• Pallas Athena

Syskonbråk om gemensamt ägd sommarstuga! Hur löser vi problemen??

Min pappa har tagit det enormt dåliga beslutet att överlämna sin halva av sommarstugan till mig och mina syskon när han och mamma skildes. Jag och min syster har hela tiden bestridit det och vi inser att det aldrig kommer fungera. Men ingen annan vill lyssna på det.
    Sommarstugan är en halvt förfallen gammal bondgård med knappt ett hektar mark och sju byggnader som kräver rätt mycket underhåll osv (det finns boyta i två av dem, boningshuset och så ett rum i förrådshuset som ända tills uppgörelsen gjordes ansågs som mitt rum, men som nu anses som allmänt utrymme eftersom vi alla ska ha "samma rätt till sommarstugan").
    Det är hela tiden en massa bråk om vem som ska göra vad, med resultatet att vi nu skyr stugan som pesten. Vi vill inte vara där (jag och min syster iaf)..
    Hälften av oss har gott om pengar och ont om tid, andra halvan har ont om pengar men lite mer tid. Vi försökte göra den uppdelningen att alla bidrar med det de har bäst om, pengar eller tid - men det har inte heller fungerat. (Mycket pga att jag och min syster som är de som har ont om pengar inte längre orkar med allt bråk och därför undviker vi helt enkelt att åka till stugan helt och hållet. Dessutom har jag och en bror barn, vilket gör att vi har mindre tid OCH pengar nu än när uppgörelsen gjordes!)

Jag skulle helst av allt inte ha min andel alls, men det lyssnar ingen på. Så därför måste det till någonting annat, men vad? Fullständig majoritet (eller vad det nu heter när 100% är överens?) har jag redan kommit fram till. Men sen då? Vad behövs för att man ska kunna leva i frid och sämja när en sådan envis familj som vi ska dela på en fastighet?

• Svar på tråden Syskonbråk om gemensamt ägd sommarstuga! Hur löser vi problemen??
  • Jasmine1984

Vet inte om det här är till någon hjälp men en vän till mig delar sommarstuga med en annan familj och deras morfar. Det har gjort så att varje familj sätter in en liten summa pengar varje månad på ett konto. Tror 200 kr/månad per familj. Dessa pengar ska gå till underhåll och sådant. Det gör att alla bidrar med lika mycket. Sen åker dom dit allihop en till två gånger per år för att fixa sådant som behövs. Rensa i trädgården eller vad som nu kan tänkas behöva, stannar väl några dar åt gången bara. Sen åker dom ju dit var för sig också men även gemensamt för att ta "hand om allt".

• Cindra

Hm..svårt.
    Så här har vi gjort.
    Fastigheten ägs en tredjedel var, jag, min syrra o brorsans barn.(enskild egendom...)
    (min bror lever inte så hans tredjedel äger hans 2 vuxna barn)
    Fastigheten består av sommarstuga, lillstuga, friggebod och vedbod.
    Min mamma bor i och disponerar sommarstugan april-okt.
    Vi barn disponerar lillstugan enligt ett rullande schema, antingen har man våren + juni månad eller så har man hela juli alt. har man augusti + hösten. I år har jag juli månad, vilket betyder att jag nästa år har augusti+ hösten!
    Friggeboden eller gästrummet inne hos mamma kan användas när man komer och vill vara där fastän man inte har sin period!
    Under sin period disponerar man som sagt lillstugan och man har ansvar för gräsklippnig, rabatter och annat mindre löpande jobb.
    En gång varje vår och en gång varje höst samlas vi alla och jobbar undan större arbeten, såsom måla om, trädfällning mm.
    Alla årets kostnader, ex försäkring, el, telefon,, målarfärg, ev verktyg etc delas på tre.
    För oss funkar det utmärkt. Fastigheten är en del av min mammas föräldrahem, ett underbart ställe precis vid havet i Bohuslän. Vårt paradis på jorden!
    Hoppas det löser sig för er!

• jummie

Är det så att du vill sälja din andel så måste de andra antingen köpa ut dig eller så ska hela rasket säljas o ni delar på pengarna. Dom har ingen rätt att neka!

• Pallas Athena
    Jasmine1984 skrev 2008-03-22 18:10:01 följande:
    Vet inte om det här är till någon hjälp men en vän till mig delar sommarstuga med en annan familj och deras morfar. Det har gjort så att varje familj sätter in en liten summa pengar varje månad på ett konto. Tror 200 kr/månad per familj. Dessa pengar ska gå till underhåll och sådant. Det gör att alla bidrar med lika mycket. Sen åker dom dit allihop en till två gånger per år för att fixa sådant som behövs. Rensa i trädgården eller vad som nu kan tänkas behöva, stannar väl några dar åt gången bara. Sen åker dom ju dit var för sig också men även gemensamt för att ta "hand om allt".
    Ja, det gör vi redan, men problemen är att det inte fungerar ändå. JAg och syrran betalar 100 kr/mån och jobbar några timmar per månad plus några veckor under sommaren. De övriga tror jag betalar 500 kr/mån och jobbar bara under sommaren.

