• Sabinita

Någon som ätit gravad lax trots att man är gravid?

Igår när det var påskafton så tänkte jag att jag skulle ta en macka med två bitar gravad lax (små bitar) men idag har jag världens ångest? Någon som också gjort det eller ätit något annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-23 12:22
    Tack för alla svar Det är verkligen sant som det sägs att man snabbt får svar när man har en fråga. Men grejen är den att jag förlorade mitt första barn (ej pga något jag åt) så därför är jag super nojjig. Men jag älskar mat

• Svar på tråden Någon som ätit gravad lax trots att man är gravid?
  • La Lola

Gravad lax är ok om den är nygjord.

//Gordon Ramsay är min idol
  • evaviola

Ja, jag gjorde det. Åt det mesta under min graviditet.

• Spartacus

jajamensan!

jag har inte förbjudit något i matväg,
    men har såklart nolltolerans vad gällande alkohol och tobak!

listeria är en väldigt ovanlig sjukdom
    och dessutom så syns det på köttet om det är smittat...

är det fräscht, bra förpackat och har långt bäst före-datum så känner åtminstonde JAG mig trygg..

• enele

Jag har smakat på gravad lax under graviditeten. Under första graviditeten var jag jättenojjig för allt, under andra graviditeten var jag mer avslappnad och nu så är jag inte fullt så nojjig längre.

• Smilla96

Man kan äta istortsett allt när man är gravid bara man inte äter för mycket tex varje dag. Jag åt allt när jag var gravid men bara lite av det "farliga" tex ostar osv. Vill man vara hysterisk och inte äta allt så kan man va det men det blir mest jobbigt för en själv. Vi har ju ett väldigt bra ord i svenskan: Lagom, lagom av allt är bäst

• Sabinita
    Svar på #3
    Jaha okej Jo jag vet att ju att listeria är ovanlig sjukdom. Men jag har förlorat ett barn en gång och jag vill ju slå mig själv för att jag åt dem där små bitarna.
  • Sabinita
    Svar på #6
    Ja du har rätt.. Men jag är en lite nojjig person, därför var det dumt att jag åt det där.
  • Birgitta2

De enda fiskarna som en gravid helt skall undvika är gös och gädda. I övrigt kan du äta fisk. Men dagens fisk skall man överhuvudtaget inte vråläta av. Två gånger i veckan räcker, och vill man ha i sig omega 3 är det helt ok att ta tillskott av det från hälsokostaffären.

• La Lola
    Birgitta2 skrev 2008-03-23 12:22:14 följande:
    De enda fiskarna som en gravid helt skall undvika är gös och gädda. I övrigt kan du äta fisk. Men dagens fisk skall man överhuvudtaget inte vråläta av. Två gånger i veckan räcker, och vill man ha i sig omega 3 är det helt ok att ta tillskott av det från hälsokostaffären.
    Varför säger Livsmedelsverket annat då?

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    //Gordon Ramsay är min idol
Svar på tråden Någon som ätit gravad lax trots att man är gravid?