• Hallle

Moderkaka framvägg, är det vanligt?

Var på ultraljud förra veckan och bm sade att moderkakan var i framvägg. Vad innebär det? Är det vanligt? JAg känner inte så mycket sparkar, jag lände mer med första barnet vid denna tiden än vad jag känner nu. aKan det bero på att moderkakan sitter framme?

• Svar på tråden Moderkaka framvägg, är det vanligt?
  • Thisla

Nej det finns nog inget samband, att den inte skulle lossna för den sitter i framvägg. Däremot har jag fått för mig (hört, läst här säkert.. fl, den vetenskapliga databasen ni vet ) att det är vanligare att moderkakan sitter i bakvägg eller iaf inte mitt fram?!
    Men förutom att man kan känna sparkarna senare så spelar det ju ingen roll. Den kanske till och med skyddar bebisen lite extra

• Annabel
    TantT skrev 2008-03-25 16:14:05 följande:
    jag hade oxå i framvägg och då lossade inte moderkakan vid förlossningen.
    då hade du otur - för det är enligt läkarna inte större risk än om man har den i bakvägg!!
    så börja inte oroa er för detta nu tjejer
    (¯`♥.¸..?:*¨¨*:?..♥ ღ ♥ღ♥ .?:*¨ ¨*:?.¸.♥´¯)
  • A plus H blir W

Jag var hos min BM idag, hon påpekade att det var jätteviktigt att jag skulle höra av mig om jag skulle halka omkull tokigt eller få ett slag mot magen, eftersom jag har moderkakan i framkant...

• Loren

Hade också i framvägg, tror det är ganska vanligt som sagt. Kände första sparken i vecka 20 typ.

• Trulis78

Hej! Jag har också moderkakan i framvägg fast den ligger åt höger sida så jag kände rörelser rätt tidigt ändå. Det petade liksom till på vänster sida.

• MiDaMi

Med första satt moderkakan i framvägg... men kände gossen tidigare då, än vad jag kände denna bebisen... får se hur moderkakan sitter denna gång, ska på UL på tisdag. =)

• Babe

Jag har kännt sparkar väldigt tidigt (v13) under bägge grav och haft moderkakan i framvägg. Nu är en moderkaka i framvägg och den andra i bakväggen (tvillingar).

• Babe

snabbavinden: känner igen det, känner mest sparkar av den ena tvillingen... =)

• Sara78

Man kan få problem om man har moderkakan i framvägg och den sitter långt ner. då kan den vara i vägen vid förlossningen, men oftast brukar man då göra ett UL för att kontrollera detta sent i graviditeten.
    Jag har min i framvägg nu men den satt högt upp så det är nog ingen fara med att den skulle flytta sig neråt.

När vi gjorde UL så frågade jag om det var därför jag kände mindre rörelser denna gång mot förra (när jag hade moderkakan i bakvägg) men då sa hon att det inte alls är så!

• LyNxQ

När jag varit på ultraljud har de aldrig nämnt vart moderkakan sitter..
    Det är bara min egen gissning att den satt i framvägg förra gången, för det känns helt annorlunda denna gången!

Svar på tråden Moderkaka framvägg, är det vanligt?