Inlägg från: rasajj |Visa alla inlägg
  • rasajj

    Bregott är bättre en Becel för hjärta och kärl!

    Ja, margariner ska man inte anvanda alls!! Vi har inte gjort det pa flera ar!


    Herbivore by proxy
  • rasajj
    Ugglans mor skrev 2008-03-24 15:40:19 följande:
    Ja, men om man är laktosintolerant är Becel mycket bättre för hela hälsan.. Det är inte bra varken för hjärta eller kärl att ha ont i magen hela tiden och allmänt dåligt
    Fast rent smor innehaller val inte sa mycket laktos? laktos ar ju mjolkSOCKER, och smor ar kolhydratfritt..

    Butter contains only traces of lactose, so moderate consumption of butter is not a problem for the lactose intolerant

    http://en.wikipedia.org/wiki/Butter

    BUTTER1 tsp0.031

    http://www.gastro.net.au/diets/lactose.html

    Da ar nog smoret battre an margarinet anda! med tanke pa vad for skada margariner gor pa kroppen!
    Herbivore by proxy
  • rasajj
    Ugglans mor skrev 2008-03-24 18:41:08 följande:
    Men det måste ju som finnas tillgängligt på den lokala affären oxå
    fast Ghee ar ju valdigt latt att gora av smor. bara varma upp det och ta bort "loddret" som blir nar det smalter, sedan lata det svalna av igen, sa har du Ghee! japp, sa enkelt ar det!
    Herbivore by proxy
  • rasajj
    T T skrev 2008-03-24 20:26:20 följande:
    På vilket sett är Becel Giftigt?

    Vad sägs om det här:


    bo Den vegetabiliska oljan utvinns ur frön, i vissa fall med hjälp av extraktionsbensin.


    bo Man behandlar oljan med fosforsyra och lut.


    bo Man bleker oljan för att få bort den naturliga färgen.


    bo All naturlig smak och lukt tvättas ur oljan.


    bo Om fettet härdas - så att den flytande oljan blir fast - används nickel.


    bo Om fettet istället "omestras" för att bli fast, slås fettmolekylerna sönder och sätts ihop på ett slumpmässigt och inte alls naturligt sätt.


    bo Om det behövs delas fettet upp i olika smältpunkter med hjälp av lösningsmedel.


    bo Sedan är det bara att färga och smaksätta margarinet så att det blir så likt smör som möjligt.

    mumsigt gott! eller hur?

    http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article359640.ab


    Herbivore by proxy
  • rasajj
    ami skrev 2008-03-25 22:26:22 följande:
    Fast olivolja är väl bättre än Bregott och det går ju både att steka och baka med.

    Olivolja ska man INTE steka i.. Hettar man upp olivoljan (och andra vegetabiliska oljor) sa blir de farliga!!!!


    Smor ar battre, men vill du ha vegetabiliskt sa kor pa kokosfett!!!


    Herbivore by proxy
  • rasajj
    Janssonkatten skrev 2008-03-26 08:42:57 följande:
    Jag steker då allt i olivolja, har aldrig hört att det är farligt. Vart finns den informationen?
    http://wewantorganicfood.com/2007/09/02/saturated-fats-versus-partially-hydrogenated-vegetable-oils-and-trans-fats

    But vegetable oils go rancid if they are subjected to heat, oxygen and moisture, like when you cook with them or in food "processing." These spoiled oils then run amok in our bodies, attacking cell membranes and blood vessels and your skin; you can get wrinkles and age faster. These rancid vegetable oils set your body up for tumors and hardening of the arteries. Eating vegetable oils has been shown to have a high correlation with cancer and heart disease, Lou Gehrig’s disease, Alzheimer’s and cataracts. Vegetable oils do have some use (such as EFA’s or essential fatty acids) — the problem comes when you consume too much and if they’re out of proportion to saturated fats.

    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2006/06/29/wendys-is-changing-to-healthy-cooking-oil-or-is-it.aspx

    What most people fail to understand is that once you heat oil to a high temperature in the presence of oxygen and light you can produce all kinds of different damaged toxic oil molecules that are cyclized, cross-linked, fragmented, bond-shifted, and polymerized.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Cooking_oil

    Heating an oil changes its characteristics. Some oils that are healthy at room temperature can become unhealthy when heated above certain temperatures.

