle helst av allt inte ha min andel alls, men det lyssnar ingen på. Så därför måste det till någonting annat, men vad? Fullständig majoritet (eller vad det nu heter när 100% är överens?) har jag redan kommit fram till. Men sen då? Vad behövs för att man ska kunna leva i frid och sämja när en sådan envis familj som vi ska dela på en fastighet?