• Smurfanna

Rädd att rulla på bebis i våran säng..!!

Våran 10 dagars son vill sova i vår säng. Det är mysigt, men tänk om vi råkar rulla på honom?
    Hur gör ni andra?
    Visst finns det väl en slags madrass som går upp på sidorna som är till för att lägga i föräldrarnas säng?!

• Svar på tråden Rädd att rulla på bebis i våran säng..!!
  • Tygtiiger

Om du har mjuklift till barnvagnen så lägg den insatsen i sängen. Men det är YTTERST ovanligt att man rullar på sina barn om man inte har druckit eller tagit andra droger.

Annars kan du kanske sätta en barnvagn eller en spjälsäng kloss an mot er säng så att någon av er kan ha handen på bebisen. Det finns ju barnsängar som man kan skruva fast i sin egen säng också!

• juzze

Det finns något som heter baby nest, som är som en slags "säng" med decimeterhöga kanter (fast ingen kant längst ner, utan bara formad som ett U) och en tunn madrass, som är till för att lägga i sängen. Den kan också användas som resesäng. En sån investerade vi i när vi var oroliga för att rulla på vår kille.

• juzze

Eller om det heter snuggle nest.. hmm, kommer inte riktigt ihåg. Men hursomhelst så köpte vi det på babyproffsen. Kostar en 5-hundring.

• ekorren

eller så kan du lägga bebisen långt upp i sängen nära väggen och själv ligga lite längre ner, så gjorde vi ett tag fungerade jätte bra, förutom att hon sparkade till mig i ansiktet lite då och då! :)

• maskoten

Ett tag i början så hade vi vår lille plutt i en kattkorg (79 kr) från Ikea (Med en gosig filt förstås) Lite billigare än Snuggle nest... http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30106830 Sen när han ville amma ofta så blev det så att han fick ligga tätt intill mig, vi ligger mage mot mage, fortfarande. Han blir 7 månader imorgon.
    Jag har aldrig varit orolig att lägga mig på honom.

Grattis till den lille!

♥ Mamma till Max ♥
  • albolini

Vi köpte ett snuggle nest innan vi fick vår första son, men det tyckte han var ett stort skämt (kroppskontakt skulle det vara).

• vilsen

Man rullar inte på barnen om man inte är påverkad av mediciner eller alkohol.

• fenomen

Säger som dom andra. Ingen fara att du ska rulla på honom. Jag trodde också det i början när vi hade vår lilla dotter i sängen emellan oss men det visade sig att det gick hur bra som helst.

Mamma till Selina född i v 40+3 070829
  • antonias mamma
    Smurfanna skrev 2008-03-22 18:01:50 följande:
    Våran 10 dagars son vill sova i vår säng. Det är mysigt, men tänk om vi råkar rulla på honom? Hur gör ni andra?Visst finns det väl en slags madrass som går upp på sidorna som är till för att lägga i föräldrarnas säng?!
    En 10 dagar gammal bebis "vill" ingenting ännu. Han gör som han blir lärd :) Själv rekommenderar jag inte samsovning av flera olika skäl. Jag tycker det känns tryggare att ha babyn i egen säng bredvid min egen.
  • albolini

En bebis som sover nöjt tillsammans med föräldrarna men gnäller när den ligger ensam, den tycker jag uttrycker vilja på sitt sätt.

• Casper2004

jag skulle aldrig våga ha en bebis i våran säng..min sambo har nästan rullat över katterna flera gånger...om du vill ha bebisen när dig dra spjälsängen eller vaggan nära eran säng istället...

Casper 4 år och bebis i magen bf 080615
  • Nynne
    antonias mamma skrev 2008-03-23 20:53:27 följande:
    En 10 dagar gammal bebis "vill" ingenting ännu. Han gör som han blir lärd :) Själv rekommenderar jag inte samsovning av flera olika skäl. Jag tycker det känns tryggare att ha babyn i egen säng bredvid min egen.
    Hon menar nog att spädbarnet har ett närhetsbehov som, jo faktiskt, han fötts med. Det är så djuriskt som det kan bli, väldigt naturligt och såklart något han vill även han inte har en åsikt som han kan berätta om.

Jag tycker absolut att du ska ha honom nära, att ta fysiskt avstånd från barn vid tidig ålder tror jag man förlorar på i längden. Närhet ger trygga barn.
  • Smurfanna

Jag köpte en sådan säng som man har bredvid sin egna som är öppen mot mitt håll. Vad underbart, kan verkligen rekommenderas. Jag ligger och vyssar honom och vi har kontakt.

• PID

Vi har samsovit sedan dag 1 med vår lilla och det är underbart. Om ni är rädda för att rulla på er bebis så lägg h*n högt upp, mellan era huvud, så finns det ju igen risk att ni rulla över :)

Sov så gott med er lilla älsklig!

Svar på tråden Rädd att rulla på bebis i våran säng..!!