    Jag later bli att steka i olivoljan! den ater jag bara i salladsdressingar!


    Herbivore by proxy
  • rasajj
    Ugglans mor skrev 2008-03-26 16:22:55 följande:
    Samtidigt det beror på hur man ser på det. Det farligast för hjärtat och kärlen är ju faktiskt övervikt. Så i ett långsiktigt perspektiv så är Becel mycket mycket bättre för hjärta och kärl än bregott...Jag håller mig då vid Becel. Hellre lite större risk nu när risken är liten för att man är ung... än övervikt och då ännu mer risk för hjärt och kärlsjukdomar när jag blir äldre
    Man blir inte fet av fett.. Man blir fet av kolhydrater, som hojer insulinnivaerna i kroppen. Becel ar inte bra for nagot mer an att gora dig sjuk.
    Herbivore by proxy
  • rasajj
    beEMbe skrev 2008-03-26 16:46:39 följande:
    Man blir visst fet av fett drick grädde i ett år så får vi se
    Man blir INTE fet av att dricka gradde! Jag har gjort det sedan i sommras, sa snart ett ar, har gatt NER 20kg.
    Herbivore by proxy
  • rasajj
    Omorfia skrev 2008-03-26 17:47:07 följande:
    "Eating vegetable oils has been shown to have a high correlation with cancer and heart disease, Lou Gehrig’s disease, Alzheimer’s and cataracts."Försök hitta en vetenskaplig källa som säger att vegetabiliska oljor ökar risken för ALS. I beg you. Hade någon verkligen gjort sambandet skulle livsmedelsrekommendationer ändras.
    Du kanske inte ar medveten om att de (livsmedelsrekomendationerna) nu haller pa att revideras?? Och att de rekomendationer som vi har idag, ar mer drivna av politik an av vetenskapliga fakta.
    Herbivore by proxy
  • rasajj
    Omorfia skrev 2008-03-26 17:34:05 följande:
    "Man blir inte fet av fett.. Man blir fet av kolhydrater, som hojer insulinnivaerna i kroppen. Becel ar inte bra for nagot mer an att gora dig sjuk."Man blir fet av att äta mer än man gör av med. Om det man äter för mycket av består av fett, kolhydrater eller proteiner spelar ingen roll. Faktiskt.
    Det ar en myt, kroppen ar inte en branslemaskin dar det inte spelar nagon roll om man fyller pa den med bransle nan gang under dagen och sedan branner den det, tills det ar slut.. (som en bil) utan kroppen ar hormonstyrd. Den reagerar valdigt olika pa kolhydrater och fett. kolhydraterna hojer insulinnivaerna, medan fett inte gor det. Det ar fakta. Sedan sa later ju myten om bransle in=energi ut valdigt logiskt.. men det ar felaktigt!

    las garna Gary taubes Good calories, bad calories!
    Herbivore by proxy
  • rasajj
    Luddvar skrev 2008-03-26 19:06:04 följande:
    Det är inte bara kolhydrater som höjer blodsockret om det är det du syftar på. Diabetiker ska akta sig för fett också. Angående hon som går ner genom att äta bara fett så kan man ju stilla fråga sig hur hon ser ut inne i kroppen? Har ni inte sett han i "Super Size Me" som lever på MacDonalds-mat i drygt en månad. Han får ju allvarliga problem med fett-lever...Vi har använt Becel här hemma just för att den är mjölkfri men även Keiju. Funderar på att testa Bregott för vi är "bara" lakltosintoleranta och vi kanske tål lite vanligt smör på mackan. Ska testa i alla fall. Är det plastkulor i Milda? Jag trodde det var i Lätt och Lagom.
    mc donaldsmaten innehaller VALDIGT mycket kolhydrater. Horde du om den svenska studien som nyligen fick media bevakning. Att den visade att det var just KOLHYDRATERNA som gav fettlever.. Intressant!

