• pisces74

Min dotter har brutit armen..... :-(

Hon är bara 15 månader...

Min sambo blev inlagd på sjukhuset i onsdags och på kvällen lade jag våran dotter i våran säng, bullade upp med kuddar och täcke som jag brukar. Vanligtvis söver vi henne i sin säng på kvällen och när hon vaknar på natten eller morgonkvisten så bär vi in henne till oss.

Jag vaknade strax före fem av att hon skrek och blodet isade i mig när jag såg att hon ramlat ner från sängen! Hon låg med ansiktet ner i golvet och skrek.....
    Jag tog upp henne försiktigt och höll henne tätt intill mig medan jag vyssade och tröstade. Hon bara skrek.... Inga synliga huvudskador, jag pustade ut, men hängde inte vänster arm onaturligt stilla? Jag blev livrädd igen! Ville inte känna på den utan avvaktade några minuter och tillslut avtog hennes förtvivlade gråt. Hon kramade mitt öra med sin högra lilla hand och i normala fall hade den vänstra gjort likadant. Så gör hon alltid när hon är ledsen eller trött. Men den hängde bara. Jag ringde akuten, packade det nödvändigaste, och medan jag gjorde det så satt hon nöjd i sin matstol och tittade på teletubbies. Hon verkade inte ha ont hela tiden.
    Vi åkte in de sju milen till Västerås och jag försökte dölja min darrande röst när jag sjöng för henne under resan. Vi har bytt bil och denna bilen har airbag fram, så hon sitter bak. Det är första gången jag åker själv med henne så långt på det viset.
    Men det gick bra.

Vi kom fram och hon hade inte gråtit någonting under resan - skönt!!
    En doktor kände igenom armen och precis under axeln visade hon tydligt hur ont det gjorde, stackarn....... Det är så hemskt att höra och se sitt barn gråta så hjärtskärande utan att man kan göra något åt det just då, och veta att JAG med min oaktsamhet är orsaken till hennes lidande!
    Röntgen var hemsk. Hon skulle ligga på bordet i ett stilla läge och hon var helt panikslagen... tre bilder tog de. Tillslut fick jag hålla om henne igen och hon blev lugn direkt, pekade på lampan..... *Ler*
    Bilderna visade att hon hade en fraktur på överarmen precis under axeln. Jag hade hoppats på att hon sträckt sig eller nåt.... men hon hade verkligen brutit armen.
    Hon fick armen i en mitella och doktorn försäkrade hur bra läkkött barn har, "detta är fixat på nolltid!" "Man kan inte misslyckas med frakturer hos så här små barn" 
    Två veckor skulle det ta innan den läkt.
    Hur skulle hon klara det här nu då? Jag var så orolig, men höll ihop så gott jag kunde. Skuldkänslorna gnagde sig in.

Samma eftermiddag ringde de från akuten och sa att jag skulle strunta i att använda mitellan. Den kunde orsaka mer skada än nytta om hon skulle råkat fastna eller trassla in sig i den. Så nu är hon utan.
    Efter Medea somnat på kvällen brakade det lös, fick psykbryt och bara tjöt. Hela kvällen. Min sambo hade åkt in på operation och jag hade inte fått höra någonting ifrån han varken just innan eller på hela kvällen. Orolig för honom och totalt förkrossad över min stackars dotter.

Men idag känns det mycket bättre. Sambon är kvar på sjukan, men Medea är helt makalös!! Hon bara accepterar att hon inte kan använda sig av armen som hon kunde förrut, utan hon har till o med hittat andra sätt att ta sig fram på. (Hon går inte än utan hjälp.)

Ville bara skriva av mig... om det är någon som orkat läsa ända hit - tack för att ni lyssnat!

Kram! "Världens sämsta OCH bästa mamma"

(¯`°?.¸ ღ♥ m e d e a ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Min dotter har brutit armen..... :-(
  • viseversa

det är inte ditt fel.barn gör illa sig.Min dotter har ramlat från sängen minst tre gånger.Man känner sån skuld men det är sånt som händer.och om två veckor är det ju läkt och hon kommer inte minnas det heller.

• Vispgrädde

Det kan hända den bästa! Må int dåligt över det. Ta hand om lillan istället:) Kram.

