• Poppy Lee

Trombyl utskrivet endast efter 3 mf?

Jazzy: var det svårt att få det utskrivet? Jag vill testa med Trombyl nästa gång, men den läkare jag träffade vid mitt senaste missfall (v 18) verkade inte vara pigg på det, hon påstod att det främst var de som fått havandeskapsförgiftning som behövde det. Låter mycket mysko och knäppt tycker jag eftersom man läser om många som fått flera tidiga mf som fått hjälp av Trombyl.

Vet ni om det kan ha effekt även vid sena missfall, eller är det främst vid tidiga missfall det kan vara till hjälp? Har nämligen haft två sena missfall och har ingen lust att drabbas av det igen.

• Poppy Lee

Jag bor i Uppsala. Akademiska sjukhuset här verkar inte vara särskilt intresserade av att hjälpa mig, utan man får tjata sig till det mesta. Men nu idag har jag - jippie! - fått tid hos Lucinakliniken i Sthlm. Egentligen tar de inte in nya patienter, men de tyckte synd om mig så nu ska jag få komma dit på utredning. Förhoppningsvis kan jag få Trombyl till nästa grav.

• Poppy Lee

Usch vad tråkigt med alla dessa missfall, beklagar verkligen alla er/oss som drabbas.

Ova, gav läkaren dig Trombyl utan att ha tagit några prover? Jag menar, eftersom du ska få utredning först nu.

• Poppy Lee

Saki: jag tror att man kan behöva Trombyl om man har någon autoimmun sjukdom också. Det är därför jag misstänker att jag behöver det, jag har nämligen struma och äter Levaxin för detta. Det tycks finnas något slags samband mellan autoimmuna sjukdomar och mf som kan avhjälpas med blodförtunnande.

Exempel på autoimmuna sjukdomar: struma, ms, diabetes, reumatism, Crohns sjukdom, vitiligo, alopecia (håravfall) m.fl.!

• Poppy Lee

Saki: Jag tror helt klart att det finns ett samband mellan sköldkörtelvärdena och missfall, det tycks i synnerhet ha att göra med lite senare missfall (dvs ej sådana som sker i v 5-6 och som har att göra med att ägget inte fäster ordentligt). J

ag har ursprungligen giftstruma precis som du, är opererad för detta och måste nu äta Levaxin resten av livet.

Autoimmuna sjukdomar som vår tycks få kroppen att tro att graviditeten är en sjukdom, det egna immunförsvaret attackerar graviditeten och det kan bli missfall. Med blodförtunnande medicin kan den här reaktionen hävas.

Nu ska jag på privat missfallsutredning nästa vecka där de ska kolla upp mig ordentligt med massor av prover, bl a ett som har att göra med mitt immunförsvar, men även om jag inte hade fått tid för utredning hade jag HELT KLART testat att självmedicinera med 1/3 barnalbyl (motsvarar trombyl) nästa graviditet.

Hoppas att du får struman under kontroll och kan starta verkstaden snart!

Svar på tråden Trombyl utskrivet endast efter 3 mf?