• astadarling

gluten- och laktosfria recept!

hej! jag tänkte göra en kokbok till en kompis i födelsedags-present, och behöver hjälp! hon är allergisk mot laktos och gluten. vill särskilt ha recept på matbröd, och annat bakat.

hoppashoppas ni har några bra tips!

• Svar på tråden gluten- och laktosfria recept!
  • i87

Glutenfritt linfrö och bovetebröd

Brödet är mjölkfritt och glutenfritt och innehåller mycket fibrer.

Till 1 bröd:
    1 dl linfrö (100 g)
    1 ½ dl krossat bovete (100 g)
    4 + 3 dl vatten
    2 msk olivolja
    2 tsk salt
    25 g jäst
    1 paket lågproteinmix (500 g)

Koka upp linfrö och bovete med 4 dl vatten i en kastrull. Sjud 5 minuter under omrörning till en lös gröt.
    Blanda ner 3 dl kallt vatten, olivolja och salt. Se till att blandningen är 37 grader (fingervarmt). Finfördela jästen i blandningen och rör tills jästen löst sig. Tillsätt det mesta av brödmixen tills degen inte kladdar så mycket. Tillsätt all brödmix om det behövs. Jäs cirka 30 minuter under duk.
    Tryck ihop degen i en bunke. Fördela den i en avlång, oljad 2 liters form eller i två 1 ½ litersformar. Låt jäsa cirka 25 minuter under duk.
    Sätt under tiden ugnen på 225 grader.
    Grädda på nedersta falsen cirka 35 minuter för ett stort och i cirka 25 minuter för två mindre bröd.

• myran71
    Sockerkaka:

50 g mjölkfritt margarin
    1 dl vatten
    2 ägg
    2 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    3 dl glutenfri mjölmix
    2 tsk bakpulver

Smörj o mjöla en bakform (ca 1½ l)
    Smält smöret o tillsätt vattnet. Ge blandningen ett uppkok.
    Vispa ägg o socker poröst.
    Tillsätt vaniljsockret.
    Blanda ner ner mjölmix o bakpulver.
    Häll till sist ner vätskan o rör varsamt ihop till en slät smet.
    Grädda i nedre delen av ugnen 175 grader i 30 minuter

Rulltårta:

3 ägg
    2 dl socker
    2 dl mjölmix
    2 tsk bakpulver
    ½ dl vatten

Grädda i nedre delen av ugnen 250 grader i 5 minuter
    Vänd upp på sockrat bakplåtspapper.
    Bred över sylt, medan kakan är varm.
    Rulla ihop.
  • astadarling

tack alla! jättebra recept!

• Ullis69
    Superenkelt o gott Långpannebröd
    (Det första glutenfria bröd jag ville ha mer av efter min diagnos)

1 pkt valfri semper mix
    1,5 tsk bakpulver
    1,5 tsk bikarbonat
    1/2 tsk salt ca
    5 dl yougart (laktosfri för henne då)
    1/4-1dl mörk sirap (beroende på hur sött bröd man önskar, 1dl står i orginalreceptet men det tyckte jag var FÖR sött så jag har numer i den mindre mängden)

Blanda torrvaror o rör i sirap o yougart, bred ut på bakplåtspapper i långpanna ca 30*40cm o grädda ca 20 min i 175 grader. Blir 8-12 rutor beroende på hur stora bröd man vill ha.

Receptet går att variera massor, sempermixen kan bytas ut mot andra mjölsorter i lika delar, tex bovete, majs, havre etc eller mot gryner, tex fibrex eller nått av tidigare ex. (1 del mix mot lika stor del mjöl/gryn.) Jag brukar byta ut 2dl mjölmix mot 1,5 dl havregryn o 0,5 dl fibrex som jag mixar till mjöl.

Jag har även vägt upp 500gr finaxmix och bakat på med gott resultat.

Man kan tillsätta någon msk med tex linfrö el loppfrö om man vill, något glutenmagar behöver.

Bikarbonat o bakpulver kan ersättas med enbart bakpulver, drygt 3 tsk då.