• Novus

Får nästan lite panik själv när jag läser ditt inlägg. Det är hemskt att vara i den situtionen. Sonen sov hos mig en gång och jag hade verkligen lagt upp stora murar av kuddar och täcken. Men han ramlade ner iaf. Han fick då en lättare hjärnskakning. Han var då ca 8-9 månader.

Och en gång var jag i hallen med honom. Såg hans syster (då 2½) klättra upp på fåtöljen. Sprang dit direkt och när hon ramlade över kanten (högst upp på ryggen) gick det som i slomotion. Jag får tag i henne precis när hon slår i golvet.
    Hon slutade oxå gråta efter ett tag. Men när hon började gny och verkade ha ont senare på kvällen sa jag direkt till min man att det måste vara något. Vår dottern är sån att hon gråter aldrig länge.
    Det visade sig att armbågsleden gått ur led Det gör så ont i en själv att man nästan börjar gråta.
    Hon gillade heller inte röntgen. Tillslut sa hon till oss med tårar i ögonen att "jag vill åka hem. Jag har inte ont längre"

• MaddeMamman

styrkekramar till dig.
    min äldsta bröt armen när hon var 4 år och både hon och lillasyster har fått armbågen ur led vid flera tillfällen... första gången lillasyster fick armen ur led var hon bara 6-7mån. jag klippte sönder en mössa, med hål på toppen för huvudet o ett hål för den friska armen så höll mössan den onda armen på plats.

Tandkräm på min spegel.
  • S vali s

Du är absolut inte världens sämsta mamma, en olycka händer så lätt man kan inte gardera sig mot dessa då skulle man vara tuvngen att leva i ett madrasserat rum och hur kul skulle dte vara

Min äldsta dotter bört armen när hon precis hade fyllt två år - ett ögonblicks verk så var olyckan framme
    Två dagar tidigare hade hon i ett obevakat ögonblick hoppat o busat i vår säng, hamnat lite utanför sängkanten och slog huvudet i elementet med följd att vi var tvugna att åka in till akuten och limma såret.
    Två besök pga av olyckor inom loppet av två dygn
    Läkaren på barnakuten gav mig en uppmuntrande klapp på axeln och sa att sånt händer även den bästa mamman

Hoppas din dotter slipper att ha alltför ont och att det läker ihop snart samt att din man kommer hem snart *kram*

Den late får brått när det blir kväll
  • miababia

håller med de andra, olyckor händer så är det bara, även om man så står 2 cm från dem. De är tåliga små saker och klarar mycket.

• Coca cola light

Skickar en stor varm kram till dig och din familj. Vad duktig du var som ändå kunde visa sådant lugn inför din dotter. Hoppas att ni mår bättre snart.

• Bellabimba

Oh, nej, vilken otur!

De flesta har väl ialla fall några gånger haft sitt barn i sängen som du beskriver, och visst händer det att de ramlar ur men inte tror man ju att de ska bryta armen!

Stackars er, men barnen är tuffare än vad vi föräldrar är, det är vi som lider mest!

Jag slog mig ofta när jag var liten och mina föräldrar blev helt förstörda men mig bekom det inte särskilt mycket. Låter otäckt med bruten arm, men förmodligen lider de lika mycket av en öroninflammation!

• Maria med 3

Det händer den bäste och det var ju bra att det faktiskt "bara" var en bruten arm. Det är ju nåt de kan fixa.
    Min näst äldsta ville inte ta av sig overallen sjäv (fastän han kunde, var väl dryga 3 år eller nåt). Jag sa åt honom att det fick han minsann fixa för det visste jag att han kunde och gick in coh började med maten. Han lyckades halvkrängla sig ur overallen lagom så armarna låses fast (den var nerdragen till armbågarna nrä jag kom ut i hallen) så ramlar han framlänges ner i klinkersgolvet och slår en tand lös. En av 2 tänder han slagit i nåt år tidigare så de har blivit lite grå. Nu var det bara åka till tandläkaren dagen efter och dra ut den. Hade jag hjälpt honom hade den kunnat få sitta tills de permanenta tänderna hade kommit.

• MaddeMamman

barn är så anpassningsbara, de verkar acceptera bandage o gips hur lätt som helst. min ena dotter blev träffad av en nyårsraket för 2år sedan. Hon hade inte ont av såret hemma men när vi skulle byta bandage på kirurgen det gjordes var 3:e dag i 2mån

Tandkräm på min spegel.
  • MaddeMamman

Bild i mitt galleri

Tandkräm på min spegel.
  • pisces74

Tack alla ni goa för era snälla ord! Och visst har ni rätt, en olycka händer så lätt... Men jag tar ändå på mig skulden till denna olyckan. Och jag är så glad över att det "bara" blev en bruten arm! Tack ni som delat med er om era barns olyckor!
    Oj vad hemskt det där lät! Men ni fattar....