Det behövs mer underhåll och, jag låt oss säga så här, vissa av familjemedlemmarna tar sig friheter och spenderar underhållspengarna på annat som vi andra inte vill - bastu osv - och dessutom tar de beslut som vi inte är med på, åker och fixar dessa grejer i sommarstugan och klagar sedan på att de jobbar mer än oss andra.
  • Jasmine1984

Pallas Athena skrev 2008-03-22 18:18:56 följande:

Ja, det gör vi redan, men problemen är att det inte fungerar ändå. JAg och syrran betalar 100 kr/mån och jobbar några timmar per månad plus några veckor under sommaren. De övriga tror jag betalar 500 kr/mån och jobbar bara under sommaren.Det behövs mer underhåll och, jag låt oss säga så här, vissa av familjemedlemmarna tar sig friheter och spenderar underhållspengarna på annat som vi andra inte vill - bastu osv - och dessutom tar de beslut som vi inte är med på, åker och fixar dessa grejer i sommarstugan och klagar sedan på att de jobbar mer än oss andra.
    Okej. Ja, det är svårt det där. Min väns släkt gör så att vill den ena familjen inte något så blir det inte av heller, just för att ingen ska bli "överkörd" och alla bestämmer lika mycket. Men där lägger alla lika mycket pengar.
    Jag tror i så fall att sälja är enda lösningen, om man inte kan komma överens på annat sätt.
  • Pallas Athena
    jummie skrev 2008-03-22 18:15:11 följande:
    Är det så att du vill sälja din andel så måste de andra antingen köpa ut dig eller så ska hela rasket säljas o ni delar på pengarna. Dom har ingen rätt att neka!
    Ja, fast riktigt så enkelt är det inte. JAg vill inte ha bråk och därför kan jag inte driva det så långt att jag kräver att bli utköpt (jag vill inte tvingas sälja det heller - jag vill kunna vara där ibland). Däremot kan jag tänka mig att ge bort min andel, även om det också kommer ställa till med bråk, men det är egentligen det sista jag vill göra.
  • Pallas Athena
    Cindra skrev 2008-03-22 18:14:02 följande:
    Hm..svårt.Så här har vi gjort.Fastigheten ägs en tredjedel var, jag, min syrra o brorsans barn.(enskild egendom...)(min bror lever inte så hans tredjedel äger hans 2 vuxna barn)Fastigheten består av sommarstuga, lillstuga, friggebod och vedbod.Min mamma bor i och disponerar sommarstugan april-okt.Vi barn disponerar lillstugan enligt ett rullande schema, antingen har man våren + juni månad eller så har man hela juli alt. har man augusti + hösten. I år har jag juli månad, vilket betyder att jag nästa år har augusti+ hösten!Friggeboden eller gästrummet inne hos mamma kan användas när man komer och vill vara där fastän man inte har sin period!Under sin period disponerar man som sagt lillstugan och man har ansvar för gräsklippnig, rabatter och annat mindre löpande jobb.En gång varje vår och en gång varje höst samlas vi alla och jobbar undan större arbeten, såsom måla om, trädfällning mm.Alla årets kostnader, ex försäkring, el, telefon,, målarfärg, ev verktyg etc delas på tre.För oss funkar det utmärkt. Fastigheten är en del av min mammas föräldrahem, ett underbart ställe precis vid havet i Bohuslän. Vårt paradis på jorden!Hoppas det löser sig för er!
    Åh, vad skönt att höra att det fungerar så bra för er! Kanske vi måste välja en månad var att disponera/ansvara för sommarstugan..
  • Pallas Athena
    Cindra skrev 2008-03-22 18:14:02 följande:
    Hm..svårt.Så här har vi gjort.Fastigheten ägs en tredjedel var, jag, min syrra o brorsans barn.(enskild egendom...)(min bror lever inte så hans tredjedel äger hans 2 vuxna barn)Fastigheten består av sommarstuga, lillstuga, friggebod och vedbod.Min mamma bor i och disponerar sommarstugan april-okt.Vi barn disponerar lillstugan enligt ett rullande schema, antingen har man våren + juni månad eller så har man hela juli alt. har man augusti + hösten. I år har jag juli månad, vilket betyder att jag nästa år har augusti+ hösten!Friggeboden eller gästrummet inne hos mamma kan användas när man komer och vill vara där fastän man inte har sin period!Under sin period disponerar man som sagt lillstugan och man har ansvar för gräsklippnig, rabatter och annat mindre löpande jobb.En gång varje vår och en gång varje höst samlas vi alla och jobbar undan större arbeten, såsom måla om, trädfällning mm.Alla årets kostnader, ex försäkring, el, telefon,, målarfärg, ev verktyg etc delas på tre.För oss funkar det utmärkt. Fastigheten är en del av min mammas föräldrahem, ett underbart ställe precis vid havet i Bohuslän. Vårt paradis på jorden!Hoppas det löser sig för er!
    En fråga: Hur har ni gjort för att kunna träffas två gånger per år och göra större jobb? Vad händer om ni inte kan enas om en tidpunkt när alla kan?
  • Pallas Athena

Vad tror ni om följande regler?

