• Anonym

Frågor ang. Antabus ?

En anhörig till mig har börjat med antabus 1 tabl i veckan men jag tycker att det verkar vara en låg dos ?
    Han tar den på onsdagen när vi var där i fredags drackan flera burkar 3,5 öl , kan man verkligen göra det utan att få biverklingar ?

• Svar på tråden Frågor ang. Antabus ?
  • Anonym

När en vän till mig drack antabus så var det varje dag. Men det är ju ett tag sen så det kanske finns tabletter som håller i en vecka. O man kan dricka igenom det, en del märker av direkt o en del går det bättre för. Min vän blev eldröd i ansiktet o lite hjärtklappning efter bara en halv öl, så han skippade det. O det är ju det som är meningen annars kan man ju strunta i antabusen.

• Anonym (M)

Min pappa tar antabus och i början tog han det dagligen nu så räcker det med 2-3 gånger i veckan. Meningen med anatabus är ju att kroppen ska säga ifårn (eftersom man själv inte kan stå emot) min pappa blev också eldröd i ansiktet och mådde dåligt vart samtidigt jätte känsligt för dofter. SÅ nej jag tror inte man ska ta en gång i veckan.

• olpansfamilj

Man ska ta antabus 3 gr i veckan. Jag ger antabus må-ons-fre i mitt jobb

• Anonym

Man kan ju undra varför han får så liten dos ? Han var ju ändå inlagd på Missbrukskliniken några dagar o får så liten dos .

• Cubix

Min far åt antabus innan, han tog 3 gånger i veckan!
    Mån-ons-fred, Läkare ordinerar väl ut hur ofta personen i fråga bör ta det. EN tablett i veckan låter konstigt.
    Min far drack dock på antabusen, 2 kvällar i veckan va han dyngfull och ILLRÖD i ansiktet (bieffekt av medicinen) och dagen efter satt han med andnöd och hjärtklappning (bieffekter)

Det finns mycket bieffekter av antabus om man dricker igenom det.
    man kan te.x bli medvetslös m.m!

pga att pappa drack trots medicinen sa jag åt han att sluta med den, den fick honom att dricka 2 gånger i veckan istället för 4-6gånger i veckan men det är väldigt mkt farligare för nån med hans hälsa att dricka på medicinen än vad de är utan medicinen

men de är lika jävligt ändå.
    HAR HÖRT OM EN NY MEDICIN som ska göra att alkoholisten tappar "suget" efter alkoholen, nån mer som hört om de?

• Anonym

Min pappa opererade in en kapsel Antabus i magen som hade effekt ett bra tag, jag tror det var ett halvår, det kostade 2500 kronor och han fick bekosta det själv, så höll han på i två år tills han kände sig säker, en bra metod eftersom att det verkligen inte går att ångra sig, kapseln sitter där den sitter!

• olpansfamilj

campral heter det nya som ska göra att man tappar suget....fungerar på vissa och inte alls på vissa.

• Anonym
    olpansfamilj skrev 2008-03-31 09:52:41 följande:
    campral heter det nya som ska göra att man tappar suget....fungerar på vissa och inte alls på vissa.
    Jag är själv fd missbrukare och jag kan tänka mig att Campral fungerar om man har ett kemiskt beroende, men inte om suget enbart är psykiskt???

(har inte provat själv dock, har inga problem med alkoholsug och har aldrig haft det heller)
  • Anonym (urs)

min papa åt antabus och han drack ändå :S

• olpansfamilj

Anonym urs och ja det är sorgligt. Vissa kan inte sluta och riskerar alla biverkningar....
    alla är inte starka och klarar det med tabletters hjälp...tyvärr...

Och du har nog rätt anonym, det beror ofta på varför man dricker...

• Anonym (X)

Min pappa käkade med antabus...det skall väl ta bort suget lite eller om jag fattat det hela rätt...men han söp lika mkt för det...fick höra av en bekant att det är farligt...att det om det vill sig riktigt illa leda till döden..stämmer det?

• olpansfamilj

Man kan dö om man blandar antabus och sprit, det stämmer..=(

• älska livet

mitt ex käkade antabus...3 ggr i veckan men drack endå...drack han den dagen han inte tog antabussen så gick det bra..

• olpansfamilj

Älska livet, ja vissa har en för liten dos....hade han 200g eller 400G???

• Anonym

När jag fick antabus (400 mg) fick jag 3 ggr i veckan. Mån, ons och fredag. Läkare har även sagt (+ min alkoholbehandlare) att antabus är kvar i kroppen 2 veckor efter att man tagit det. Men det beror säkert på hur stor dos man får.

• älska livet

tror det va 400g han åt..å det enda man märkte av att han åt antabus va att sexlivet blev uselt*L* lusten försvann...antabus funkar nog bäst i kommbination med campral...inte enbart antabus

olpansfamilj skrev 2008-04-01 16:47:57 följande:
    Älska livet, ja vissa har en för liten dos....hade han 200g eller 400G???
Svar på tråden Frågor ang. Antabus ?