• Teskedsmamman

Olyckor händer och KOMMER att hända! Ta hand om henne så gott du kan nu och gör ditt bästa att - i normal omfattning - minimera skaderisker i framtiden. Ingen - absolut INGEN - kan helt skydda sitt barn från olyckor!!

Man blir inte en "världens sämsta mamma" för en sådan sak... man är världens bästa för man gjorde sitt bästa att undvika olyckan...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Lise

Stackars er! Gissar att de 7 milen till akuten kändes jättelånga, ännu längre än de är!
    Skönt att ni fick veta att det kommer läka bra....

• Knyttet88

Förstår precis hur du känner och skickar en kram till dig =)
    Och du är verkligen inte världens sämsta mamma. Jag tycker att det är strongt gjort av dig att berätta och prata om det, för det är det inte alls många som vågar just pga att bli "stämplad" som en dålig mamma. Min lilla flicka klättrade upp för trappan när jag tömde diskmaskinen och ramlade ner 5 trappsteg ner på ett helgjutet golv och hon var 7,5 mån. Hon klarade sig utan en skråma men jäklar vad dåligt jag mådde som just då tyckte att det var viktigare att tömma disken när hon inte var i närheten än att ha ögonen på var hon var. Trappgrinden kom på plats samma dag...........men det dåliga samvetet gnager ännu ett tag framöver kanske just av rädslan för vad som egentligen kunde hänt.Kram på dej och din lilla docka!!!!!!

• pisces74
    Teskedsmamman skrev 2008-03-22 22:12:57 följande:
    Olyckor händer och KOMMER att hända! Ta hand om henne så gott du kan nu och gör ditt bästa att - i normal omfattning - minimera skaderisker i framtiden. Ingen - absolut INGEN - kan helt skydda sitt barn från olyckor!!Man blir inte en "världens sämsta mamma" för en sådan sak... man är världens bästa för man gjorde sitt bästa att undvika olyckan...
    Ja, nu kommer jag nog bli mer vaksam och ta skaderiskerna på större allvar. Så jag kanske förhindrar värre skador på så sätt i framtiden.
  • pisces74
    Tage07 skrev 2008-03-22 22:16:36 följande:
    Stackars er! Gissar att de 7 milen till akuten kändes jättelånga, ännu längre än de är! Skönt att ni fick veta att det kommer läka bra....
    Uuuj vad många långa mil det var! Tack för omtanken!
  • pisces74
    Knyttet88 skrev 2008-03-22 22:33:26 följande:
    Förstår precis hur du känner och skickar en kram till dig =)Och du är verkligen inte världens sämsta mamma. Jag tycker att det är strongt gjort av dig att berätta och prata om det, för det är det inte alls många som vågar just pga att bli "stämplad" som en dålig mamma. Min lilla flicka klättrade upp för trappan när jag tömde diskmaskinen och ramlade ner 5 trappsteg ner på ett helgjutet golv och hon var 7,5 mån. Hon klarade sig utan en skråma men jäklar vad dåligt jag mådde som just då tyckte att det var viktigare att tömma disken när hon inte var i närheten än att ha ögonen på var hon var. Trappgrinden kom på plats samma dag...........men det dåliga samvetet gnager ännu ett tag framöver kanske just av rädslan för vad som egentligen kunde hänt.Kram på dej och din lilla docka!!!!!!
    Och jag har gjort precis som du många gånger, och det har inte hänt något....
    Håller med, den där känslan "tänk om" kan vara riktigt ruggig!!
    Tack för ditt inlägg och jag kramar dig tillbaka!

Hm... jag trodde faktistk jag skulle få några negativa kommentarer... 
    Ni som skrivit har varit så goa! Kram till er!
    Gonatt gonatt
  • Bellabimba

Inatt lät jag inte min lille kille sova med kuddar som "mur" som han får ibland, utan sköt in sängen intill väggen så att han definítift inte kunde ramla ur!

Lät så läskigt med bruten arm...

Svar på tråden Min dotter har brutit armen..... :-(