Edenshage skrev 2008-03-28 09:41:23 följande:
Åh, vilket underbart bröd! Jag provade igår och blev överförtjust! Och så lätt som det var kan man ju njuta av nybakat bröd varje frukost. Min son, som jag annars måste truga i mackor, och inte ens då äter han en hel. Han slukade 2 1/2 smörgås utan att blinka och sa: Mmmm mamma gott! (2 1/2 år)påminner mig lite om siktkaka i konsistens.. något som jag längtat efter. Har du förslag på olika kryddor/smaker som du provat?
Så kul du gillade det, o inte minst sonen! O du har rätt om siktkaka, har funderat så på vad brödet påminner om....
Jag fick receptet i mitten på januari av en (sen barnsben) glutenintolerant kompis till en bekant

(mitt i natten på en fest

) o då trodde jag (som nybliven glutis) att det här var ett känt recept, men har upptäckt att det inte är så. Nog om detta!
Eftersom jag inte haft receptet så länge o eftersom jag bara äter bröd till frukost så har det inte blivit så jättemånga bak (en del av det jag skrev i receptet har ja inte hunnit prova själv men blev tipsad om när jag fick det).
Jag har mest exprimenterat med sirapshalten (1dl var för mkt för mig) o med att tillsätta det jag skrev ovan om havre, fibrex o de "magvänliga" småfröna. Vid ett tillfälle hade jag även i lite lättmixade frön (skalade pumpakärnor, solrosfrön o sesamfrön) utöver resten av ingridienserna o det blev ett riktigt "kalasbröd". Har alltid penslat brödet o haft på sesamfrö eftersom jag älskar det.
Har inte så bra erfarenhet av brödkryddor men funderar på att prova nått iaf. Tar tacksamt emot förslag själv (o gärna bra recept, GFreceptbanken är lite tom ännu)