• mamma i england

Grind till barnets sovrumsdorr?

Hej alla!

Har i England ar det ganska vanligt att man har en grind (av samma slag som en del har vid trappan) vid barnets sovrumsdorr av 2 anledningar:
    1. sa barnet inte kan ga ut ur sitt rum och vandra runt mitt i natten (alltsa av sakerhets-skal)
    men ocksa:
    2. for att barnet inte ska kunna komma in till foraldrarnas sovrum mitt i natten.

Vi har inte grind vid var 3-ariga sons sovrum. Det skulle kannas som att vi "laser in" honom da.

Tankte bara hora vad era erfarenheter ar att folk gor i Sverige?

• Svar på tråden Grind till barnets sovrumsdorr?
  • MalinEddie

Hemskt att låsa in barnen så. Föräldrar verkar ha sånt behov av att allt ska va som det va innan de fick barn. Om barnen är ledset eller har en mardröm till exempel vill man inte trösta då?

• SaramedM
    Flytning skrev 2008-03-23 13:14:04 följande:
    Nej vi har det inte så farligt hemma men det är väl inte ovanligt att man vill ha lite koll på sina ungar vilket man inte har när man ligger och sover...
    Så då låser man in dom?
    Då får man faktiskt lägga sovrummen närare varandra eller låta barnet sova hos föräldrarna
    Det är ALDRIG ok att låsa in barn!

jag har bra koll på M men vi samsover ju iofs också.
    men låsa in? nej då har man problem om man anser att det är lösningen
  • Flytning
    SaramedM skrev 2008-03-23 14:02:25 följande:
    Flytning skrev 2008-03-23 13:14:04 följande:
    Så då låser man in dom?Då får man faktiskt lägga sovrummen närare varandra eller låta barnet sova hos föräldrarnaDet är ALDRIG ok att låsa in barn!jag har bra koll på M men vi samsover ju iofs också.men låsa in? nej då har man problem om man anser att det är lösningen
    Jag tycker att det är okej i ett säkerhetssyfte, men står barnet mitt i natten och vill ut så kan man ju absolut inte ignorera det. Men det är väl självklart?
    Personligen hade jag hellre satt grinden vid trappen men jag tycker inte att det är superallvarligt när vissa väljer att sätta den vid barnets dörr istället om det finns skäl till det.
    Varför är det så farligt att stänga en grind om man ändå tar upp barnet ifall det vill ut?
  • SaramedM
    Flytning skrev 2008-03-23 14:15:27 följande:
    Jag tycker att det är okej i ett säkerhetssyfte, men står barnet mitt i natten och vill ut så kan man ju absolut inte ignorera det. Men det är väl självklart?Personligen hade jag hellre satt grinden vid trappen men jag tycker inte att det är superallvarligt när vissa väljer att sätta den vid barnets dörr istället om det finns skäl till det.Varför är det så farligt att stänga en grind om man ändå tar upp barnet ifall det vill ut?
    För att hela tanken är att man låser in barnet! Det märker barnet av
    Ponera att det händer nått allvarligt, en brand och föräldrarna inte vaknar men barnet gör det....
  • Flytning
    SaramedM skrev 2008-03-23 14:36:34 följande:
    Flytning skrev 2008-03-23 14:15:27 följande:
    För att hela tanken är att man låser in barnet! Det märker barnet avPonera att det händer nått allvarligt, en brand och föräldrarna inte vaknar men barnet gör det....
    Men jag brukar inte sitta och ponera att det börjar brinna och sånt. Då kan man ju tillslut inte göra nånting.
  • SaramedM
    Flytning skrev 2008-03-23 14:40:55 följande:
    Men jag brukar inte sitta och ponera att det börjar brinna och sånt. Då kan man ju tillslut inte göra nånting.
    Nej det brukar inte jag heller, men att låsa in barn!
    Hur kan man tycka att det är ok av något skäl? Desutom utgör det en säkerthetsrisk eftersom barnet inte kan ta sig ut ur rummet.

Jag sitter inte i bilen och tänker på att vi kan krocka heller, men jag använder ändå bälte
  • MiLuna

skulle aldrig falla mig in att sätta in en grind vid sonens sovrum!!! vill han komma till mig så får han komma när han vill!!

• Flytning
    SaramedM skrev 2008-03-23 14:43:09 följande:
    Flytning skrev 2008-03-23 14:40:55 följande:
    Nej det brukar inte jag heller, men att låsa in barn!Hur kan man tycka att det är ok av något skäl? Desutom utgör det en säkerthetsrisk eftersom barnet inte kan ta sig ut ur rummet.Jag sitter inte i bilen och tänker på att vi kan krocka heller, men jag använder ändå bälte
    Du får det att låta så hemskt när du skriver att man låser in barn. Jag ser det inte direkt så. Jag ser det inte heller som att man låser in barn när man lägger dom i en spjälsäng trots att de inte kan ta sig ut ifrån den, förstår du? För mig betyder låsa in när man stänger en dörr och låser den och det behöver jag ju inte ens nämna att jag tycker är fruktansvärt...?
  • SaramedM
    Flytning skrev 2008-03-23 14:50:44 följande:
    Du får det att låta så hemskt när du skriver att man låser in barn. Jag ser det inte direkt så. Jag ser det inte heller som att man låser in barn när man lägger dom i en spjälsäng trots att de inte kan ta sig ut ifrån den, förstår du? För mig betyder låsa in när man stänger en dörr och låser den och det behöver jag ju inte ens nämna att jag tycker är fruktansvärt...?
    Att lägga barnet i sin säng, stänga en grind så barnet inte tar sig ur rummet är att låsa in.
    Jag tycker att det är precis lika illa som att stänga dörren och låsa. För barnet är det samma upplevelse om det vaknar och inte kan ta sig ut.
  • Flytning
    SaramedM skrev 2008-03-23 14:53:22 följande:
    Flytning skrev 2008-03-23 14:50:44 följande:
    Att lägga barnet i sin säng, stänga en grind så barnet inte tar sig ur rummet är att låsa in.Jag tycker att det är precis lika illa som att stänga dörren och låsa. För barnet är det samma upplevelse om det vaknar och inte kan ta sig ut.
    Tror inte det... Mina barn skulle iaf inte uppleva det lika hemskt att jag stängde en grind som att jag skulle låsa in dom med stängd dörr.
  • SaramedM
    Flytning skrev 2008-03-23 14:58:06 följande:
    Tror inte det... Mina barn skulle iaf inte uppleva det lika hemskt att jag stängde en grind som att jag skulle låsa in dom med stängd dörr.
    Så äve mitt i natten när de vaknar så skulle de inte tycka det?

Ja vad vet jag, jag stänger aldrig in M någonstans
  • Flytning
    SaramedM skrev 2008-03-23 15:05:13 följande:
    Flytning skrev 2008-03-23 14:58:06 följande:
    Så äve mitt i natten när de vaknar så skulle de inte tycka det?Ja vad vet jag, jag stänger aldrig in M någonstans
    Jag skulle ju ta upp dom om de stod vid grinden. Nu har jag inga grindar men däremot kan jag lägga mitt yngsta barn i spjälsäng ibland. Den kan hon inte ta sig ur ifrån. Tror inte hon upplever det så hemskt.
Svar på tråden Grind till barnets sovrumsdorr?