Inlägg från: Småkottarna |Visa alla inlägg
  • Småkottarna

Disken blir inte ren i maskinen !!

Min 2 månader gamla bänkdiskmskin har slutat diska rent. Det spelar ingen roll hur lätt smutsig disken är, den blir inte ren. Till och med flåt på en talrik som man egentligen bara kan skölja bort under kranen sitter kvar efter maskinen är färdig.

Jag har bytt från euroshoppers billigaste maskindiskmedel till Yes powerdrops och dom nya löser den inte ens upp utan den delar sig och sen ligger den kvar i grovsilen i botten på maskinen när den är klar.

Har aldrig haft diskmaskin förr så jag vet inte vad som är felet. Någon kunnig som har lust att hjälpa mig?

• Svar på tråden Disken blir inte ren i maskinen !!
  • Småkottarna
    LAV0LINA skrev 2008-03-23 15:52:30 följande:
    Det är inte så att det blir för mycket diskmedel för den lilla diskmaskinen kanske?En yes powerdrop ska väl klara en vanlig stor maskin...
    Hmm.. jag tror inte det, för dessa är inte mycket större än de jag hade från euroshopper från början och då var det aldrig några problem. Dessa går ju inte heller att dela eftersom det är någon slags plast runt.
  • Småkottarna
    Countryfreak skrev 2008-03-23 15:54:00 följande:
    Det kan vara stopp i silen i  botten man måste rensa den ibland så det e bara att öppna och göra rent..
    Jag har i botten en ganska stor stålsil, och mitt i denna en mindre djup sil som man kan ta bort. Det sitter ingenting i någon av dom. Ska man komma in under den stora stålsilen?
  • Småkottarna
    Snorkis skrev 2008-03-23 15:56:19 följande:
    Yes power drops ska inte användas i bänkdiskmaskin! Detta enligt tillverkaren av Yes! Den hinner inte lösas upp och få effekt...
    Inte? Det står ingenting alls om det på förpackningen!
  • Småkottarna
    mammatalman skrev 2008-03-23 15:55:52 följande:
    det finns rengöringstabletter från YES (tror jag) kör en sån i tom maskin på högvärme.
    Tack för tipset! Det ska jag kolla efter!
  • Småkottarna

Glömde skriva innan, jag använder till och med det hårdaste programmet som egentligen är för grytor osv, för glas o tallrikar o bestick, men det hjälper inte heller.

• Småkottarna
    Puss och Kram skrev 2008-03-23 15:57:36 följande:
    Sådär blev vår maskin efter 2år och felet då var programmverket, den slutade spola varmt vatten..., kan det vara ett sådant fel? Om den bara är 2månader så tycks det vara ett fall för reklamation... men kör ett programm och kolla om vattnet är varm mitt under pågånde programm.
    När jag öppnar luckan direkt efter den är klar kommer det ut massor med varmkuft och disken är skållhet så där är nog inte problemet.
  • Småkottarna
    sannispannisen skrev 2008-03-23 15:58:10 följande:
    dåligt att det inte står nåt.har du en "dyr" maskin eller köpte du en billig?
    Nej den var dyr, dryga 5000. Digital från elektrolux.
  • Småkottarna
    sannispannisen skrev 2008-03-23 16:00:14 följande:
    oj då! ja det var verkligen dyrt!många ligger ju runt 2500-3000då borde den j verkligen funka bra!
    Ja det var det, jag föll för det digitala och jag har varit otroligt nöjd med den tills nu för någon vecka sedan då den inte längre gör rent disken.
  • Småkottarna
    BellaMaxi skrev 2008-03-23 16:00:53 följande:
    När vår diskmaskin blir sådär så är det saltet som måste fyllas på, har du kollat det?
    Ah, det kan jag ju passa på att fråga om! När jag köpte den så köpte jag salt till maskinen, och när jag skulle fylla på det så hittad jag ingenting över huvud taget på maskinen eller i bruksanvisningen om salt. Jag förmodade att eftersom den är så ny kanske den inte behöver salt? Eftersom att det inte står någonting alls någonstans om det? Kan det var så eller måste alla ha salt, även nyare nu?
Svar på tråden Disken blir inte ren i maskinen !!