• mamma Linder

är det jobbigt att både ha en hane och en tik samtidigt?

Har en Lahsa kille på 9 månader och en Lhasa/shihtzu på 11 veckor, funderar så småningom på att skaffa en rerasig Lhasa till för jag tycker det är kul att ställa ut.
    skulle vilja ha en tik då jag ev skulle vilja ha valpar. Är det mycket jobb med att ha både hanar och tik? En tik löper väl 2ggr/året och då måste man hålla isär dom om man inte ska ha valpar? Hur är det annars?
    någon med erferenhet.

• Svar på tråden är det jobbigt att både ha en hane och en tik samtidigt?
  • bumbi 84

hyej jag har två tikar och en hane. dom funkar jätte bra ihop. det är bara vid löp perioderna som hanen blir lite jobbigare att handskas med lyssnar lite sämre i närheten av tikarna annars funkar det kanon. han får sitta i bur inne när dom löper och vi inte är hemma eller vara i ett annat rum. Han älskar sin bur får tvinga ut honom

• happy pearly

Jag har fyra tikar och två hanar, de funkar alldeles utmärkt och som du skrev dom löper endast två gånger om året. De blir lite mer pyssel då, men jag har stort hus så de är inga problem. Ännu enklare om man har små hundar som du då kan man ju använda burar och valphagar mm

• emeliasmamma

Har två tikar nu och en kastrerad hane. Han bryr sig inte så mycket nu för tiden fu om det är någon annan hane i närheten. Men det visar sig i kaxighet. Men innan han var kastrerad så var han JÄTTE JOBBIG!!! Satt å pep under hela höglöpet, åt ingen mat å var helt förstörd. Vi hade en hanhund på träning i höstas precis under löpet. Han vart helt tom i huvet å kunde inte koncentrera sig på något annat än tikarna. Men han pep inte iaf! Sen har jag turen att ha en ras som bara löper 1 g/år!

• VulgusProfanum

TS:
    Vi har tikar och en hane. För oss fungerar det bra men vi har möjlighet att separera hanen ifrån tikarna vid löpen.
    Det underlättar enormt när det inte är dags att ta en valpkull.

Beauty fades Dumb is forever!
  • mamma Linder

under hur lång tid löper en tik, det är kanske så man kan lämna hanarna till svärmor under tiden om det inte är för lång period?

• happy pearly

dom löper allt mellqn 1 och 3 veckor. men vanligast är nog ca 10 dar. men bara i höglöp en kort tid.

• Teskedsmamman

Jodu, hade en dobermannhane och 2 dobertikar... fyyyyy faaaan vilket pip det var 12 veckor om året när tikarna löpte!

När ena tiken hade löpt färdig så tog det ju ett par veckor innan hormonerna stillat sig hos hanen och då gick nästa tik igång... så egentligen var det ju närmar 16 veckor om året man inte fick sova, och man hade en hund som pinkade hela tiden man var ute och pepe hela tiden man var inne...

ALDRIG mer igen vare sig hane eller hane/tik tillsammans!

Tikar brukar löpa 3 veckor, 2 ggr/år

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • lillies

tror det beror på hur mycket hanen reagerar på tiken när en löper. Finns de hanar som totalt slutar äta, deppar ihop eller ylar dagarna långa....sen finns de de hanar som kanppt bryr sig fram tills dess att tiken är i höglöp. MEn har amn något som kan ta hand om tiken elller hanen under just löpet tror jag det underelättar mkt....

• happy pearly
    Teskedsmamman skrev 2008-03-24 12:01:34 följande:
    Jodu, hade en dobermannhane och 2 dobertikar... fyyyyy faaaan vilket pip det var 12 veckor om året när tikarna löpte!När ena tiken hade löpt färdig så tog det ju ett par veckor innan hormonerna stillat sig hos hanen och då gick nästa tik igång... så egentligen var det ju närmar 16 veckor om året man inte fick sova, och man hade en hund som pinkade hela tiden man var ute och pepe hela tiden man var inne...ALDRIG mer igen vare sig hane eller hane/tik tillsammans!Tikar brukar löpa 3 veckor, 2 ggr/år
    De är uppenbarligen,väldigt individuellt så har inte jag de alls.. men som sagt innan, enklare med en liten hund som man kan ha i en bur el dyl under kort period.
    Vi har hanarna ute hela dagarna när någon löper, vi bor ju på landet.
Svar på tråden är det jobbigt att både ha en hane och en tik samtidigt?