    - Vi kan dock se att ökningarna framför allt var kopplade till det ökade socker- och kolhydratintaget under viktuppgången, inte till ökningen av fettkonsumtionen, säger Fredrik Nyström.

    http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=722499,00.html

    http://gut.bmj.com/cgi/rapidpdf/gut.2007.131797v1?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&author1=nystrom&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

    Att diabetiker ska sanka fettintaget ar ocksa en myt. Fett okar inte blodsockermangden och inte heller insulinnivaerna.

    http://www.diabetes-diet.org.uk/saturated-fat-better-than-starch.html
    Herbivore by proxy
  • rasajj
    Omorfia skrev 2008-03-26 19:53:20 följande:
    "Du kanske inte ar medveten om att de (livsmedelsrekomendationerna) nu haller pa att revideras?? Och att de rekomendationer som vi har idag, ar mer drivna av politik an av vetenskapliga fakta."Jag är ärligt intresserad av att veta varifrån påståendet om veg.oljor och ALS (Lou Gehrig's disease) kommer ifrån. Det är en sjukdom som det forskas väldigt mycket på och jag har inte hittat något om det du citerade i de vetenskapliga databaserna. ALS är något av det värsta du kan drabbas av och om jag visste att jag kunde göra något konkret för att undvika jag eller någon annan drabbades av den sjukdom som tog min mammas liv på ett mycket plågsamt sätt så skulle jag bli GLAD!
    Jag ar ledsen att hora att din mamma hade ALS, det verkar som om de fria radikalerna som bildas nar bla olivolja hettas upp, forstor genen som skulle bidra till att en person utvecklar sjukdomen. Darmed sa ar sambandet mellan hettad olja och sjukdomen darmed klargjord.

    32 New evidence links exposure to free radicals with premature aging, with autoimmune diseases such as arthritis and with Parkinson's disease, Lou Gehrig's disease, Alzheimer's and cataracts.

    http://www.westonaprice.org/knowyourfats/skinny.html

    Risk Factors


    Risk factors include an inherited genetic defect, which accounts for 5–10% of cases of familial ALS (FALS) in the United States. FALS is linked to a genetic defect on chromosome 21. This gene codes for an enzyme called superoxide dismutase (SOD), an antioxidant that protects motor neurons from free radical damage (i.e., molecules introduced to the body, or produced by body processes that interact and cause cellular damage). More than 60 different mutations that cause SOD to lose its antioxidant properties have been found. However, only 40% of familial ALS cases are linked to SOD mutations, so there may be other unknown genetic defects involved.

    http://www.neurologychannel.com/als/index.shtml

    Om igen, jag ar ledsen att hora om din mamma.


    Herbivore by proxy
  • rasajj
    Omorfia skrev 2008-03-26 19:59:20 följande:
    "Det ar en myt, kroppen ar inte en branslemaskin dar det inte spelar nagon roll om man fyller pa den med bransle nan gang under dagen och sedan branner den det, tills det ar slut.. (som en bil) utan kroppen ar hormonstyrd. Den reagerar valdigt olika pa kolhydrater och fett. kolhydraterna hojer insulinnivaerna, medan fett inte gor det. Det ar fakta. Sedan sa later ju myten om bransle in=energi ut valdigt logiskt.. men det ar felaktigt!"Du menar på allvar att någon som äter 3000 kcal rent fett per dag kommer att gå ned i vikt även om personen är smal från början och bara sitter still hela dagen?Det har gjorts tonvis med expriment med olika dieter och viktnedgång och det har bl a visats att personer som kör Atkins får i sig FÄRRE kalorier eftersom de blir mätta snabbare av allt protein och äter mindre än de som äter vanlig kost. Det enda som man annars har kunnat visa med exprimenten är att göra av med fler kalorier än man får i sig ger viktminskning.Om jag får ta del av andra studier (som utförts på ett vetenskapligt sätt) som säger att man kan dricka hur mycket grädde som helst och ändå gå ned i vikt så kommer jag att ändra min ståndpunkt. Jag är inte troende så vetenskapliga bevis funkar bra för mig..
    Jag menar pa allvar att det ar insulinet som for den overblivna energin till cellerna for att lagras som kroppsfett.. Hojs inte insulinet, vilket det inte gors av fett, sa kommer heller inte insulin att fora fett till cellerna. Att ata 3000 kalorier av enbart fett ar ganska svart, daremot att ata samma mang kalorier av kolhydrater ar latt, och manga gor det ocksa!
    Herbivore by proxy
Svar på tråden Bregott är bättre en Becel för hjärta och kärl!