• mamma i england

Grind till barnets sovrumsdorr?

Hej alla!

Har i England ar det ganska vanligt att man har en grind (av samma slag som en del har vid trappan) vid barnets sovrumsdorr av 2 anledningar:
    1. sa barnet inte kan ga ut ur sitt rum och vandra runt mitt i natten (alltsa av sakerhets-skal)
    men ocksa:
    2. for att barnet inte ska kunna komma in till foraldrarnas sovrum mitt i natten.

Vi har inte grind vid var 3-ariga sons sovrum. Det skulle kannas som att vi "laser in" honom da.

Tankte bara hora vad era erfarenheter ar att folk gor i Sverige?

• Svar på tråden Grind till barnets sovrumsdorr?
  • Challe N

Har aldrig hört nån som har det. Vill hellre att barnen kommer in till oss än står inlåsta och är ledsna på sitt rum på natten!

• Meus Veritas

nä usch det skulle jag inte vilja ha, heldre att han kan komma in till oss mitt i natten än att behöva vara inlåst på sitt rum, då får man väl spärra av andra områden i huset/lägenheten istället om man är rädd för att barnet ska upp o vandra om natten.

Albin vackraste 3 februari 2007
  • oktobergroda

Jag har hört talas om det, och det är klart, har man barn som vaknar på natten och vill leka, så kan det ju vara en fördel med att ha grind. Detta beror ju helt på om barnen vill till föräldrarnas säng eller inte. Men jag är inte helt emot grind vid dörren. Men det beror ju helt på hur läget ser ut.

• Pysselgalningen

Vi har som en gång intill sovrummen och planerar att sätta en grind där av säkerhetsskäl sen när dottern får egen säng i sovrummet sitt.
    Hade vi itne haft det så skulle vi nog satt en i dörren istället, mycket pga dottern är supertyst av sig och vi sover hårt. Så jag vill inte att hon lallar runt fritt utan att vi vaknar.

• SaramedM

Låter ju helt sjukt!

Stänga in barnet nattetid för att få vara ifred, hemsk syn på barn och barns behov

• Flytning

det låter väl okej för det är ändå en säkerhetsrisk att inte ha det. Jag utgår från att man som förälder vaknar om ens barn står vid grinden och gråter.

• Miim

Håller med alla föregående att en grind på barnets rum inte alls känns rätt. Vi har alla sovrum på övervåningen så det är naturligt för oss att stänga grinden till trappen - sen får sonen springa fritt...

• SaramedM
    Flytning skrev 2008-03-23 10:21:11 följande:
    det låter väl okej för det är ändå en säkerhetsrisk att inte ha det. Jag utgår från att man som förälder vaknar om ens barn står vid grinden och gråter.
    Hur kan det vara en säkerhetsrisk i ens hem så till den milda grad att man måste låsa in barnen?
    Då skulle jag nog se över hur man har det hemma....
  • Challe N

Jag kan ju förstå om man har en trappa precis utanför barnets rum att det kan vara farligt, men då är det ju bättre att sätta en grind i trappan!

• Flytning
    SaramedM skrev 2008-03-23 11:41:14 följande:
    Flytning skrev 2008-03-23 10:21:11 följande:
    Hur kan det vara en säkerhetsrisk i ens hem så till den milda grad att man måste låsa in barnen?Då skulle jag nog se över hur man har det hemma....
    Nej vi har det inte så farligt hemma men det är väl inte ovanligt att man vill ha lite koll på sina ungar vilket man inte har när man ligger och sover...
Svar på tråden Grind till barnets sovrumsdorr?