• Bebbe2006

Svenskalärare eller Svensklärare?

Vad kallar du lärare som lär ut vårt vackra språk?

• Svar på tråden Svenskalärare eller Svensklärare?
  • dålli

svensklärare fick jag lära mig är korrekt när jag gick i skolan. :)

• mintchocolate

I tv-serien Andra Avenyn sa rektorn på skolan att man kunde säga både och, men hon är ju inte rektor på riktigt så jag vet inte
    Tänkte bara att manusförfattarna kanske hade tagit reda på det innan de la in den repliken åt henne.

• Bebbe2006

Jag röstar på svenskalärare faktiskt, eftersom de lär ut svenska. De låter ju mest logiskt så.

Dock vet jag att många hävdar att svensklärare är det rätta uttrycket, och det kanske är så.

• fruis

Jag hävdar att det heter svensklärare enligt grammatiska regler men nog slarvar jag ibland och säger svenskalärare. Skulle dock aldrig skriva det utan i skrift är det konsekvent svensklärare som gäller. Eller tysklärare, fransklärare eller vad som nu är aktuellt. Däremot inte tysk lärare

• Bekali

det ska väl vara svensklärare men jag tycker det borde heta svenskalärare eftersom svenska är språket och svensk är nationaliteten... hrmf... dilemma så när barn får turkiska i hemspråk så kallar man läraren för turklärare?! hehehe.... eller grekiska blir då greklärare... eheeee

Svar på tråden Svenskalärare eller Svensklärare?