Extra gott blir brödet om man penslar med ägg o strör på frön av nått slag, tex sesamfrö, vallmofrö el pumpakärnor.
  • Edenshage
    Ullis69 skrev 2008-03-25 18:07:11 följande:
    Superenkelt o gott Långpannebröd(Det första glutenfria bröd jag ville ha mer av efter min diagnos)1 pkt valfri semper mix1,5 tsk bakpulver1,5 tsk bikarbonat 1/2 tsk salt ca5 dl yougart (laktosfri för henne då)1/4-1dl mörk sirap (beroende på hur sött bröd man önskar, 1dl står i orginalreceptet men det tyckte jag var FÖR sött så jag har numer i den mindre mängden)Blanda torrvaror o rör i sirap o yougart, bred ut på bakplåtspapper i långpanna ca 30*40cm o grädda ca 20 min i 175 grader. Blir 8-12 rutor beroende på hur stora bröd man vill ha.Receptet går att variera massor, sempermixen kan bytas ut mot andra mjölsorter i lika delar, tex bovete, majs, havre etc eller mot gryner, tex fibrex eller nått av tidigare ex. (1 del mix mot lika stor del mjöl/gryn.) Jag brukar byta ut 2dl mjölmix mot 1,5 dl havregryn o 0,5 dl fibrex som jag mixar till mjöl.Jag har även vägt upp 500gr finaxmix och bakat på med gott resultat.Man kan tillsätta någon msk med tex linfrö el loppfrö om man vill, något glutenmagar behöver.Bikarbonat o bakpulver kan ersättas med enbart bakpulver, drygt 3 tsk då.Extra gott blir brödet om man penslar med ägg o strör på frön av nått slag, tex sesamfrö, vallmofrö el pumpakärnor.
    Åh, vilket underbart bröd! Jag provade igår och blev överförtjust! Och så lätt som det var kan man ju njuta av nybakat bröd varje frukost. Min son, som jag annars måste truga i mackor, och inte ens då äter han en hel. Han slukade 2 1/2 smörgås utan att blinka och sa: Mmmm mamma gott! (2 1/2 år)
    påminner mig lite om siktkaka i konsistens.. något som jag längtat efter. Har du förslag på olika kryddor/smaker som du provat?
  • Ullis69
    Edenshage skrev 2008-03-28 09:41:23 följande:
    Åh, vilket underbart bröd! Jag provade igår och blev överförtjust! Och så lätt som det var kan man ju njuta av nybakat bröd varje frukost. Min son, som jag annars måste truga i mackor, och inte ens då äter han en hel. Han slukade 2 1/2 smörgås utan att blinka och sa: Mmmm mamma gott! (2 1/2 år)påminner mig lite om siktkaka i konsistens.. något som jag längtat efter. Har du förslag på olika kryddor/smaker som du provat?
    Så kul du gillade det, o inte minst sonen! O du har rätt om siktkaka, har funderat så på vad brödet påminner om.... 

Jag fick receptet i mitten på januari av en (sen barnsben) glutenintolerant kompis till en bekantOskyldig (mitt i natten på en fest ) o då trodde jag (som nybliven glutis) att det här var ett känt recept, men har upptäckt att det inte är så. Nog om detta!

Eftersom jag inte haft receptet så länge o eftersom jag bara äter bröd till frukost så har det inte blivit så jättemånga bak (en del av det jag skrev i receptet har ja inte hunnit prova själv men blev tipsad om när jag fick det).

Jag har mest exprimenterat med sirapshalten (1dl var för mkt för mig) o med att tillsätta det jag skrev ovan om havre, fibrex o de "magvänliga" småfröna. Vid ett tillfälle hade jag även i lite lättmixade frön (skalade pumpakärnor, solrosfrön o sesamfrön) utöver resten av ingridienserna o det blev ett riktigt "kalasbröd". Har alltid penslat brödet o haft på sesamfrö eftersom jag älskar det.

Har inte så bra erfarenhet av brödkryddor men funderar på att prova nått iaf. Tar tacksamt emot förslag själv (o gärna bra recept, GFreceptbanken är lite tom ännu)

• abnocto

Ullis69: nu har jag hittat hit också och måste prova brödet i helgen. Men använder ni vit mix eller har ni provat med grov mix?
    Kan tänka mig att brödkryddor blir gott till för det använder vi när vi gör Stompa (stekpannebröd) och det är supergott.

• Ullis69
    abnocto skrev 2008-03-28 11:16:48 följande:
    Ullis69: nu har jag hittat hit också och måste prova brödet i helgen. Men använder ni vit mix eller har ni provat med grov mix?Kan tänka mig att brödkryddor blir gott till för det använder vi när vi gör Stompa (stekpannebröd) och det är supergott.
    Har hitintills bara provat semper "MIX", ska prova fibermixen nästa gång är det tänkt...

Enligt den jag fått receptet av kan vilken sempermix som helst användas men det blev inte riktigt bra med den naturligt glutenfria (som jag inte ens sett i handeln...)

Som jag skrev ovan har jag även provat men finax mixen (röda) o det blev helt ok men semper var bättre.
  • Edenshage
    abnocto skrev 2008-03-28 11:16:48 följande:
    Ullis69: nu har jag hittat hit också och måste prova brödet i helgen. Men använder ni vit mix eller har ni provat med grov mix?Kan tänka mig att brödkryddor blir gott till för det använder vi när vi gör Stompa (stekpannebröd) och det är supergott.
    Mmm.. stompa är gott! Det bjuder alltid pappa (han har också gluten) på när jag kommer hem, nybakta varma stompa med massor av smör.. nam nam
  • Ullis69
    Edenshage skrev 2008-03-28 19:44:13 följande:
    Ullis69: tack för alla tips, här ska experimenteras framöver.
    Var så lite så
Svar på tråden gluten- och laktosfria recept!