Alla disponerar/ansvarar för stugan varsin månad i ett rullande schema. Alla småsysslor görs då. Alla träffas två ggr om året för att fixa stora underhåll.

Alla beslut måste tas enhälligt.

Pengarna på det gemensamma sparkontot ska sparas och användas enbart till nödvändigt underhåll. Vill någon investera mer i stugan ska denne använda egna medel eller komma överens med de övriga om att dela på summan med allas privata pengar (dvs inte ens då från sparkontot).

Inga delar får under några villkor anses som privata, och det får därmed inte finnas lås som bara någon eller några har nyckeln till. Allt ska vara allas tillgångar.

• Cindra

Det låter väl jättebra!!
    Hittills har det funkat att hitta en helg varje vår och höst som alla kan...el. åtminstone nästan alla... vi är ju 4 familjer + mormor/farmor!! Har någon förhinder är det ok... då kan man göra nån insats en annan helg i stället, man måste ju kunna vara lite flexibla!
    Bra också om EN person (familj) har huvudansvaret för redovisning av pengar, utgifter, räkningar, inköp...och är sammankallande till vår-höstträffar etc.

• Pallas Athena
    Cindra skrev 2008-03-25 09:52:54 följande:
    Det låter väl jättebra!!Hittills har det funkat att hitta en helg varje vår och höst som alla kan...el. åtminstone nästan alla... vi är ju 4 familjer + mormor/farmor!! Har någon förhinder är det ok... då kan man göra nån insats en annan helg i stället, man måste ju kunna vara lite flexibla!Bra också om EN person (familj) har huvudansvaret för redovisning av pengar, utgifter, räkningar, inköp...och är sammankallande till vår-höstträffar etc.
    Ja, det är redan mamma som är länken mellan oss. Hon betalar allting (lån, tel, el, vatten, sopor, försäkring osv) men i dagsläget har hon inte hand om vårt gemensamma sparkonto, vilket jag nog tror jag kommer begära att hon också ska ha (för som det är nu så disponerar han som har hand om det pengarna lite hur som helst).
    Har ni någon slags "bokföring", dvs att allt som köps in/betalas in finns uppskrivet någonstans, eller är det onödigt?
  • Cindra

Vi har inget spec. konto. Min syrra lägger ut för de flesta utgifterna. I början av varje år sammanställs föregående års utgifter och delas på tre...och vi betalar till syrran de utlägg hon haft. Funkar bra för oss!

• Pallas Athena
    Cindra skrev 2008-03-25 15:05:15 följande:
    Vi har inget spec. konto. Min syrra lägger ut för de flesta utgifterna. I början av varje år sammanställs föregående års utgifter och delas på tre...och vi betalar till syrran de utlägg hon haft. Funkar bra för oss!
    OKej, men så ni har inte koll allihop på alla utgifter, utan hon räknar ihop dem och sen betalar ni bara, eller får ni en lista på vad pengarna har gått till?
  • Cindra

Hon skriver en lista, en slags "årsrapport" där det tydligt redovisas alla årets utgifter, så får alla en kopia på den. Ibland är det kanske brorsans pojk som köper målarfärg... eller jag köper ny förlängningssladd till häcksaxen.... men alla fasta kostnader iaf betalar syrran. Sedan slås ju alla utgifter på året ihop och delas på tre!
    "Mindre" utgifter behöver inte alla godkänna först, så mkt litar vi på varann!! Men nu till våren ska vi bygga en till friggebod - såklart måste alla tycka lika och vara med på det!!!

• Pallas Athena
    Cindra skrev 2008-03-25 16:07:19 följande:
    Hon skriver en lista, en slags "årsrapport" där det tydligt redovisas alla årets utgifter, så får alla en kopia på den. Ibland är det kanske brorsans pojk som köper målarfärg... eller jag köper ny förlängningssladd till häcksaxen.... men alla fasta kostnader iaf betalar syrran. Sedan slås ju alla utgifter på året ihop och delas på tre!"Mindre" utgifter behöver inte alla godkänna först, så mkt litar vi på varann!! Men nu till våren ska vi bygga en till friggebod - såklart måste alla tycka lika och vara med på det!!!
    Det låter bra! Jag skulle också vilja ha någon slags redovisning på vad pengarna går till - det är ju trots allt mina egna pengar och jag blir tokig om jag inte har koll på min privata ekonomi. Men det känns som ett ganska stort jobb iofs, men blir det problem får jag väl erbjuda mig själv att bokföra allt - då får jag ju full koll iaf!
Svar på tråden Syskonbråk om gemensamt ägd sommarstuga! Hur löser vi problemen??